Hatalmasat zuhantak tavaly a Tesla részvényei. Ahhoz képest, hogy március 28-án még közel 362 dollárra taksálták a papírokat a befektetők, év végére 123 dollár közelébe gyengültek, ami 66 százalékos értékvesztés.

Las,Vegas,,Nevada,,Usa,-,October,1,,2021,Neon,Color
Fotó: Getty Images

Nehéz éve volt a globális elektromosautó-piac domináns játékosának világszerte a fundamentumokat tekintve is – írja a The Wall Street Journal. 

Míg Kínában a pandémiás lezárások miatt lassult a termelése, Amerikában Twitter-felvásárlása rémítette meg a befektetőket, részint a tranzakció kedvezőtlen visszhangja, részint az attól való félelem miatt, hogy kevesebb ideje jut a Teslára.

Közben pedig az év közben egy időre a világ leggazdagabb embere címét is megszerző cégalapító-vezérigazgató több tíz milliárd dollárnyi Tesla-részvényt dobott piacra. Mindez nem tántorította el a vállalatot követő elemzőket. 

A FactSet szerint a Teslát követő elemzők 64 százaléka vételre vagy felülsúlyozásra ajánlja a vállalat részvényeit.

 Ez a legmagasabb arány 2014 vége óta az adatszolgáltató cég szerint.
Az elemzők medián-célárfolyama jelenleg 194 dollár, míg pénteken 133,42 dolláron, azaz 31 százalékkal e célár alatt zárt. A hétfői amerikai tőzsdenyitás után tovább szűkült a szakadék a kurzus és a célár között, hiszen már az első órában 139 dollár fölé lőtt ki az árfolyam.

A befektetők és az elemzők szerdán, a negyedik negyedéves eredmények közzétételekor kaphatnak tiszta képet a cégről. Addig is sok elemző véli úgy, hogy a Tesla Elon Musk minden ellentmondásos gesztusa ellenére továbbra is dominál a globális elektromosautó-piacon.
Ráadásul a Motor Intelligence piackutató cég szerint az elektromos autók eladásai 

az Egyesült Államokban tavaly annak dacára ugrottak meg kétharmadával, hogy az összes amerikai autóeladás 8 százalékkal csökkent.

Jóllehet az olyan nagy múltú autógyárak, mint a Ford, a General Motors és a Hyundai az elmúlt években egyre több saját elektromos modellel állt elő, továbbra is csak bottal üthetik a Tesla nyomát, annyira le vannak maradva. A Motor Intelligence adataiból kitűnik, hogy Amerikában tavaly eladott elektromos autók 65 százalékát a Tesla értékesítette.

A célárak leszállítása és a bejelentett termeléscsökkentések ellenére továbbra is úgy gondoljuk, hogy a Tesla a legjobb helyzetben lévő EV-gyártó mind rövid, mind hosszú távon

– mondta Ben Kallo, a Baird vezető elemzője. Más elemzők úgy vélik, hogy a túl nagyot esett, figyelembe véve a további növekedési potenciálját.

A Tesla árfolyama 6 havi
 

A Tesla-részvény extrém túladott

 – írták a Wedbush Securities elemzői, Daniel Ives és John Katsingris is.

Muskék legutóbbi árcsökkentései fellendítették az autói iránti keresletet a kulcsfontosságú piacokon, például Kínában – tették hozzá. Egy 500 elektromosautó-vásárló megkérdezésével készült kínai felmérés szerint a válaszadók közel 70 százaléka mondta, hogy a leszállított árak miatt nagyobb valószínűséggel vásárolna Tesla Model Y-t
Mégis, azok az elemzők is óvatosságra intenek, akik hisznek a Teslában. Az egész piacot visszaesés fenyegeti ugyanis, ha az a vártnál tartósabbnak bizonyul, és az Egyesült Államokban a jegybank szerepét betöltő Fed tovább szigorítja monetáris politikáját.

A Tesla fanatikus befektetőinek a lelkesedését azonban lehetetlen csillapítani. 

Olyan optimisták vagyunk a Teslával kapcsolatban, mint még soha

 – mondta Cathie Wood, az ARK Investment Management alapítója múlt csütörtökön egy webináriumon. A lelkesedést tettekkel is bizonyítja Wood, aki minden nagyobb árfolyamesésre újabb részvényköteg vásárlásával reagál. Olyannyira, hogy jelenleg a sztárbefektető zászlóshajóalapjának, az ARK Innovációs Alapnak a harmadik legnagyobb értékű pakettjét képezik a Tesla részvényei.

Hazudott-e Musk a Tesla tőzsdei kivezetéséről?

Amit mondott, nem volt igaz a bíró szerint, az esküdteknek azt kell eldönteni, ez mozgatta-e a részvények árát.