Szuperszonikus sebességbe kapcsolt a Ryanair, az ír diszkont-légitársaság 663 millió eurós tiszta nyereséget ért el 2024-es üzleti évének júniussal zárult első negyedében, ezzel túl is szárnyalta a pandémiát megelőző csúcsév, a 2019-es hasonló időszakának 397 milliós profitját, a tavalyi 170 milliós nyereségét pedig közel négyszeresére növelte. 

Ryanair Boeing 737-800 Departing From Amsterdam Schiphol Airport
A Ryanair Boeingekből álló flottája 558 darabosra bővült június végére.
Fotó: AFP

A Refinitiv elemzői konszenzusa 620 millió eurós adózott eredményről szólt, erre pedig rá is tudtak pakolni az írek. A jövő azonban korántsem ennyire fényes, Európa legnagyobb fapados légitársasága ugyanis lefelé módosította a teljes üzleti évére vonatkozó utasszám-előrejelzését, meghozzá 185 millióról 183,5 millióra, tekintettel arra, hogy már most jelzéseket kapott kizárólagos repülőgép-beszállítójától, hogy csak lassabb ütemben tudják átadni a forgalom felpörgetéséhez szükséges utasszállítókat. 

Az amerikai Boeingről, annak is a 737 8200-as hipermodern, energiatakarékos modelljéről van szó. A cég már a pandémia idején és azt követően is kihúzta a gyufát a Ryanairnél, akkor a két szerencsétlenül járt 737 Max miatt elrendelt többéves kényszerszünet miatt nem tudták a megrendelt gépekkel ütemesen bővíteni a flottájukat. 

Utóbb emiatt a Boeing megtérítette a Ryanair kárát, ennek mikéntjét azonban nem hozták nyilvánosságra. A szállítások kiesése a 2024. április–júniusi negyedévet sújtja, azaz még biztosra nem vehető. A módosított terv így kilencszázalékos pluszforgalommal számol.

Neil Sorahan pénzügyi igazgató ezzel kapcsolatban védelmébe vette a Boeinget, mondván, az utóbbi időben az amerikaiak belehúztak, felgyorsították a gyártást és a szállításokat, azonban rajtuk kívül álló adminisztratív okok miatt nem tudják tovább növelni a tempót. Utóbbiak mibenlétét Sorahan nem fedte fel a Reutersnek

 

 

A légitársaság gátlások nélkül emelte repülőjegyei árát, éves összevetésben a negyedév 42 százalékkal srófolták feljebb a viteldíjakat, 

a májust és a júniust pedig utasszámrekorddal zárták. Ehhez képest a kiegészítő, „kényelmi” szolgáltatásoknál önmérsékletet tanúsított a Ryanair, itt csak 4 százalékos volt az átlagos éves áremelés. Az igazsághoz tartozik, hogy az egy évvel korábbi időszak egybeesett az oroszok Ukrajna ellen indított háborújával, amikor is a bizonytalanságok időszakosan leverték a tarifákat. 

Ennek azonban már vége. A közeljövő árairól Michael O’Leary vezérigazgató közleményében megnyugtatásul közölte, hogy június végétől, július elejétől már némi enyhülést tapasztaltak a viteldíjaknál, a lényeg minden esetben a járatok maximális kihasználása, ennek pedig az egyik módszere a rugalmas tarifarendszer alkalmazása.

Ryanair To Invest 130m Euro In Krakow, Poland
Michael O’Leary Ryanair-vezérnek van oka az örömre.
Fotó: AFP

Tisztában vagyunk azzal, hogy a vonzóbb tarifák kellenek ahhoz, hogy a téli járatainknál hozzuk a célszámokat, azaz a pandémia előtti utasszámot 25 százalékkal növelni tudjuk

– tette hozzá O’Leary. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a tarifáiknál tekintettel kell lenniük arra, hogy Európában az még mindig rekordközeli szinteken mozog, és hogy a kamatok emelkedése is kedvezőtlenül hat a fizetőképes kereslet alakulására. Az idei nyáron viszont várhatóan nem nem hagy mély nyomot ez a hatás, az emberek még mindig utazni akarnak, bepótolni a pandémia bő két éve alatt kiesett élményt.

A július–szeptemberi negyedév hagyományosan a legerősebb a Ryanair életében, a foglalások alapján 4-5 százalékos pluszforgalmat valószínűsítenek a légitársaságnál. Napi átlagban 3200 járatot indítanak és 600 ezer utas szállítanak a csúcsszezonban. Ami a most lezárult negyedévet illeti, 

a Ryanair 11, százalékkal több, 50,4 millió utast szállított, az amúgy is kiemelkedő kihasználtsága 92-ről 95 százalékra javult. 

A bevétel 40 százalékos növekedéssel 3,65 milliárd euróra ugrott – áll a hétfő reggel nyilvánosságra hozott gyorsjelentésben. A bevételhez képest az üzemeltetési költségek szerényebb mértékben, 23 százalékkal nőttek, elérve a 2,94 milliárd eurót. Előrelátóan a folyó üzleti évben felhasználandó üzemanyag-mennyiség 75 százalékára fedezeti ügyleteket kötöttek, azaz hordónként 89 dollárig is elszaladhat a világpiaci jegyzés, így a Ryanairt az említett mennyiség erejéig hidegen hagyja. 

Átlagos napi járatszám a június 26. és július 2.-a közötti héten.

A légitársaság flottája tavasszal 21 Boeing 737 8200-as Gamechangerrel 558 darabosra bővült. Ezek a gépek 40 százalékkal kevésbé zajosak, 4 százalékkal több utast tudnak szállítani és 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el. A fenntartható módon készített kerozin (SAF) adja a Ryanair üzemanyag-felhasználásának 12,5 százalékát 2030-ra, és hogy ezt elérjék, a Shell, a Neste és az OMV után tavasszal a spanyol Repsollal is szállítási szerződést kötöttek.

A Ryanair megerősítette 2034-es célkitűzését, ami évi 300 millió utas szállításával számol, 

az ehhez szükséges flottabővítésről már gondoskodtak: a Boeing 40 milliárd dollár értékben háromszáz 737 Max10 Gamechangert szállít a következő évtizedben az íreknek. A kapacitásbővítés tízezer új munkahely létrehozását eredményezi a Ryanairből, a Laudából, a Malta Airből és a Buzzból álló légi közlekedési csoportnál.