Árbevétele enyhe növekedésére számít az idén a Daimlerból pár hete régi nevére, a Mercedes-Benzre (MB) visszaváltó stuttgarti székhelyű járműgyártó konszern, ennek a mértékét azonban egyelőre nem számszerűsítik a számos bizonytalansági tényező miatt. Első helyen a beszállítási lánc anomáliái és a még mindig nyomasztó csiphiány szerepelnek mint a céljaik elérését fenyegető kockázati tényezők. 

Fotó: Shutterstock

A társaság csütörtök reggel publikált, a teljes 2021-es üzleti évet felölelő gyorsjelentésében arról számolt be, hogy jármű-értékesítéseiből az előző évit 12,7 százalékkal meghaladó bevételre tett szert, méghozzá csökkenő darabszám mellett. A konszern a csúcskategóriás luxusmodelljeinek és elektromos autóinak a gyártására és forgalmazására koncentrált, ennek köszönhetően ebből a szegmensből 30 százalékkal nagyobb bevétele származott. 

Az e termékkört és a kishaszonjárműveket összefogó üzletág éves korrigált kamat- és adózás előtti eredményét (EBIT) a tavalyi 6,8 milliárd euróról 13,9 milliárdra gyarapította, miközben a darabszám alapján mért eladásai 5 százalékkal, 2,33 millióra estek vissza. S hogy nincs azért minden rendben a termelés területén, azt az utolsó negyedévben mért 20 százalékos éves összevetésű csökkenés is jelzi, ez 612 ezer jármű legyártását takarja. A luxusautó-gyártó azt tervezi, hogy felső kategóriás modelljeinek eladásai 2022-ben 10 százalékkal nőnek, ehhez azonban intenzív tárgyalásokat kell folytatnia a csipbeszállítóival, hogy az ellátás garantált legyen.

Ola Kaellenius vezérigazgató három stratégiai fontosságú feladatot nevezett meg a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában, mégpedig az elektromosjármű-gyártás dinamikus növelését, az autós szoftverekkel kapcsolatos programjuk felgyorsítását, s ami az ezekhez szükséges pénzforrást megteremti, a luxusautó-gyártás dinamikus felfuttatását.

A 2021-es évet a Mercedes 167,9 milliárd eurós bevétellel zárta, ez 9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A gyárleállásokkal, járvánnyal súlyosbított 2020-as év üzemi eredményét 340 százalékkal lőtték túl, enyhén túllépve a 29 milliárd eurós határt. Az adózott eredmény az ötszörösére, 23,4 milliárd euróra gyarapodott, azaz van miből osztalékot fizetni, és fejleszteni egyszerre. A Mercedes árfolyama Frankfurtban 6 százalékot zuhant csütörtök reggel, miután az Ukrajna ellen indított orosz invázió megroppantotta az árfolyamokat. A gyorsjelentés pozitív üzenetei vajmi keveset számítottak ebben, igaz, a befektetők már az orosz piac elvesztését is okkal árazhatják a kilátásba helyezett nyugati szankciók miatt.