A francia autógyártó csoport ambiciózus célját csütörtökön kiadott közleményében fogalmazta meg, arra hivatkozva, hogy a korábbinál is ádázabb verseny dúl majd a tömegtermeléssel előállított kis- és középkategóriás villanyautók piacán, ahová a kéretlen kínai konkurencia betörése is folyamatban van.

Automobile Fair IAA - Press Day
04 September 2023, Bavaria, Munich: Visitors inspect the new electric Scenic at Renault's stand on press day at the IAA motor show at Messe München. The International Motor Show IAA MOBILITY 2023 will take place in Munich from September 05-10. Photo: Uwe Lein/dpa (Photo by UWE LEIN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Az elektromos Renault Scénic is nagy durranásnak ígérkezik.
Fotó: Uwe Lein / AFP

A minőség adott, a megfizethetőség viszont még jó távolra esik a joggal elvárható szinttől, bár kétségtelen, hogy a Renault igyekszik: jövőre kerül a kereskedésekbe a 25 ezer eurós (9,6 millió forint) Renault 5-ös, csakúgy, mint a szomszédos Szlovéniában készülő 20 ezer eurós (7,6 millió forint) Twingo – mindkettő tisztán elektromos meghajtással.

Renaulution – francia forradalom az autóiparban

A radikális költségleszorítási tervet 2027-re teljesíteni kell, és nem csak a villanyautók, de a belső égésű motorokkal szerelt autók esetében is, igaz, ott a Luca de Meo vezette cégcsoport beéri 30 százalékos lefaragással is. 

Fontos fejlemény még a Renaulution, azaz a cég neve és a forradalom összevonásával képzett szóval összefogott programban, hogy az új modellek fejlesztési idejét is megkurtítják, ezzel igazodva a kínai versenytársak által diktált világtrendhez.

Ezentúl egy modell életciklusa három helyett kétéves lesz, ami persze nem jelenti azt, hogy ne maradna gyártásban, csak a szokásos ráncfelvarrást, igazítgatást végre kell hajtani rajta, s kvázi 2.0-ás termékként eladhatóvá tenni. 

Bejelentették azt is, hogy az ipari átállás részeként négy új modell gyártását fogják megkezdeni a következő négy évben a törökországi bursai üzemükben, amelyet eleve a flexibilis termelést szem előtt tartva alakítottak ki a modellváltások gyors végrehajtását lehetővé téve. A vállalat az elmúlt négy évben megfelezte a tőkekiadásokat, és a közlemény szerint jövőre tizenkét új modell bevezetésére készül fel  – írja a Bloomberg.

A mesterséges intelligenciára épít a Renault

A költségcsökkenésben jelentős feladatot kap a mesterséges intelligencia, amelyet segítségül hívva 40 százalékkal tervezik csökkenteni a gyártás során felhasznált energia mennyiségét, míg az előre tervezéssel 20 százalékot tud lefaragni a becsült költségekből az egyes beruházásoknál. 

A digitalizáció és az adatfeldolgozás fejlesztésében is számítanak a gépagyakra, s fontos feladatuk lesz a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének menedzselésében, ami a klímavédelmi szempontok mellett anyagilag is jól jön, hiszen a kevesebb karbonkvóta megtakarítást is jelent egyben.

FRANCE - TRANSPORT - AUTO
France, Paris, 2022-10-17, The Renault 5 Prototype foreshadows the future electric R5 at the 2022 Paris Motor Show, Photograph by Serge Tenani / Hans Lucas, France, Paris, 2022-10-17, La Renault 5 Prototype prefigure la future R5 electrique au salon de l automobile 2022 a Paris, Photographie de Serge Tenani / Hans Lucas. (Photo by Serge Tenani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Az elektromos Renault 5-östől legalább akkora sikert remélnek, mint legendásá vált elődjétől.
Fotó: SERGE TENANI / AFP

A most ismertetett terv része a Renault csoportnál zajló nagy átalakításoknak, amelyek az egykori mindenható főnök, Carlos Ghosn korrupciós botrányát követően váltak halaszthatatlanná, s amelynek jegyében a Nissannal és a Mitsubishivel kötött, a japánok számára hátrányos szövetség fellazítása is megtörtént az idén. 

Nagy változást jelent az is, hogy

a belső égésűek üzletágát és a villanyautós üzletágat elválasztják egymástól, és utóbbi, Ampere névre keresztelt egységet tőzsdére viszik. 

Hogy mikor, mennyiben és milyen módon, azt egyelőre nem tudni e téren ugyanis hatalmas különbségek vannak a Renault saját számai és a piac értékítélete között.

Márpedig a piac a valóságtól elrugaszkodottnak tatja az Ampere 8-10 milliárd euróra belőtt értékét.

Nem vagyunk bolondok, ha a valósnál alacsonyabbra értékelik a villanyautó-gyártó üzletágunkat, akkor nem visszük tőzsdére jövőre

– szögezte le Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója cége befektetői napján, amelyen épp az Ampere névre keresztelt egység elsődleges részvénykibocsátásával (IPO) kapcsolatos terveiket ismertették a múlt hónapban. 

A piac belefáradt az ígéretekbe 

A svájci UBS elemzője egyenesen 3-4 milliárd euróra értékelte az Ampere-t, mire De Meo megjegyezte, hogy a Renault önerőből is képes az Ampere fejlődéséhez szükséges források előteremtésére, viszont az IPO révén megvalósuló piaci tőkebevonással a folyamat felgyorsítható és az osztalékfizetés ideje is korábbra hozható. 

 

A Reuters forrásai októberben 7 milliárd eurónál húzták meg a vörös vonalat, ami az IPO még tolerálható alsó határát jelenti, ezt De Meo érthetően nem kívánta kommentálni.

Érdekesség, hogy a csütörtöki közleményt 1,3 százalékos árfolyamcsökkenéssel fogadta a piac, amely egyébként szinte valamennyi költségcsökkentésre irányuló kezdeményezést honorálni szokott.