Tavasz után ősszel is megkeserítette a kínai elektromosautó-gyártók életét a koronavírus-járvány, pontosabban az annak kapcsán elrendelt igen szigorú korlátozások, amelyek nemcsak náluk, hanem beszállítóiknál is éreztették kedvezőtlen hatásukat. 

Chengdu Motor Show 2022 Kicks Off
A NIO ET5-ös szedánból októberben csak ezret tudtak legyártani a hofeji üzemben
Fotó: China News Service

A hivatalos kínai jármű-értékesítési adatokat még nem közölte a személyautó-gyártókat tömörítő szakmai szervezet (CPCA), amely bő egy hete finomított prognózisában 1,91 millió autó eladását becsülte, köztük 550 ezer képviselte az új energia kategóriát (NEV), ahová Kínában a hidrogén-, a tisztán elektromos hajtású, valamint a tölthető hibrideket sorolják. 

Bár ez új októberi rekordot és 28,8 százalékos piaci részesedést jelentene, a vezető hazai gyártók mégsem elégedettek. Különösen nem a Tesla kategóriájába sorolt öt meghatározó márka, amelyet közül egyedül a Geely csoporthoz tartozó Zeekr növelte az értékesítését, ez a NIO, az Xpeng, a Li Auto és a Hozon Auto számára nem sikerült. 

A jövőkép ugyanakkor rózsásabb, hiszen a vírus elleni küzdelemben tanúsított zéró tolerancia eredményt hoz, a fertőzési gócokat felszámolják, és az élet, valamint a termelés visszatérhet a megszokott kerékvágásába. De nem most, hanem majd. Mindenesetre 

az elemzők november-decemberre erős visszapattanást várnak, és nemcsak amiatt, hogy felfut ismét a termelés, hanem mert az év végével kifutnak a lakossági NEV-vásárlásokhoz nyújtott központi támogatások, 

és nem tudni, milyen dotációs politika lép a helyükbe. Leginkább semmilyen, ami alaposan feladja a leckét a villanyautó-gyártóknak, hogy hogyan hozzák versenyképes árszintre a járműveiket. Kína csak az idén 1,45 milliárd dollárral támogatja a NEV-autók vásárlását.

A gyártók által már közreadott adatok szerint októberben a sanghaji székhelyű NIO 10 059 villanyautót adott át megrendelőinek, 7,5 százalékkal kevesebbet a szeptemberi mennyiségnél, viszont 174 százalékkal többet az egy évvel korábbinál – bár ezzel a mutatóval ilyenkor nem szoktak villogni. 

A pekingi központú Li Auto 10 052 járművet értékesített, ami 13 százalékkal kevesebb a szeptemberinél. A legnagyobb érvágást a kantoni székhelyű Xpeng szenvedte el, amelynél 40 százalékos havi visszaesést mértek és 5101 eladott autóról számoltak be. A cégnél modellváltás és szerkezeti átalakítások is hátráltatták a termelést, illetve az értékesítést. 

A szeptemberihez hasonló, 18 ezres eladási statisztikát tett közzé az autóit Neta márkanév alatt értékesítő Hozon Auto, amely a sikerét részben annak is köszönheti, hogy 

a kocsikhoz ingyen adnak otthoni töltőt, vagy modelltől függően évi 1000–2000 kilowattóra áramot a nyilvános töltőponthálózatukon. 

Ezzel 10–16 ezer kilométert simán le lehet futni. Az új, 50 ezer dollárról induló Neta S szedánjuk pedig 1100 kilométeres hatótávot ígér, ami a Zeekr 001-es modelljét is lefőzi. Utóbbi ugyanis egy feltöltéssel „csak” ezer kilométert tud megtenni. Az európai megjelenésére is készülő Zeekr a szeptemberi 8276 darabos értékesítés után az októbert 10 119 villanyautóval zárta.

Az etalonnak tekintett, a sanghaji Gigafactoryjának kapacitását évi egymillió autóra bővítő Tesla nem közöl havi lebontású kínai adatokat, azt a negyedéves összesítőből kell majd kibogozniuk az érdeklődőknek. Szeptemberben az óriásgyárból rekordot jelentő 83 135 Teslát szállítottak le ázsiai megrendelőiknek. 

Az amerikaiak eközben is játszanak a számokkal, egy hete például a belépőszintű Model 3 listaárát 5 százalékkal, 36 555 dollárra csökkentették, míg a Model Y városi terepjárójuk (SUV) alapárát 8,8 százalékkal, 43 544 dollárra mérsékelték a hatékonyabbá vált sanghaji termelésnek köszönhetően. 

Elemzők szerint a Tesla méretéből fakadóan könnyedén mehet bele ilyen akciókba, jelentős keresletet elszipkázva versenytársai orra elől.

Akiket a pandémia intenzitása is erősen sújt: a NIO Hofejben lévő mindkét üzemében ideiglenesen leállították a termelést a hatósági járványintézkedések miatt. A korlátozások hatására október közepe óta akadozott a gyártás, ez is magyarázza a csalódást keltő havi értékesítési adatokat. 

 

A hírre szerdán 9 százalékot zuhant a NIO részvényárfolyama a hongkongi tőzsdén. 

A cégvezetés bocsánatot kért vásárlóktól, és ígéri, hogy kettőzött erővel próbálja behozni a lemaradását.

 A vállalat termelését már áprilisban is le kellett állítani a járvány miatt, akkor a beszállítói láncban keletkezett fennakadások következtében tartottak kényszerszünetet. 

A mostani termeléskiesés anyagi vonzatairól nem tett említést a NIO vezetése, amely a világ öt legnagyobb autógyártója közé navigálná a céget. A társaság európai piacra szánt automata akkumulátortöltő és -cserélő állomásait Biatorbágyon szerelik össze. Az 5,5 milliárd forintos beruházásban megépült üzem szeptemberben kezdte meg a termelését.