Elérkezett az őrségváltás pillanata az elektromos járművek gyártása terén, így az idei év első felében már nem a Tesla, hanem a kínai BYD adta el a legtöbb ilyen autót – írja a Financial Times.

Elon Musk cége számos nehézséggel szembesült a második negyedév során, legyen szó a shanghaji gyár kényszerszünetéről vagy épp a Teslát is utolérő ellátási nehézségekről. Így az idei első félév során a Tesla 564 ezer autót adott csak el, míg a termelését rendkívüli sebességgel bővítő BYD 641 ezret hozott forgalomba járműveiből, ami egy év alatt több mint 300 százalékos növekedést jelent.

A BYD EA1 Xdream car is seen during the 19th Shanghai International Automobile Industry Exhibition in Shanghai on April 19, 2021. (Photo by Hector RETAMAL / AFP)

Fotó: HECTOR RETAMAL

Az igazság kedvéért érdemes azt is megjegyezni, hogy a BYD által gyártott autók között több plug-in hibrid is szerepel, 

azok egy része tehát nem teljesen elektromos hajtású. Ugyanakkor jelzi Kína egyre fontosabb szerepét a megújuló energiák és az elektromos hajtású járművek és kapcsolódó termékek kapcsán, hogy a BYD megelőzte a dél-koreai LG-t a villanyautókhoz használt akkumulátorok területén és már a második legtöbb akkumulátort gyártó céggé vált, csupán a szintén kínai CATL előzi meg. 

Egy hónapja a cég azt is bejelentette, hogy hamarosan a Teslákba szánt akkumulátorokat is ők fogják szállítani.

A BYD sikerét persze az is segíti, hogy termelésének kisebb része köthető a lezárásokkal különösen érintett kínai régiókhoz, szemben mind a Teslával, mind az LG akkumulátor gyártó részlegével. A világ legnagyobb villanyautó piacával rendelkező Kína felemelkedése alapvető változásokat hozhat az autóiparban, ahogy az ország elektromos járműveket gyártó cégei egyre inkább az exportpiacok felé orientálódnak.

Ezt jelzi az is, hogy tavaly Kína már több mint félmillió elektromos autót exportált, igaz ezek harmada kínai tulajdonú, de európai eredetű márkákból – mint amilyen a Volvo – állt és csak 2 százalékot tettek ki a kínai típusok. A kivitel fele a Teslától, 14 százaléka pedig az európai gyártók kínai üzemeiből érkezett.