BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ilyen még sosem történt, egyszerre két tengeri csatornán akadozik a forgalom

A vállalatok tanultak a világjárványból, most magasabb készletszinttel hidalják át az ellátási lánc szakadásait. Ám a fuvarozók költsége így is jóval magasabb.

Bajban a világkereskedelem. A Panama-csatornán a hajóút történetének legnagyobb aszálya miatt csökkentették a napi átkelések számát. Eközben a Szuezi-csatornát a húszi lázadók támadásai miatt kerülik a hajótársaságok. Ezeken az útvonalakon tavaly a globális kereskedelem 18 százaléka haladt át. A hajótársaságok most kerülő utakra kényszerülnek – írja a The Wall Street Journal.

Historic drought and warm seas slow Panama Canal shipping
Soha nem látott aszály sújtja a csatornaövezetet. Fotó: Daniel Gonzalez / AFP

A mostani az első alkalom, hogy a két kulcsfontosságú tengeri csatornán egyszerre szakadozik a hajóközlekedés. Az útvonaltervezésben csak annyi bizonyos, hogy a hajókat üzemeltetők tetemes többletköltségekkel szembesülnek.  

Ezzel magyarázták, hogy a Tesla és a Volvo alkatrészhiány miatt két hétre felfüggesztette a járműgyártást januárban. Míg egyes ruházati cégek úgy döntöttek, hogy 

a tavaszi modelleket légi úton szállítják tengeri útvonal helyett,

hogy a szezonális ruhadarabok még időben megérkezzenek a távoli piacokra,

A pandémiás zárlatok idején a szállítmányozók az óceáni fuvarozás magasabb költségeit a fogyasztókra hárították. Akkor a fuvardíjak az Ázsia és az Egyesült Államok közötti útvonalakon a mostani árszint ötszöröse emelkedtek. A jelenlegi fennakadások kisebb árhatását azzal magyarázzák az elemzők, hogy a vállalatok tanultak a világjárványból, s nagyobb készleteket tartanak, hogy csökkentsék a kitettségüket az ellátási láncoknak.   

A szuezi fennakadások körülbelül tíz nappal meghosszabbították az átlagos hajózási időt, de ez a fogyasztókat nem érinti

– mondta Jesper Brodin, az IKEA-áruházakat üzemeltető Ingka Group vezérigazgatója.

A Szuezi-csatornán a harci cselekmények miatt 40 százalékos a forgalom visszaesése, míg Panamában a szokásos 36 átkelés helyett csupán 18 zsilipelést engedélyeznek, mert nem tudnak több vizet pótolni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.