Újrafazonírozza magát a pandémia által rettenetesen legyengített Cathay Pacific Airways. A hongkongi légitársaság három, masszív veszteségeket hozó éven van túl, de hogy tényleg legyűrte-e a kórt, az majd csak idén derül ki. Mindenesetre Ronald Lam vezérigazgató bizakodó, mint jelezte, 2022 második felében már megvillant egy vaku az alagút végén, és a fénye lassan elér hozzájuk.

HONG KONG ? APRIL 16:  Cathay Pacific airplanes stand on the tarmac of Chek Lap Kok airport April 16, 2003 in Hong Kong, China. Cathay Pacific Airways have cut their flights as a result of flying around 60% less passengers due to the SARS virus. Cathay Pacific along with other airlines will start to measure departing passenger's temperature's starting from the 17th April, arriving passenger's temperatures will be checked in the coming days. The government today announced an increase of 36 patients to 1268 persons infected with (SARS). Total deaths have risen to 61.
Fotó: Christian Keenan / Getty Images

Izgalmas fejlődési szakaszba lépett a légitársaság az Ázsia egyik legfontosabb légi közlekedési csomópontját képező Hongkong újbóli felemelkedésének folyamatában. A veszteségek lefaragása most mindennél fontosabb a HK Express fapadost és az Air Hong Kong cargovállalatot is magában foglaló Cathay csoport számára, amely 

a tavalyi évet 834,4 millió amerikai dolláros veszteséggel zárta. 

A cég előzetes várakozási sávjának alján landoló mutató az előző évinél 18 százalékkal durvább mínuszt jelez. Bevétele éves szinten szerény 12 százalékkal, 6,5 milliárd amerikai dollárra nőtt, amiben a kínai vezetés által kőkeményen betartatott zéró-Covid-politika és a vele járó utazási korlátozások nagyban közrejátszottak. 

Miután tavaly december közepén a korlátozásokat egyik napról a másikra felszámolták Kínában, a visszatérő utazási kedv, a határnyitás alapvetően meghatározhatja majd a Cathay csoport idei évét, s közelebb repülhetnek kitűzött céljukhoz, hogy a pandémiát megelőzően a világ – utasforgalom alapján számított – nyolcadik legnagyobb légitársaságának címét mielőbb visszaszerezzék, ahogy a légi teherszállításban a harmadik helyüket is. Az utóbbit szintén a zéró-Covid-politika miatt veszítették el. A csoport a dolgozóinak a negyedét is elbocsátotta a pandémia idején.  

Tavaly 13,4 százalékkal kevesebb, 1,15 millió tonna árut szállítottak, cargogépeik kihasználtsága eközben 81,4 százalékról 70,6 százalékra esett vissza. 

Ennél sokkal jobb a kihasználtság az utasszállításban, ahol a 2021-es 31 százalékról 73,6 százalékra ugrott a mutató. 

Pedig ebben olyan statisztikaromboló mélypontok is benne vannak, mint 2022. március 12., amikor is írd és mondd összesen 58 utast szállított a Cathay Pacific. A 2019-es kapacitásaikat 2024-ben érik csak el. A pontosság nem hongkongi erény, a tolerálható idősávban landoló gépeik aránya 86-ról 80 százalékra csökkent. 

A Cathay Pacific csoport főbb számai
A hongkongi kormányzat és a befektetők türelme jellemezte az utóbbi három üzleti évet.

Pozitívumként értékelhető az is, hogy a flotta szén-dioxid-kibocsátása 5,6 millió tonnáról 4,9 millióra csökkent tavaly. Ez nagyban köszönhető a megfiatalodó, 10,8 éves átlagéletkorú gépparknak, amely 222 repülőt számlál, s amely az idén tizenegy új géppel bővül. A gyorsjelentésre 1,4 százalékos erősödéssel reagált a Cathay Pacific árfolyama a hongkongi tőzsdén, de a pandémia kezdetéhez képest még mindig 20 százalékos mínuszban jár a légitársaság kurzusa.