Ismét emelkedtek a kőolajjegyzésárak hétfőn, a Brent típus hordónkénti ára 104,5 dollárra drágult, az amerikai WTI pedig 96 dollár közelébe. Az áremelkedés mindkét fajtánál 1,1-1,2 százalék közt mozgott. Az erősödésen túl látványosabb a két vezető nyersolaj árkülönbözete, amely megközelítette a kilenc dollárt. 

 

Offshore,Construction,Platform,For,Production,Oil,And,Gas,,Oil,And, Offshore construction platform for production oil and gas, Oil and gas industry and hard work,Production platform and operation process by manual and auto function, oil and rig industry and operation.
Fotó: Shutterstock

 

Elemzők szerint a ritka nagy árkülönbözet egyik magyarázata, hogy a lélektani 5 dolláros gallononkénti üzemanyagár miatt sok amerikai kényszerült visszafogni az autóhasználatot. Az Energiainformációs Ügynökség (EIA) jelentése szerint a benzinkereslet a július 15-ével végződő héten 8 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Ekkora keresletcsökkenés ilyenkor ritka az Egyesült Államokban, de most mégis ez történt júliusban, pedig ez a hónap általában az autóhasználat élénküléséről szól. De még így is meglepetés, hogy a benzinkészletek 3,5 millió hordóval 228,4 millió hordóra emelkedtek, mint ahogy az is, hogy a teljes nyersolajállomány 426,6 millió hordón áll, ami magasabb, mint az idei évre jellemző 410 és a 420 millió hordó közötti tartomány.

Itt a válság biztos jele: az USA-ban már drágább a benzin, mint a sör

Ez már az a szint, ami átlépné a pszichológiai küszöböt és erősen befolyásolná a fogyasztói hangulatot, ami az egész gazdaságba átgyűrűzhet.

A WTI–Brent különbözetet az is növelte, hogy a Brent típusra nőtt az ázsiai országokból a kereslet. A Saxo Bank elemzője, Fábián Csaba az árkülönbözettel kapcsolatban a VG-nek elmondta, a historikus adatok alapján 3–10 dollár közti árkülönbözet látható, de a spread az esetek többségében ennél szűkebb, 3-5 dolláros értéket mutat. Általában a különbözet azt az árat fedi le, ahogy az Amerikából Európába tartó szállítóhajók egy hordó olajra eső költsége alakul. 

Fundamentális hírek nem indokolják a 9 dollárt közelítő árkülönbözetet – mondta a VG-nek Gaál Gellért, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető részvényelemzője. Hozzátette, az elmúlt időszakban a hónapok utolsó hetében már megfigyelhető volt hasonló nagyságrendű a két nyersolajtípus ára között, de a következő hónap közepére rendre korrigált az árolló – tette hozzá. 

A Raiffeisen elemzői szerint a nagyra nyíló árkülönbözeten túl egyébként is izgalmasnak ígérkezik a következő néhány hét az olajpiacon. Fokozott figyelem övezi az augusztus 3-án esedékes OPEC+ tanácskozást, hiszen a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetét és a szövetséges tagokat már nem köti a korábbi, 2020-ban elfogadott kvótarendszer, amely a koronavírus miatt visszaeső keresletre reagált, napi 9,7 millió hordós kitermeléscsökkentéssel. 

Csodákra azonban aligha lehet számítani, a Nemzetközi Energiaügynökség szerint a kihasználatlan kapacitás szintje alacsony szintre, napi kétmillió hordóra csökkenhetett. További termelésnövelésre már csak azért is csekély az esély, mert az érvényes OPEC+ megállapodás szerint Szaúd-Arábia termelése augusztusban eléri a napi 11 millió hordót, 

 

ez pedig már kritikus szint, amit eddig is csak nehezen tudott tartani az arab állam. 

 

Ole Hansen, a Saxo Bank nyersanyag-stratégiáért felelős vezetője a Business Insidernek azt mondta, hogy ugyan a Brent-határidős jegyzésárak június első hetétől 125 dollárról 104 dollárra estek vissza, a fizikai szállításra megkötött árak egészen másról árulkodnak, a tényleges olajszállítmányok piacán a beszűkült kínálat felfelé lökdösi az árakat. Az északi-tengeri Forties mezőről származó típusra például a Brent futureshez képest hordónként 5,35 dollár felárral is akadt volna vevő július közepén, de a 14 éve nem látott prémium se volt elég ahhoz, hogy eladót találjon.