Hét százalékkal esett az American Airlines részvényárfolyama a csütörtöki New York-i piacnyitás előtt közzétett negyedik negyedéves gyorsjelentésére, amelyben arra figyelmeztet, hogy az idei nyeresége elmaradhat a piaci várakozásoktól, ennek okaként az egyre magasabbra szökő üzemanyagárakat és a jól fizető vállalati ügyfelek elszivárgását jelölte meg.
Előbbi csupán átmeneti probléma lehet, hiszen a hétfőn hivatalát elfoglaló új amerikai elnök, Donald Trump első intézkedései egyikeként energetikai vészhelyzetet hirdetett, mondván elődjének a klímacélok elérésére érdekében tett intézkedései, a zöld átállás felverte az energiaárakat. De ennek vége – szerinte.
Mások szerint viszont az orosz olajra kivetett újabb amerikai szankciók és a kínai gazdaság vártnál gyorsabb feltápászkodása és olajigényének növekedése az üzemanyagárak elszállásához vezettek, aminek a kezelése globális problémaforrást jelent.
A másik tényező, a business osztály kiürülése viszont a legnagyobb amerikai légitársaság elhibázott üzletpolitikájának egyenes következménye – amin sürgősen változtatniuk kell. Az American 2023-tól új, számára kedvezőbb feltételeket biztosító csomagokat kínált a vállalati utazásokat szervező partnercégeknek, újratárgyalta a szerződéseket, csökkentve a bónuszokat és a kedvezményeket.
Akinek ez nem tetszett, az mehetett a konkurenciához, s nem kevesen ezt meg is tették.
A riválison nagy szeretettel fogadták őket, az American fegyvere fordítva sült el, amellett, hogy klienseket és bevételt vesztett, az imázsán is nehezen kitörölhető folt esett. A balsikerű akció után tavaly már megkezdték az ügyfelek visszacsábítását, de ez nem megy egyik napról a másikra.
Ezt belátva a 2025-ös üzleti évre lejjebb szállították a lécet, s csak 1,70–2,70 dollár közötti egy részvényre eső korrigált nyereséget (EPS) várnak, miközben az LSEG elemzői konszenzusa a felső határhoz jóval közelebb, 2,42 dollárnál jár. A 2024-es évben 1,96 dollár volt az EPS.
Az American Airlines a negyedik negyedévben egyébként erős, 590 millió dolláros nyereségről számolt be, szemben az egy évvel korábbi 19 millióval.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.