A spanyol Talgo vonatgyártó legfőbb részvényese, a Trilantic arról kezdett tárgyalásokat a svájci Stadler Rail vállalattal, hogy a cég 40 százalékos részesedését megszerezni kívánó magyar Ganz-Mavag konzorcium helyett neki adja el a részvénypakettet – írta hétfőn reggel az El Economista piaci forrásokra hivatkozva.

Talgo 250 Dual train. April 12, 2023, Spain, Valencia region.
High-speed AVE train in motion on Valencia high-speed railway. Spanish Railways. RENFE SNCF - Spanish National Rail Network.
Elmehet a Talgo vonata / Fotó: Shutterstock

Mint ismert, március 7-én a Ganz-Mavag – amelyhez a Magyar Vagon vasúti csoport is tartozik – 619 millió eurót ajánlott a Talgo összes részvényéért. A spanyol jogszabályok ugyanis kötelező vételi ajánlatot írnak elő, ha egy vevő több mint 30 százalékos részesedést akar szerezni egy tőzsdén jegyzett vállalatban. 

Az üzletet azonban ellenzi Oscar Puente spanyol közlekedési miniszter, aki kijelentette, hogy Madrid mindent megtesz a felvásárlás megakadályozására. 

A Trilantic szerint a Stadler a 40 százalékos részesedés megvásárlásával kiegészíthetné termékpalettáját a spanyol nagy sebességű és változó nyomtávú technológiával. A Stadlernek szintén a teljes cégre kellene felvásárlási ajánlatot tennie. 

Amióta a Ganz-Mavag benyújtotta ajánlatát a tőzsdefelügyeleti hatóságnak (CNMV), a spanyol kormány többször is kijelentette, hogy a Talgo stratégiai vállalat, és hogy az ügylethez a spanyol kormány jóváhagyása szükséges, mivel a Talgo hozzáfér az ország vasúti hálózatára vonatkozó érzékeny információkhoz, és ezáltal a tranzakció nemzetbiztonsági kockázatot is hordoz.

A svájci vonatgyártónak egyébként már van egy leányvállalata Spanyolországban, a Stadler Rail Valencia, valamint egy gyára az ország keleti részén, illetve még egy további üzeme.