Csúnyán beadták a Mercedest az európai tőzsdenyitást követően, miután a stuttgarti székhelyű vállalat nyeresége jelentősen csökkent a harmadik negyedévben az ellátási lánc szakadozottsága és az éleződő verseny miatt. A cég az elektromos autók piacán is érzi az árverseny hatását, s a menedzsment a korábbinál pesszimistább az egész éves kilátásokat illetően. A közel 6 százalékot esett a kereskedés első negyedórájában.

mercedes
Fotó: Czinege Melinda / Hajdú-Bihari Napló

Az idei harmadik negyedévben a GAAP szerinti egy részvényre jutó profit 3,44 euró volt, ami  7 százalékos visszaesés év per év alapon. Míg az árbevétel a tavalyi azonos időszakhoz képest 1,4 százalékkal, 37,2 milliárd euróra csökkent.

A vállalat közölte, hogy az eladott autók száma a harmadik negyedévben 510 600 darabra esett vissza a tavalyi 530 400 darabból. Ugyanakkor a Mercedes-Benz Vans értékesítése világszerte 105 100 darabra nőtt a tavalyi 104 000 darabról. De a tisztán elektromos hajtású furgonok globális értékesítése is nőtt a harmadik negyedévben, 6300 darabra. 

A vállalat a következő évben arra számít, hogy az autók eladási darabszáma és az árbevétel stagnálni fog, s a korrigált bruttó megtérülési ráta 12-14 százalék között alakul. Ellenben a Mercedes-Benz Vans eladásai jelentősen nőhetnek, s a korrigált megtérülés 13-15 százalék lehet. 

A Mercedes-Benz Mobility az előző évhez képest enyhe növekedést vár az új üzletben, míg a többi mutató az előző év szintjén marad. A vállalat várakozása szerint az árbevétel és az EBIT szinten marad az előző évhez képest, míg az ipari üzletágban nőhet a szabad cash flow. 

 

A Mercedes-Benz az éves előrejelzésének alsó határát érheti el az emelkedő költségek és a gyengébb globális gazdasági környezet miatt – mondta a Bloomberg tévének Harald Wilhem pénzügyi igazgató, hozzátéve: Kína növekedési üteme idén alacsonyabb volt a vártnál, s a régióban is veszélybe került az értékesítés, miután az EU elkezdte vizsgálni az ország elektromos járművekre nyújtott támogatását, kiemelve a két gazdaság közötti növekvő ipari és geopolitikai versenyt.

Míg a német ntv azt emelte ki, hogy Ola Källenius vezérigazgató nem tudta tartani magát a stratégiájához, mely azt célozta, hogy magas szinten tartsa az árakat, végül kénytelen volt több autót árkedvezménnyel piacra dobni, hogy az árképzéssel fékezze az eladások lemorzsolódását. A Porsche és az E-osztály modellváltásai is rontották a Mercedes mérlegét, mert a luxuscikkek iránti keresletet visszavetik a magas kamatlábak és a hitelkockázatok.