BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Omega swatch

Kínában megállt az idő: zuhant a Swatch órái iránti kereslet

Szenved a Távol-Keleten a piacvezető svájci óragyártócsoport a luxuskiadásaikból faragó kínaiak miatt. A Swatch tavalyi profitja a negyedére zuhant, s most abban bíznak, hogy Észak-Amerika pótolni tudja majd a kieső kínai keresletet.

Gyászos évet zárt a világ legnagyobb óragyártója. A svájci Swatch csoport eladásai és nyeresége egyaránt csökkent, s ebben a főkolompos a számára kedvezőtlenül alakuló árfolyamhatások mellett a kínai és délkelet-ázsiai kereslet drasztikus visszaesése volt. Az összképen a meglóduló észak-amerikai és japán eladások sem tudtak számottevően javítani. 

Swatch
A Swatch erős kínai kitettsége most visszaütött / Fotó: Northfoto

A csütörtökön közzétett előzetes összesítés szerint a Swatch bevétele 14,5 százalékkal, 6,74 milliárd svájci frankra csökkent, miközben a Visible Alpha elemzői 6,95 milliárd frankra becsülték az éves adatot. A helvét deviza erősödése 192 millió franknyit borotvált le a bevételből. A nyereségnél ennél sokkal durvább eltérés volt, az egy évvel korábbi 890 millió frankról 219 millióra zsugorodott az adózott nyereség, itt 365 milliós volt a konszenzus.

Kínában leszerepelt a Swatch 

A kimutatás szerint Kínában és a jómódú kínai turisták által favorizált Délkelet-Ázsiában 30 százalékkal zuhant a forgalom, visszatükrözve a luxusipar távol-keleti hányattatásait. A gazdasági bizonytalanságok miatt megfontoltabban költekező kínaiaknak nem a svájci órák minőségével volt problémájuk, egyszerűen úgy látták, hogy a jelen helyzetben a régi kronográf is ugyanolyan pontosan mutatja az időt. 

A Swatch gondjait súlyosbítja, hogy itt egyelőre semmilyen jel sem mutat a pozitív elmozdulás irányába. 

Ázsiában a Kína–Makaó–Hongkong-háromszög a Swatch régiós eladásainak 27 százalékát adta tavaly, szemben az egy évvel korábbi 33 százalékkal.

A többi főbb piac közül a Swatch Észak-Amerikát, Indiát, Japánt és a Közel-Keletet emelte ki, ezeknél növekedést mutattak ki, de ennek pontos mértékét majd az éves jelentésben közlik. A Swatch a Kínát követő legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban

  • az Omega,
  • a Longines
  • és a Swatch

márka teljesített átlag felett, a Tissot értékesítése pedig első alkalommal lépte át a százmillió dolláros határt. Japánban, a svájci órák harmadik legnagyobb exportpiacán két számjegyű növekedést értek el, ott a fentiek mellett a Harry Winston óra- és ékszereladásai ugrottak meg, és a Swatch márka tartja vezető pozícióját. 

Szakad az árfolyam, nincs, mi megállítsa

A svájci társaság a folyó üzleti évre szóló kilátásait azzal zárta rövidre, hogy 2025-re „jelentős javulást” vár az értékesítés, a működési eredmény és a cash flow terén. Ennek részletezésébe azonban nem ment bele.

A Swatch árfolyamában a közzétett adatok szerény, 0,2 százalékos csökkenést váltottak ki, a részvény amúgy leszálló ágban van, az utóbbi egy évben 22 százalékkal értékelődött be a luxusipari kereslet gyengülése és a profittermelő képesség látványos romlása következtében. 

 

Ez sok részvényesnek nem tetszik, elégedetlenségüknek tavaly hangot is adtak, ám a cég menedzsmentjét és igazgatótanácsát vasmarokkal irányító Hayek család, élén Nick Hayek vezérigazgatóval, könnyedén leverte a változásokat követelők próbálkozásait.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.