BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Burevesztnyik - mit lehet tudni az új orosz atommeghajtású szuperfegyverről?

Trump elnök azonnali hatállyal elrendelte az amerikai katonai célú nukleáris kísérletek újraindítását. Az egész világot megdöbbentette a Burevesztnyik, az új orosz atommeghajtású interkontinentális rakéta sikeres tesztje.

Bár az ukrán háború idején hozták nyilvánosságra a hírt, a Burevesztnyik atommeghajtású cirkálórakéta létrehozása, programként való elindítása aligha kötődik Ukrajnához, az Oroszországgal vívott háborúhoz. 

Putyin Burevesztnyik
Vlagyimir Putyin orosz elnök – a Burevesztnyik elsősorban a Nyugatnak szóló üzenet, nem Ukrajnának / Fotó: AFP

Az amerikai források is úgy emlegetik, mint „interkontinentális” fegyvert, amelynek elvben korlátlan a hatótávolsága. A minapi oroszországi – moszkvai források szerint sikeres – kísérletsorozatban a szerkezet 14 ezer kilométert repült, és 15 órát töltött a levegőben. Azaz a Burevesztnyik az amerikai–orosz katonai szembenállás fegyvere, amely az eddigi, erősen foghíjas információk alapján kizárólag nukleáris robbanófejjel szerelhető fel. Nyilván erre reagálva rendelte el Trump amerikai elnök a katonai atomkísérletek újraindítását az Egyesült Államokban. 

Burevesztnyik – csupa kérdőjel 

Noha tonnányi mennyiségű papírt emésztene fel a Burevesztnyikkel foglalkozó szakmai és kevéssé szakmai írások sokasága, a fegyverrendszer érdemi mutatóiról keveset tudunk. Például arról, hogy mennyiben szennyezi sugárzással a környezetét, a repülési útvonalát. Norvégia eddig nem regisztrált gyanús sugárzást a régióban.

Még az sem ismert, hogy a kísérleti repülés során a Burevesztnyik elhagyta-e Oroszország területét. 

Nagy valószínűséggel a Pleszeck katonai-polgári űrrepülőtérről indult északkeleti irányba, Novaja Zemlja szigete felé, amely nagyon gyéren lakott, és ahol korábban, 1960-ban a világ eddigi legnagyobb nukleáris bombáját, a körülbelül 57-58 megatonna energiájú „Cár-bombát” felrobbantották – demonstrálandó az amerikaiaknak, hogy a Szovjetuniónak is vannak hatalmas termonukleáris bombái. 

  • A Burevesztnyik-kísérlet kiindulópontja valószínűleg a Barents-tengerhez közeli murmanszki nagymegye területén lévő Mirnij település melletti Pleszeck lehetett. 
  • Innen repülhetett a szerkezet az Északi-tenger végtelen jégsivatagjai felett, 
  • majd megfordulhatott, és visszatért Novaja Zemlja térségébe. 

Oroszország területe kelet–nyugati irányban körülbelül 9 ezer kilométer, észak–déli irányban pedig 2500–4000 kilométer. Vagyis, ha igaz a 14 ezer kilométeres repülésről szóló hír, akkor a rakétának meg kellett fordulnia valahol.

Nagyon kevés adat ismert a Burevesztnyik képességeiről, méreteiről. Ismeretes, hogy 

a második világháborút követő évtizedekben az USA és a Szovjetunió egyaránt próbálkozott az atomhajtómű megépítésével – sikertelenül. 

A tervek azóta a katonai archívumokban porosodnak. Putyin elnök 2018-ban beszélt először a nukleáris hajtóművel felszerelt, önállóan a célra manőverező robotrepülőgépről (cirkáló vagy szárnyas rakétáról). A szerkezet alkalmazásának kockázatairól (a nukleáris motor működésével sugárszennyezett levegőt fúj ki a motorból) nem esik szó. 

Erős kérdőjelek az ukrán–svéd vadászgépvásárlás körül

Ukrajna közben egyre nagyobb katonai nyomás alá kerül. Zelenszkij elnök mint katonai főparancsnok újabb átszervezési hullámot indítva keresi a megoldást. Ugyanez érvényes a repülőgép-beszerzésekre. Korábban hasonló helyzet alakult ki, mint az 1990-es évtized végén Magyarországon. A hasonlat annyiban sántít, hogy 

  • Magyarország elsősorban politikai okokból igyekezett minél gyorsabban megszabadulni a szovjet-orosz gyártmányú MiG–29-esektől. 
  • Ukrajna viszont kétségbeesetten keresi a „csodafegyvert”, miután az eddigi nyugati repülőgépek (F–16, Mirage 2000-5) nem váltak be.  
    A nem túl nagy összegű magyar vadászbombázó-megrendelésért versenyt futott az amerikai F–16-os és a svéd JAS 39-es Gripen. Noha mindenki az amerikai gépre fogadott idehaza, mégis a Gripen futott be. És ez helyes döntés volt. A Gripen jóval egyszerűbb, „európaiabb” gép, egy repült órája az F–16-osénak körülbelül egyharmada. Le-fel szállhat egy szélesebb, egyenes közútszakaszról, nem olyan kényes, mint az amerikai versenytárs. Ráadásul a gyártó-szervizelő Saab mindössze másfél órás repülőútra van Magyarországtól.

Zelenszkij minapi svédországi útján szándéknyilatkozatot írt alá 100-150 JAS 39-es megvásárlásáról. 

A Saab, a gép fő gyártója pozitívan reagált, kilátásba helyezte, hogy akár összeszerelő, egyes alkatrészeket Ukrajnában gyártó együttműködésről is szó lehet. Ám a vásárlás anyagi fedezete nincs biztosítva. A belga miniszterelnök ellenkezése miatt eltolódott, bizonytalanná vált a 140 milliárd eurós ukrán megakölcsön nyújtása is. Emiatt egyelőre minden ezzel kapcsolatos hírt feltételes módban fogalmaznak.

Írország sem küld „békefenntartókat” Ukrajnába

Egyre többen vannak, akik nem is bánják a dolgok ilyetén való lezárását. Tudják, hogy az Ukrajnának adott kölcsönöket a háború által sújtott ország valószínűleg soha nem fizeti vissza. Tovább morzsolódik a szilárd Ukrajna-párti EU-tagok sora is. Most az újonnan Írország államelnökévé megválasztott baloldali, szocialista Catherine Conolly fordult szembe a hivatalos EU-nézetekkel. Politikai ellenfelei Oroszország- és Putyin-szimpátiával, palesztinpártisággal vádolják, mert bírálta a Gázai övezetre támadt izraeli vezetést, és noha kritizálta Moszkvát Ukrajna megtámadása miatt, kritikával illeti a NATO-t is. Írország, amely nem NATO-tag, de különféle szerződésekkel nagyon közel áll a szervezethez, nem fog csapatokat („békefenntartókat”) Ukrajnába küldeni – vallja Conolly egy ukrán félellenzéki forrás szerint.


 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.