Megelégelte a kínai konkurencia és a Tesla sikereit a Mercedes-Benz vezetése, és teljesen új irányba fordítja az elektromos autók fejlesztését – derült ki a hét végén Ola Kallenius vezérigazgató bejelentéséből, amelyet a müncheni nemzetközi IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) autókiállítás előestéjén tett.
A nulláról kezdve, totálisan átdolgozzák a hajtásláncot, a motortól a sebességváltón, az elektronikán és az akkumulátorcellák kémiáján át egészen a hőszivattyúig.
A cél a hatékonyság növelése és a világ legtakarékosabb, tisztán elektromos meghajtású autójának a sorozatgyártása.
A német autógyártó svéd származású vezérigazgatója nem maradt adós az új irány érzékletes bemutatásával sem, hiszen a közönség elé tárta az üvegtetővel és hatalmas, XXL-méretű kijelzővel ellátott CLA koncepcióautót, amely már nagyon közel áll a tervek szerint 2025-ben piacra kerülő limuzinhoz.
Kallenius nem kevesebbet ígér, mint az elektromos korszak egyliteres autóját
– írja a német Handelsblatt camű üzleti napilap. A megcélzott, mindössze 12 kilowattórányi energiafogyasztás száz kilométerenként ugyanis egy bődületes új rekordot jelentene. Jelenleg sok elektromos autónak kétszer ennyi energiára van szüksége ennek a távolságnak a megtételéhez. Az új CLA hatótávolsága ráadásul elérné a 750 kilométert, és állítólag 15 perc alatt lehet majd feltölteni 400 kilométer megtételéhez.
A legádázabb versenytárs, a nemrég megújult Tesla Model 3 összehasonlításképpen 100 kilométeren 14,4 kilowattórát fogyaszt, és legfeljebb 629 kilométert tud megtenni újabb töltés nélkül, ám ha Supercharger gyorstöltőt használnak, akkor a 15 perces töltés mindössze 282 kilométer megtételéhez lesz csak elegendő.
A BMW sem ül a babérjain, a szintén a hatékonyságot a zászlójukra tűző bajorok a leginkább a jelenlegi 3-as sorozathoz hasonló, Neue Klasse (új osztály) megnevezésű, kompakt elektromos szedánok első sorozatával a 13 kilowattórás fogyasztást vették célba.
Harminc százalékkal nagyobb hatótávolság, 30 százalékkal gyorsabb töltés
– ígérte Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója ugyancsak hétvégén egy München északi részén fekvő ipari csarnokban.
A BMW-nél a Neue Klasse-sorozat részeként a Münchenben bemutatott kompakt modell mellett fél tucat másik, elektromos szedánt is terveznek, amelyek révén már 2030 előtt 50 százalékra emelnék a villanyhajtású gépkocsik arányát újautó-értékesítésükön belül, ami jóval több, mint évi egymillió e-autót, vagy ahogy a németek az angol nyelvből jött szlenggel hívják, stromert jelentene. A kifejezést eredetileg a leggyorsabb e-biciklikre alkalmazták.
– mondja Frank Weber, a BMW fejlesztésekért felelős igazgatósági tagja. Mindkét német prémiumautó-gyártó óriási nyomás alatt áll, hiszen 10 értékesített új autójukból 9 még mindig belső égésű motorral működik. Kínában, a világ legnagyobb személyautó-piacán a Mercedes idén július végéig mindössze 13 600 darab stromert értékesített, míg a BMW az egész Távol-Keleten 52 300 elektromos autót adott el, ám azokat is rendkívül gáláns kedvezményekkel.
A két konszern csúcsmodelljei, a Mercedes EQS és a BMW i7 pedig eddig alig fogyott Kínában, ezért egyre nő az idegesség a cégek szervezetén belül.
A Mercedes főnöke, Kallenius ugyan bejelenthette a „csak elektromos” stratégiát, azaz hogy az évtized végére kizárólag akkumulátoros modelleket gyártanának, ám a valóság közelebb áll a „csak belső égésű” modellhez – értesült a Handelsblatt. Az elektrifikációs fordulat tudniillik Kallenius várakozásaihoz képest jóval lassabb a töltőoszlopok hiánya és a támogatások elapadása miatt, különösen Németországban.
Pusztán pénzügyi szempontból persze ez valójában jó hír, mivel a dízel- és benzinmotoros autók árrése még mindig lényegesen magasabb, mint az elektromos járműveké.
A Mercedes a maga 13 százalékos megtérülésével a legjövedelmezőbb autógyártó a világon, míg a BMW a harmadik helyen áll az EY számításai szerint. A BMW milliárdokat keres Amerikában a dél-karolinai üzemében gyártott, nagy teljesítményű SUV-jeivel, miként a Mercedes is kaszál alabamai autói értékesítésével.
Mindezért például Oliver Zipse soha nem írta le a hagyományos meghajtású gépkocsik gyártását.
Csak néhány nappal ezelőtt fogalmazta meg kínzó kételyeit az EU rendeletével szemben, amely 2035-től a közösség területén nem engedélyezi a benzin- és dízelüzemű motorral ellátott új autók eladását, mivel szerinte elhanyagolható az elektromos meghajtás abszolút előnye, nem utolsósorban a szükséges nyersanyagok és töltőállomások szűk keresztmetszete következtében.
A BMW ezért folytatja a beruházásokat belsőégésű-jármű üzletágában, és a következő évtizedben az ebbe a szegmensbe tartozó modelljeit is a kínálatában kívánja tartani.
A Mercedesnél árnyaltabban fogalmaznak, kivezetik a benzines modelleket az évtized végére, ahol a piaci viszonyok megengedik – mondják.
A hagyományos autógyártók stratégiai dilemmában vannak
– mondja Fabian Brandt, az Oliver Wyman stratégiai tanácsadó cég autóipari részlegének vezetője.
„A növekedés lassulása az elektromobilitás terén aktuálisan korlátozza a Tesla és a Kínából érkező tisztán elektromos autókat gyártó vállalatok térnyerését, de hosszú távon megbosszulhatja magát a robbanómotoros hajtás melletti, túlzottan sokáig elnyújtott kitartás, hiszen növeli költségeiket, hogy annyiféle modellt gyártanak” – teszi hozzá.
A Tesla nem utolsósorban éppen viszonylag szűk modellválasztéka miatt termel jóval olcsóbban.
A Mercedes ezért a kis méretű, legkevésbé nyereséges modelljeit nem is vezeti át a villanykorszakba, az A és a B osztály hamarosan történelem lesz – vallotta be a cég áttételesen.
A BMW nem hajt végre ilyen radikális változást a portfóliójában, nem mond le a jelenlegi 3-as sorozat alatti autók piacáról. Ugyanakkor részben a költségek csökkentése céljából kerül a Neue Klasse modelljeinek gyártása Magyarországra, ahelyett, hogy a drágábban működő müncheni üzemet állítanák át.
A német prémiumgyártóknak sokkal nagyobb esélyük van a helytállásra a kínai vállalatok gyilkos versenyével szemben, mint például a Stellantisnak – mondja a Handelsblattnak Frank Schwope, aki autóipari közgazdaságtant tanít a Hannoveri Alkalmazott Tudományok Egyetemén.
Feltéve, hogy betartják a hatótávolságra, üzemanyag-fogyasztásra és töltési sebességre tett ígéreteiket, a tehetős autóvásárlók természetesen inkább egy Mercedest vagy BMW-t akarnak majd vezetni, mint egy viszonylag ismeretlen ázsiai márkát.