A Bacardi, a Rémy Cointreau és a Davide Campari-Milano egyre több drága, hordóban érlelt rumot dob piacra kifinomult kóstolójegyekkel, melyekt előbb csak szagolni, majd óvatosan kavargatni, végül finoman kortyolgatni kell. A gyártók azt remélik, hogy a pandémia idején felgyorsult scotch, bourbon és tequila eladásokhoz hasonlóan a közönségesnek elkönyvelt rum is megvetheti lábát a prémium piacon és betörhet a luxusitalok közé. És kiszabadulhat a XIX. századi kalandregények és a XX. századi kalózfilmek népszerű italtematikájának börtönéből.

Fotó: Guiziou Franck / Hemis / AFP

Tavalyelőtt, az utolsó olyan évben, melyről teljes körben állnak rendelkezésre adatok az Egyesült Államokban, az évtized leggyorsabb növekedését produkálta a rumpiac, elsősorban a koktélok népszerűségének köszönhetően. Az IWSR szeszipari felmérése szerint, 2,2 százalékkal nőtt a rumkereslet év per év alapon. Ám a rumot még mindig az olcsó, nyaraló és diákitalok közé sorolja a közvélekedés, s mivel melaszból készül, a „cukor problémával” is meg kell birkóznia az iparágnak.

A tequila karrierje adott ihletet, mely korábban a Margarita  koktél szerény, de munkás alkotórésze volt, mára előkelő, önálló itallá nőtte ki magát – mondta a Wall Street Journalnak Ned Duggan, a Bacardi globális alelnöke, aki úgy véli a fiatal rumfogyasztókat sikerrel terelhetik a minőségi rumok irányába, annál is inkább, mert a rum az utolsó szellem, amely még nem szabadult ki a pókhálós palackból, hogy a prémium kóstoló poharakban kössön ki.

A Bacardi, mely 1996 óta kísérletezik a prémium kategóriás rummal, 2019 óta árul egy palackonként 100 dolláros rumot, melyet legalább 16 évig amerikai fehér tölgyfahordókban érlelnek.  

A Campari prognózisa szerint, a következő 3-5 évben 10 százalékkal bővülhet a sötét, érlelt, prémium plusz kategóriás rum piaca, mely palackonként legalább 22,50 dolláros termék. Az olasz cég tavaly kezdte árulni a limitált szériás, 37 éves, single rumot, amelyből 1000 euróba kerül egy üveg. Míg a 18 éves verzió 220 eurós áron fut Appleton Estate márkanév alatt.

A Rémy Cointreau tulajdonában lévő barbadosi Mount Gay, mely a világ legpatinásabb rum márkája, a whisky fogyasztókat célozta meg tavaly piacra dobott, kétszer desztillált, előbb 14 évig ex-Bourbon hordókban érlelt, majd 11 hónapig szűz andoki tölgyfahordókban érlelt italával, Egy üveg limitált Mount Gay 195 dollárba kerül. Igaz, a cég eladásainak zömét továbbra is a 20 dollár alatti palackok adják.

Óriási kihívás a gólyabálok italát a prémium kategóriába teleportálni – vélekedett Raphael Grisoni, a Mount Gay ügyvezető igazgatója. A márka tavaly ősszel a kóstoló asztalokat állított fel egy nagy párizsi whisky-bemutatón, hogy Scotch és Bourbon rajongók az új generációs rumokkal ismerkedhessenek.