BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leállások a Fordnál, lassít a Volvo, bizakodik a VW

A csiphiány legfeljebb a második félévtől enyhülhet az autóiparban.

A Volkswagennél nem hisznek abban, hogy a globális csiphiány az idei év végéig rendeződhet, talán a második félévtől fokozatosan enyhülhet a helyzet – nyilatkozta az Automobilwoche magazinnak Murat Aksel, a konszern beszerzésekért felelős igazgatósági tagja. Hozzátette, hogy a pandémiából való kilábalással olyan pluszkereslet jelentkezett a piacon, amit az időközben a szórakoztatóelektronikai és technikai eszközök gyártóinak kiszolgálása felé elmozdult félvezetőipar nem tud kiszolgálni.

A jelentős szállítási csúszások miatt azonban a járműgyártók a kártérítések követelése helyett inkább a szorosabb együttműködés kialakítására tesznek lépéseket. Jövő évtől lényegesen jobb és tervezhetőbb lesz a helyzet, akkor ugyanis már kezdenek termelésbe állni az új csipgyártó kapacitások – bizakodott Aksel. 

Fotó: JAN WOITAS / AFP

A VW-konszern alá tartozó Porschénél sokkal optimistább hangokat hallani. A szintén a német szaklapnak nyilatkozó Porsche igazgatósági tag, Detlev von Platen szerint a csiphiány sem akadályozhatja meg a luxus sportautó-gyártót, hogy a tavaly rekordévet is felülmúló forgalmat bonyolítson le. Igaz von Platen nem a beszerzésekért, hanem az értékesítésekét és a marketingért felel az önállóan működő cégnél.

A Porsche mentette meg a VW-konszern tavalyi évét, eladásai 11 százalékkal 301 915 darabra nőttek, s ha tudják tartani ezt a tempót, akkor 335 ezernél is több Porschét tudnak eladni. 

A csiphiány drámai méreteket öltött a Fordnál, amely ezen a héten nyolc észak-amerikai gyárában is radikálisan csökkenti a termelést. Michiganben, Chicagóban és a mexikói Cuautitlanban teljesen leállnak, Kansas Cityben a Ford F-150-es pickupokat gyártó szalagoknál tartanak szünetet, de ott a Transit kisteherautók gyártása egy műszakban még folytatódik. Dearborn, Kentucky és Louisville szintén egy műszakra áll át, míg a kanadai Oakville-ben a túlórákat szüntetik meg. A Ford árfolyama tíz százalékot veszített arra a hírre, miszerint a folyó negyedévben a beszállítói lánc anomáliái miatt nem tudják teljesíteni a terveiket. 

Ahogy a Volvo sem:

a svédek árfolyama 18 százalékot zuhant az idén, mivel hiába az óriási kereslet, a csiphiány miatt képtelenek lépést tartani a megrendelői igényekkel.

A negyedéves gyorsjelentését pénteken közlő vállalat a múlt hónapban csak 47 561 autót értékesített, Európában 24,8, Amerikában 12,8 százalékkal esett vissza a forgalma. 

A Mercedesnél ezúttal nem a csiphiány, hanem a dízelbotrány miatt szomorkodhatnak.A dél-koreai versenyhatóság hétfőn 16,9 millió dolláros bírsággal sújtotta a céget, amely úgy manipulálta az emisszió csökkentésére szolgáló berendezéseket, hogy azok a beépített illegális szoftver révén teszteléskor alacsonyabb emissziós értékeket mutassanak ki, mint amit a jármű normális üzemben produkál.

Dízelbotrány: a Mercedes sem úszta meg bírság nélkül

A Volkswagen 2015-ös lebukásával kipattant dízelbotrány füstje az egy hete már Mercedes-Benzként működő Daimlert is megcsapta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.