Bajban a A Panama-csatornán a hajóút történetének legnagyobb aszálya miatt csökkentették a napi átkelések számát. Eközben a Szuezi-csatornát a húszi lázadók támadásai miatt kerülik a hajótársaságok. Ezeken az útvonalakon tavaly a globális 18 százaléka haladt át. A hajótársaságok most kerülő utakra kényszerülnek – írja a The Wall Street Journal.

Historic drought and warm seas slow Panama Canal shipping
Soha nem látott aszály sújtja a csatornaövezetet. Fotó: Daniel Gonzalez / AFP

A mostani az első alkalom, hogy a két kulcsfontosságú tengeri csatornán egyszerre szakadozik a hajóközlekedés. Az útvonaltervezésben csak annyi bizonyos, hogy a hajókat üzemeltetők tetemes többletköltségekkel szembesülnek.  

Ezzel magyarázták, hogy a Tesla és a Volvo alkatrészhiány miatt két hétre felfüggesztette a járműgyártást januárban. Míg egyes ruházati cégek úgy döntöttek, hogy 

a tavaszi modelleket légi úton szállítják tengeri útvonal helyett,

hogy a szezonális ruhadarabok még időben megérkezzenek a távoli piacokra,

A pandémiás zárlatok idején a szállítmányozók az óceáni fuvarozás magasabb költségeit a fogyasztókra hárították. Akkor a fuvardíjak az Ázsia és az Egyesült Államok közötti útvonalakon a mostani árszint ötszöröse emelkedtek. A jelenlegi fennakadások kisebb árhatását azzal magyarázzák az elemzők, hogy a vállalatok tanultak a világjárványból, s nagyobb készleteket tartanak, hogy csökkentsék a kitettségüket az ellátási láncoknak.   

A szuezi fennakadások körülbelül tíz nappal meghosszabbították az átlagos hajózási időt, de ez a fogyasztókat nem érinti

– mondta Jesper Brodin, az IKEA-áruházakat üzemeltető Ingka Group vezérigazgatója.

A Szuezi-csatornán a harci cselekmények miatt 40 százalékos a forgalom visszaesése, míg Panamában a szokásos 36 átkelés helyett csupán 18 zsilipelést engedélyeznek, mert nem tudnak több vizet pótolni.