
Drága piákat vedeltünk tavaly
A vártnál jelentősen jobb eladási számokat produkált a Diageo az elmúlt évben. A világ legnagyobb szeszesital-gyártója az árainak emelése ellenére tudta növelni nyereségét.

A többek közt a Johnnie Walker, a Captain Morgan és a Tanqueray márka mögött álló cég tavalyi második féléves nettó árbevétele 18,4 százalékkal, 9,4 milliárd fontra nőtt, ami jelentősen felülmúlta az elemzői várakozásokat.
A cég forgalma 1,8, míg a nyeresége 15,2 százalékkal, 3,1 milliárd fontra emelkedett.
A globális megélhetési és lakhatási válság sem tudta tehát visszafogni a prémium-szeszesitalok iránti keresletet. Ez különösen látványos, ha azt nézzük, hogy a Diageo prémiumplusz kategóriája hozta a cég nettó árbevétel-növekedésének 65 százalékát.
A Diageo mérései szerint a Covid-járvány három évvel ezelőtti berobbanása óta megfigyelhető, hogy a vevők a felső kategóriás alkoholos italokat részesítik előnyben, erre pedig a gyártók is reagáltak: reklámkampányokkal és termékeik fejlesztésével igyekeztek profitálni a helyzetből.
A cég vezérigazgatója szerint a Diageo képes lesz tartani a korábban kitűzött növekedési céljait: az árbevételük bővülését 5–7, a nyereségnövekedésüket pedig 6–9 százalék közé várják 2025-ig. Hozzátette: az idén 500 millió fontot tudnak majd kifizetni befektetőiknek osztalékként, amelynek a mértékét nemrég meg is növelték 5 százalékkal.
A fogyasztói szokások változásába is betekintést engedett a Diageo: a tequila, a scotch whisky és a Guinness eladási száma növekedett dinamikusan az elmúlt időszakban.
A vállalat szerint a kínai vevők visszatérése tovább táplálja majd a pozitív trendet.

A minőségi italok iránti kereslet nőtt a tavaly, de a lendület úgy tűnik, kifulladni látszik: legalábbis ezt a következtetést lehet levonni az amerikai fogyasztók változó szokásairól beszámoló adatok alapján. A felső kategóriás whiskyk és tequilák forgalma jelentős visszaesést mutat a tengerentúlon, ahogy a borok és pezsgők iránti kereslet is alábbhagyott az év végére.