Immár tizedik napja folyamatosan esik a Nike részvényárfolyama, s a befektetők nem amiatt búsulnak, hogy a pipás mezben feszítő angol női labdarúgó-válogatott 1-0-ra elveszítette a világbajnoki döntőt az Adidas által öltöztetett spanyolokkal szemben. Azaz megismétlődött a két sportszergyártógigász tavaly decemberi csörtéje, amikor is az amerikaiak által szponzorált Franciaország maradt alul a férfiaknál a három csíkos mezben feszítő argentinokkal szemben.

A vb-döntő végén a spanyolok és az Adidas örülhettek.

A kurzus szégyenszemre a százdolláros lélektani szint alá merült szerdán, ilyen mélyen legutóbb tavaly novemberben járt. Ilyen hosszúra nyúlt lejtmenetre nem volt még példa a Nike 1980-as tőzsdei debütálása óta, a tíz nap alatt 11 százalékot zuhant a papír, s vele a kapitalizáció, amely 150 milliárd dollárra karcsúsodott.

A gond szokás szerint Kínával van, a helyzetet a raktárkészletek felhalmozódása csak tovább rontotta. Az Adidas eközben a hitlersimogató Kanye West rapperrel történt botrányos szerződésbontás anyagi következményeit nyögi, náluk is milliárdos tételt jelentő Yeezy kollekció kisöpréséről kellett gyorsan gondoskodni, hogy mérsékeljék az így is eurómilliárdos baklövés eredményrontó hatásait.

FILES) In this file photo taken on October 25, 2022 (COMBO) This combination of pictures created on October 25, 2022 shows Kanye West attending the 2020 Vanity Fair Oscar Party in Beverly Hills  on February 10, 2020 and the Logo of German sports equipment maker Adidas on a shop in Munich, southern Germany, on March 10, 2021. Adidas said on May 19, 2023 it will begin selling part of its huge inventory of Kanye West's Yeezy products in May, and donate proceeds to NGOs including one founded by the brother of George Floyd.The merchandise has been in limbo since Adidas ended its partnership with the controversial rapper in October 2022. )
Kanye West rapper és az Adidas kapcsolata hamar és rossz véget ért.
Fotó: Jean-Baptiste Lacroix / AFP

A Nike-nál a bessz hátterében a nyereségességet, az egészséges marzsokat féltő befektetők kiszállása áll, akiknek csalatkozniuk kellett abban, hogy a kínai zéró Covid-politika feladását követően a fogyasztás új erőre kap eme kiemelt piacukon. Erről azonban szó sincs. A kínai kiskereskedelmi forgalom növekedése júliusban 2,5 százalékra lassult, ami rosszabb, mint a 4 százalékos piaci konszenzus.

A vásárlókedv hanyatlása a sportszergyártókat sem kímélte, 

ennek konkrét számokban és mennyiségben materializálódott mértékéről csak a Nike jövő hónapban esedékes gyorsjelentése nyújthat majd fogódzót. Közzétette viszont a gyorsjelentését kedden a Nike termékek egyik kiemelt forgalmazója, a Dick’s sportszer-kiskereskedelmi áruházlánc, amely piacvezető az Egyesült Államokban.

Elszomorító, a várakozásoktól messze elmaradó számokat közöltek, és csökkentették ugyan az éves profitkilátásukat, de a bevétel stagnálását vetítették előre. Nem is a forgalmazott termékeik iránti kereslet megcsappanására panaszkodtak, inkább arra, hogy 

a saját fogyasztói igényeiket gátlástalanul kielégítő tolvajok brutális mennyiségű árut vittek el tőlük

– fizetés nélkül. A készletapasztás ezen módszere persze a Nike termékeit sem kímélte.

A Nike kilátásai sem rózsásak, mivel a befektetők ráébredtek arra, hogy a profitcentrumként kezelt Kína növekedése lassabb lesz, ráadásul Peking sem fog annyit tenni a növekedés fellendítése érdekében, mint tette azt a múltban

– mutatott rá a globális piacvezető sportszergyártó legfőbb problémájára Matt Maley, a Miller Tabak+Co. vezető stratégája. A probléma pedig akut, már a Nike legutóbbi, június végi negyedéves gyorsjelentéséből nyilvánvalóvá vált. 

