Állva hagyta az elemzőket az Alphabet: a Google anyacége mind a bevételnél, mind a nyereségnél túlszárnyalta a Refinitiv elemzői konszenzusát. A társaság az idei második negyedévben 74,60 milliárd dolláros forgalmat mutatott ki a keddi amerikai piaczárást követően publikált gyorsjelentésében, szemben a 72,82 milliárdos várakozással, míg az egy részvényre eső nyereségnél (EPS) 1,44 dollár állt szemben az 1,34 dolláros prognózissal. 

Google workers stage protest over job cuts in LondonGoogle workers stage protest over job cuts in LondonLONDON, UNITED KINGDOM - APRIL 04: Google workers stage a walkout protest over job cuts at the company’s headquarters in London, United Kingdom on April 04, 2023. Rasid Necati Aslim / Anadolu Agency (Photo by Rasid Necati Aslim / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
A bevételek közel kilencven százalékát a hirdetésekből szerzi az Alphabet.
Fotó: AFP

Ami szintén pozitívum, hogy nemcsak az elemzői várakozásokat, de egy évvel korábbi saját teljesítményét is legyűrte az Alphabet, bevételi soron 7 százalékos pluszt mutatott ki, míg 18,37 milliárd dolláros adózott profitja 14,7 százalékos előrelépést takar 2022-hez képest. 

A 74,60 milliárd dolláros bevételből a Google szolgáltatásai – kiemelten a hirdetési üzletág – 66,28 milliárd dollárt hoztak, de ide tartozik a többi között az Android, Chrome, Google Maps, Google Play, Search, a YouTube és az eszközgyártó részleg is. Sokat hozott a konyhára az is, hogy 

a Musk-féle Twittertől – azaz ma már X-től – és más platformoktól elforduló hirdetők a Google-hoz pártoltak. 

A felhőüzletág bevétele 28 százalékkal, 8,06 milliárd dollárra ugrott, még a minden egyéb úri huncutságot és forrásigényes fejlesztéseket, innovációkat magában foglaló stabil veszteségforrás, a Other Bets is összekapart 285 millió dollárt. Igaz, ehhez 813 millió dolláros működési veszteség társult, így már csak itt kell pozitívba fordítani a gazdálkodást, hiszen a felhőüzletágnál is sikerült a tavalyi 590 millió dolláros veszteségből 395 millió dolláros üzemi nyereségbe fordítani az eredményt.

A meglepetést keltő eredmények a részvényárfolyamra is pozitív hatással voltak, a piaczárást követő elektronikus kereskedésben az Alphabet részvényei 8 százalékkal drágultak. A kiemelkedő teljesítményt a hirdetési piac „feltámadása” mellett a felhőüzletág számlájára írják az elemzők. Az ezt övező bizonytalanságokat szertefoszlatta az Alphabet.

Növekedési szakaszában új dimenzióba lép az Alphabet, lenyűgözők a számaik épp akkor, amikor a piac azon hezitál, képes lesz-e felzárkózni a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásában előbbre járó riválisaihoz, így a Microsofthoz és a Facebookot üzemeltető Meta Platformshoz

– lelkendezett Thomas Monteiro, az Investing.com vezető elemzője. A Reutersnek nyilatkozva hozzátette: a számok azt bizonyítják, hogy a Google stabilan megvetette a lábát a felhőszolgáltatások túlzsúfolt piacán, és most már a mesterséges intelligenciára alapozott fejlesztéseire koncentrálhat.

California,,Usa,-,1st,May,2023:,Tech,Giants,-,Google
Riválisokból nincs hiány – a mesterséges intelligencia átírhatja az erőviszonyokat. 
Fotó: Shutterstock

Méghozzá nem akárkinek az irányításával, hiszen az Alphabet-sikersorozat egyik kulcsfigurája irányítja szeptembertől ezt a területet. Ruth Porat pénzügyi igazgató asszonyról van szó, az egyik legelismertebb nagyvállalati vezetőről, aki emellett az elnöki pozíciót is megkapja a vállalatnál. 

Poratot 2015-ben a Morgan Stanley-től igazolták, és ma már a Szilícium-völgy meghatározó vezetői között tartják számon. Feladata lesz még a pénztemető Other Betsből nyereséges vállalkozást faragni, valamint ő felügyeli majd az Alphabet globális terjeszkedési politikájának végrehajtását.

Megmarad a hozzáférése a kasszakulcshoz is, az MI-alkalmazások fejlesztése ugyanis rendkívül sokba kerül. 

Mint Ruth Porat az elemzői konferencián jelezte, a szerverberuházások mellett az Alphabet a negyedévben 10,58 milliárd dollárt fordított kutatás-fejlesztésre, a keret döntő részét az MI-re költötte. Gyakorlatilag a bevételből minden hetedik dollár a jövőbeni technológiák kifejlesztésére ment el, s ennek a hasznosulásához még sok idő kell. 

Mindenesetre a Google keresőszolgáltatásai már nagyban alkalmazzák az MI-t, s most azt tesztelik, melyik formáját tudják a hirdetések célba juttatásához a leghatékonyabban felhasználni. A hirdetők 80 százaléka már igénybe veszi valamelyik MI-alkalmazásukat.

A fejlesztéseket felhasználva a Google továbbra is a hirdetési piaci legfontosabb szereplője kíván maradni

– húzta alá Sundar Pichai vezérigazgató. Következő lépésben a felhasználók a Gmail, Google Photos és az Android mobil operációs rendszer felokosításakor is találkozhatnak majd az MI egyes kényelmi funkcióival.