A befektetői teljesítmény rengeteg tényezőtől függ, a portfólió összeállítása, a diverzifikáció, a kockázati szint megfelelő kiválasztása és a költségek figyelembe vétele mellett azonban van egy nem szokványos összetevője is a piaci sikernek, egy friss tanulmány szerint legalábbis a boldog brókerek nagyobb hozamot termelnek az ügyfeleknek.

vidám broker
Fotó: Shutterstock

Az elsőre logikusnak hangzó, ám valahol mégis meglepő konklúzióra a Cambridge-i Egyetem kutatói jutottak egy viszonylag hosszú, 10 évig zajló kutatás eredményeként. Elias Ohneberg és Pedro Saffi 437 alapkezelő céget vizsgált 2009–2019 között, amelyek összesen 3266 befektetési alapot menedzseltek.

A tudósok arra jutottak, ha egy alapkezelővállalat alkalmazottai elégedetlenek a munkahelyi körülményekkel, akkor az ott kezelt befektetési alapok valószínűleg rosszabb eredményeket fognak produkálni, ha viszont az alkalmazottak boldogok, akkor az alapok jó eséllyel nagyon jól fognak teljesíteni.

A legelégedettebb és a legkevésbé boldog befektetési szakembereket foglalkoztató brókerházak átlagos hozamteljesítménye között 1,44 százalékpont is lehet évente.

Ez a hosszú távú befektetések esetén – mint a befektetési alapok – rengeteget jelenthet a végelszámoláskor.

Az elemzéshez egy munkahelyértékelő weboldalon (Glassdoor.com) leadott munkavállalói értékeléseket vizsgálták, ahol a jelenlegi és egykori alkalmazottak értékelhetik munkaadójukat. Az értékeléseknél azon felhasználók véleményét vették figyelembe, akik titulusuk alapján a befektetési alapok teljesítménye szempontjából releváns pozíciót (kutatással, kereskedéssel és alapkezeléssel kapcsolatos munkaköröket) töltöttek be az alapkezelőnél.

Ezt követően pedig megnézték a befektetési szolgáltatók alapjainak teljesítményét a követett benchmarkokhoz képest. Azt találták, hogy az általános munkavállalói elégedettség ötpontos skáláján egypontnyi emelkedés 0,36 százalékponttal jobb befektetési teljesítményt eredményez.