Immár tizedik napja folyamatosan esik a Nike részvényárfolyama, s a befektetők nem amiatt búsulnak, hogy a pipás mezben feszítő angol női labdarúgó-válogatott 1-0-ra elveszítette a világbajnoki döntőt az Adidas által öltöztetett spanyolokkal szemben. Azaz megismétlődött a két sportszergyártógigász tavaly decemberi csörtéje, amikor is az amerikaiak által szponzorált Franciaország maradt alul a férfiaknál a három csíkos mezben feszítő argentinokkal szemben.
A kurzus szégyenszemre a százdolláros lélektani szint alá merült szerdán, ilyen mélyen legutóbb tavaly novemberben járt. Ilyen hosszúra nyúlt lejtmenetre nem volt még példa a Nike 1980-as tőzsdei debütálása óta, a tíz nap alatt 11 százalékot zuhant a papír, s vele a kapitalizáció, amely 150 milliárd dollárra karcsúsodott.
A gond szokás szerint Kínával van, a helyzetet a raktárkészletek felhalmozódása csak tovább rontotta. Az Adidas eközben a hitlersimogató Kanye West rapperrel történt botrányos szerződésbontás anyagi következményeit nyögi, náluk is milliárdos tételt jelentő Yeezy kollekció kisöpréséről kellett gyorsan gondoskodni, hogy mérsékeljék az így is eurómilliárdos baklövés eredményrontó hatásait.
A Nike-nál a bessz hátterében a nyereségességet, az egészséges marzsokat féltő befektetők kiszállása áll, akiknek csalatkozniuk kellett abban, hogy a kínai zéró Covid-politika feladását követően a fogyasztás új erőre kap eme kiemelt piacukon. Erről azonban szó sincs. A kínai kiskereskedelmi forgalom növekedése júliusban 2,5 százalékra lassult, ami rosszabb, mint a 4 százalékos piaci konszenzus.
A vásárlókedv hanyatlása a sportszergyártókat sem kímélte,
ennek konkrét számokban és mennyiségben materializálódott mértékéről csak a Nike jövő hónapban esedékes gyorsjelentése nyújthat majd fogódzót. Közzétette viszont a gyorsjelentését kedden a Nike termékek egyik kiemelt forgalmazója, a Dick’s sportszer-kiskereskedelmi áruházlánc, amely piacvezető az Egyesült Államokban.
Elszomorító, a várakozásoktól messze elmaradó számokat közöltek, és csökkentették ugyan az éves profitkilátásukat, de a bevétel stagnálását vetítették előre. Nem is a forgalmazott termékeik iránti kereslet megcsappanására panaszkodtak, inkább arra, hogy
a saját fogyasztói igényeiket gátlástalanul kielégítő tolvajok brutális mennyiségű árut vittek el tőlük
– fizetés nélkül. A készletapasztás ezen módszere persze a Nike termékeit sem kímélte.
A Nike kilátásai sem rózsásak, mivel a befektetők ráébredtek arra, hogy a profitcentrumként kezelt Kína növekedése lassabb lesz, ráadásul Peking sem fog annyit tenni a növekedés fellendítése érdekében, mint tette azt a múltban
– mutatott rá a globális piacvezető sportszergyártó legfőbb problémájára Matt Maley, a Miller Tabak+Co. vezető stratégája. A probléma pedig akut, már a Nike legutóbbi, június végi negyedéves gyorsjelentéséből nyilvánvalóvá vált.
Akkor a cég nyeresége ha nem is sokkal, de elmaradt az elemzői várakozásoktól, kilátásai nem voltak meggyőzőek, a vállalat még mindig azzal volt elfoglalva, hogy felesleges készleteit árengedményekkel, de a legkisebb veszteségek árán értékesítse.
Tom Nikic, a Wedbush elemzője a Bloombergnek elmondta, miszerint az Under Armour, illetve a Champion sportmárkát birtokló Hanesbrands legutóbbi eredménybeszámolói valószínűleg megágyaztak a Nike elleni negatív hangulatnak, ezekből ugyanis az derült ki, hogy
a teljes sportruházati szektor tartósan magas készletszinttel küzd, eredményükre pedig rátelepedik a készletkisöprési próbálkozások nyereségfaló hatása.
Nikic hozzátette, hogy a csaknem 65 százalékban a Nike termékeit kínáló, 26 országban, 2599 saját tulajdonú szaküzletet üzemeltető Foot Locker kiskereskedelmi hálózat szerdai gyorsjelentése vízválasztó lehet: ha biztató számokat közölnek, az megálljt parancsolhat a lejtmenetnek.
Nem így történt. Sőt a brutálisan rossz számok tovább rontottak a hangulaton, a Foot Locker részvényei 32 (!) százalékkal értékelődtek le pillanatok alatt a láncban 12,5 százalékos pakettel főrészvényesnek számító cseh nagybefektető, Daniel Kretinsky nagy bánatára.
A világszerte 32 ezer embernek munkát Magyarországon hat plázában is szaküzlettel rendelkező Foot Locker vezérigazgatója, Mary Dillon azzal magyarázta raktárkészletük 11 százalékkal, 1,8 milliárd dollárosra történt gyarapodását, hogy:
Vásárlóink igényesek és rendkívül árérzékenyek, különösen az alacsony és közepes keresetűek, úgy látszik, már az akciókkal sem tudják őket bevonzani a boltjaikba.
Az igazsághoz tartozik, hogy a Foot Locker már májusban megkongatta a vészharangot, hogy fő vevőköre, az amerikai vásárlók a magas és a bizonytalan gazdasági kilátások közepette visszafogták diszkrecionális kiadásaikat, és úgy tűnik, reggel is a kopott, kifényesedett naciban és kitaposott Dorkóban mennek kocogni ahelyett, hogy követnék a divatot.
Arra számítunk, hogy ez a nyomás folytatódni fog, és szükség lesz ellenlépések megtételére
– fogalmazott. Érdekesség, hogy a Dick’shez hasonlóan a Foot Locker vezetője is a bolti szarkák intenzívebbé vált ténykedésére panaszkodott, saját enyveskezű munkatársaikat sem kímélve.
A cég forgalma a július végével zárult negyedévben 10 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól és 1,86 milliárd dollár lett. A bázisidőszak 94 milliós dolláros profitja köddé vált, jött helyette viszont egy 4 milliós veszteség. A vállalat pénzügyi helyzete stabilizálására hivatkozva felfüggesztette az osztalékfizetést, ami nem pozitív üzenet – írja a Bloomberg.
Emellett a részvény-visszavásárlásokkal sem vacakoltak a nyáron. A veszteséges negyedév ellenére a Foot Locker 9 százalékos forgalomcsökkenés mellett 1,30-1,50 dollár közötti egy részvényre eső profittal (EPS) számol a jövő februárban záruló üzleti évében, ez a korábban jelzett 2-2,25 dollárhoz képest durva korrekció.
Lesz dolga tehát a sportcipő-kereskedelmi lánc irányítását tavaly átvevő Mary Dillonnak,
aki márciusban már felvázolta a jövőt: a hanyatló plázákból való kivonulást, megújult üzletformátum kialakítását, hűségbónusz-rendszer bevezetését és legalább 9,5 milliárd dolláros éves forgalom elérését 2026-ra. Ezzel nem vállal lehetetlent, a tavalyi éves forgalom ugyanis 8,75 milliárd dollár volt.