A Nike árfolyama 2023-tól
 

Akkor a cég nyeresége ha nem is sokkal, de elmaradt az elemzői várakozásoktól, kilátásai nem voltak meggyőzőek, a vállalat még mindig azzal volt elfoglalva, hogy felesleges készleteit árengedményekkel, de a legkisebb veszteségek árán értékesítse.

Tom Nikic, a Wedbush elemzője a Bloombergnek elmondta, miszerint az Under Armour, illetve a Champion sportmárkát birtokló Hanesbrands legutóbbi eredménybeszámolói valószínűleg megágyaztak a Nike elleni negatív hangulatnak, ezekből ugyanis az derült ki, hogy 

a teljes sportruházati szektor tartósan magas készletszinttel küzd, eredményükre pedig rátelepedik a készletkisöprési próbálkozások nyereségfaló hatása. 

Nikic hozzátette, hogy a csaknem 65 százalékban a Nike termékeit kínáló, 26 országban, 2599 saját tulajdonú szaküzletet üzemeltető Foot Locker kiskereskedelmi hálózat szerdai gyorsjelentése vízválasztó lehet: ha biztató számokat közölnek, az megálljt parancsolhat a lejtmenetnek.

Nem így történt. Sőt a brutálisan rossz számok tovább rontottak a hangulaton, a Foot Locker részvényei 32 (!) százalékkal értékelődtek le pillanatok alatt a láncban 12,5 százalékos pakettel főrészvényesnek számító cseh nagybefektető, Daniel Kretinsky nagy bánatára. 

A Foot Locker árfolyama 2023-tól
 

A világszerte 32 ezer embernek munkát Magyarországon hat plázában is szaküzlettel rendelkező Foot Locker vezérigazgatója, Mary Dillon azzal magyarázta raktárkészletük 11 százalékkal, 1,8 milliárd dollárosra történt gyarapodását, hogy:

Vásárlóink igényesek és rendkívül árérzékenyek, különösen az alacsony és közepes keresetűek, úgy látszik, már az akciókkal sem tudják őket bevonzani a boltjaikba.

Az igazsághoz tartozik, hogy a Foot Locker már májusban megkongatta a vészharangot, hogy fő vevőköre, az amerikai vásárlók a magas és a bizonytalan gazdasági kilátások közepette visszafogták diszkrecionális kiadásaikat, és úgy tűnik, reggel is a kopott, kifényesedett naciban és kitaposott Dorkóban mennek kocogni ahelyett, hogy követnék a divatot.

Arra számítunk, hogy ez a nyomás folytatódni fog, és szükség lesz ellenlépések megtételére

– fogalmazott. Érdekesség, hogy a Dick’shez hasonlóan a Foot Locker vezetője is a bolti szarkák intenzívebbé vált ténykedésére panaszkodott, saját enyveskezű munkatársaikat sem kímélve.

Silver,Springs,,Md/usa,March,7,,2019:,Foot,Locker,Retail,,Inc.
Silver Springs, MD/USA March 7, 2019: Foot Locker Retail, Inc. is an American sportswear and footwear retailer.
Azt nem tudni még, hogy a hanyatló plázákból való kivonulás helyett mi jön a Foot Lockernél.
Fotó: Shutterstock

A cég forgalma a július végével zárult negyedévben 10 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól és 1,86 milliárd dollár lett. A bázisidőszak 94 milliós dolláros profitja köddé vált, jött helyette viszont egy 4 milliós veszteség. A vállalat pénzügyi helyzete stabilizálására hivatkozva felfüggesztette az osztalékfizetést, ami nem pozitív üzenet – írja a Bloomberg. 

Emellett a részvény-visszavásárlásokkal sem vacakoltak a nyáron. A veszteséges negyedév ellenére a Foot Locker 9 százalékos forgalomcsökkenés mellett 1,30-1,50 dollár közötti egy részvényre eső profittal (EPS) számol a jövő februárban záruló üzleti évében, ez a korábban jelzett 2-2,25 dollárhoz képest durva korrekció.

Lesz dolga tehát a sportcipő-kereskedelmi lánc irányítását tavaly átvevő Mary Dillonnak, 

aki márciusban már felvázolta a jövőt: a hanyatló plázákból való kivonulást, megújult üzletformátum kialakítását, hűségbónusz-rendszer bevezetését és legalább 9,5 milliárd dolláros éves forgalom elérését 2026-ra. Ezzel nem vállal lehetetlent, a tavalyi éves forgalom ugyanis 8,75 milliárd dollár volt.