A Tesla 2016-ban egy videóval népszerűsítette az önvezető technológiáját, azonban egy vezető mérnök tanúvallomása szerint a rövid film olyan képességeket mutatott be, amelyekkel a rendszer nem rendelkezett. Ilyen volt a piros lámpánál való megállás és a zöld lámpánál való gyorsítás.

Fotó: KENZO TRIBOUILLARD

A Model X nem volt önvezető – ezt állította  Ashok Elluswamy, a Tesla Autopilot szoftverekért felelős igazgatója egy júliusi tanúvallomás átiratában, amelyet bizonyítékként vettek fel a Tesla ellen egy 2018-as halálos baleset miatt indított perben. Elluswamy korábban nem közölt vallomása az első alkalom, hogy egy Tesla-alkalmazott megerősítette és részletezte, hogyan készült a videó.

Elluswamy elmondta, hogy a Tesla Autopilot csapata Musk kérésére nekilátott, hogy megtervezze és rögzítse a rendszer képességeinek bemutatását. A videó elkészítéséhez a Tesla 3D-s térképezést használt egy előre meghatározott útvonalon, a kaliforniai Menlo Parkban lévő házától a Tesla akkori központjáig, Palo Altóban. A sofőrök beavatkoztak, hogy átvegyék az irányítást a tesztfutamokon – írja a Reuters.

Amikor azt próbálták megmutatni, hogy a Model X vezető nélkül is be tud parkolni, egy tesztautó nekiment egy kerítésnek a Tesla parkolójában

„A videó célja nem az volt, hogy pontosan bemutassa, mi állt az ügyfelek rendelkezésére 2016-ban. Az volt a célja, hogy bemutassa, mit lehetett beépíteni a rendszerbe” – mondta Elluswamy a tanúvallomásának átirata szerint. Amikor a Tesla közzétette a videót, Musk azt tweetelte, hogy a Tesla önmagát vezeti a városi utcákon keresztül az autópályán át az utcákig, majd talál egy parkolóhelyet.

A Tesla perekkel és hatósági vizsgálatokkal néz szembe a vezetéstámogató rendszerei miatt. Az amerikai igazságügyi minisztérium 2021-ben büntetőjogi vizsgálatot indított a Tesla azon állításaival kapcsolatban, hogy elektromos járművei képesek önmagukat vezetni, miután számos, részben halálos kimenetelű baleset történt az Autopilot használatával.

Az amerikai hírügynökség megkeresésére egyik fél sem reagált, míg a vállalat honlapján figyelmeztették a sofőröket, hogy az Autopilot használata közben is a kormányon kell tartaniuk a kezüket, és meg kell őrizniük a jármű irányítását. A cég oldala szerint a Tesla technológiáját úgy tervezték, hogy segítsen a kormányzás, a fékezés, a sebesség és a sávváltás során, de funkciói nem teszik a járművet autonómmá.

Csődbe mehet a Twitter, ha Musk nem rendezi időben a sorait

A milliárdos hatalmas hiteleket vett fel, hogy meg tudja vásárolni a közösségimédia-oldalt, ezeket viszont lassan törleszteni kellene. 13 milliárd dollár hitelt vett fel a közösségimédia-óriás priváttá alakításához, ami után éves szinten közel 1,5 milliárdos kamatot kell fizetnie. A kölcsön összege a cég 2022-es bevételeinek hétszerese, így annak belülről való kigazdálkodása lehetetlen feladatnak tűnik.