Bár az utakon egyre többször találkozhatunk hangtalanul suhanó, zöld rendszámos, azaz teljesen elektromos, esetleg hibrid autókkal, a piacuk mégsem úgy alakul, ahogy arra korábban számítani lehetett, amire a tőkepiacokon számos jel utal.

Feleződött az árazás

Az egyik ilyen a Solactive Global Lithium Index elhúzódó gyenge teljesítménye. Ezt az indexet lítiumakkumulátor-technológiában érdekelt cégek alkotják, amelyek egyaránt lehetnek bányatársaságok, mint például az Albemarle, vagy akkumulátorgyártók, mint amilyen a Panasonic, Samsung SDI, de feltűnnek a legnagyobb elektromos autógyártók is az indextagok közül, mint a Tesla vagy a BYD. Az index a 2021. decemberi csúcshoz képest az értékének már több mint a felét elvesztette, ami arra utal, hogy a társaságok fundamentumainak megítélésében romlás következett be, elsősorban a növekedési várakozások visszaesésén keresztül.

 

De már nemcsak a tőkepiacon láthatók figyelmeztető jelek, az újautó-eladások terén is vannak változások. Decemberben 17 százalékkal csökkent Európában az újautó-értékesítés, ahogy egyre több országban csökkentik vagy egyenesen kivezetik a támogatásokat. Németországban például 47,6 százalékkal esett vissza az elektromos autók eladása a támogatások kivezetésével. 

A nagy kérdés, hogy ez csak átmeneti megingást vagy tartósabb trendfordulót jelez-e.

Mindeközben az elektromosautó-gyártók piacán nő a verseny, főként a kínai konkurencia van erőteljesen feljövőben, ami rombolja a marzsokat. A negyedik negyedévben a Tesla és az előzetes kommunikáció szerint a rivális BYD eredménye is elmaradt a várttól. Sőt a visszafogottsággal nem éppen vádolható is a korábbiaknál borúlátóbb a szektor kilátásait illetően, valószínűleg tartja, hogy nem tudja teljesíteni a Tesla az elemzők által idénre várt 21 százalékos növekedést és a 2,19 millió autó eladását.

Átalakulás alatt az elektromosautó-piac

Más autógyártókat is változtatásra, a stratégiájuk újragondolására késztet a kialakult környezet. A Renault bejelentette, hogy egyelőre mégsem viszi önállóan tőzsdére elektromosautó-üzletágát, az Ampere EV-t a környezet romlása miatt. A Volkswagen akkumulátor-üzletágának, a PowerCónak a leválasztásával kapcsolatban pedig bár ellentmondásos hírek érkeznek, valószínű, hogy átmenetileg ezeket a terveket is felfüggesztették.

Összességében kijelenthető, hogy máris átalakulóban van az elektromos autók piaca. Az eladások konszolidálódhatnak, miközben a gyártók tekintetében a verseny élénkülése tapasztalható. A fogyasztóknak mindez javuló helyzetet teremt, de a befektetőknek érdemes az eddigieknél is óvatosabban közelíteniük az igencsak volatilis szektorhoz.