Több mint 11 százalékkal lőtt ki a Facebook anyacége, a Meta Platforms részvényárfolyama, miután a cégvezetés a vártnál is jobb forgalmi és nyereségkilátásokkal kecsegtette a befektetőket az idei harmadik negyedévre vonatkozóan. A teljesítményjavulást a mesterséges intelligencia (MI) mélyrehatóbb alkalmazásának köszönhetik, ennek révén ugyanis még az eddigieknél is célzottabban tudják megszórni hirdetésekkel a Facebook és más közösségimédia-platformjak népes felhasználói táborát.
A júniussal lezárt negyedévben az MI reklámcélú bevetésének köszönhetően a célzott hirdetés megtekintését követően az Instagramon 5 százalékkal, a Facebookon 3 százalékkal nőtt a vásárlási hajlandóság.
Az árfolyam kiugrásában az is szerepet játszott, hogy a kiárazódott belőle az a félelem, ami brutális MI-költései és beruházásai dacára a Meta Platformsszal szemben élt: nevezetesen hogy lemarad fő riválisai, azaz
mögött a befektetések profitra váltásában. Pedig Mark Zuckerberg cége sem fukarkodik a kutatás-fejlesztés-beruházás hármasra fordított forrásokkal, ezúttal kétmilliárd dollárral srófolta feljebb az erre fordítandó éves keret minimumát, 66-72 milliárd dollárt szánva erre a célra.
Eközben a többiek sem tétlenkednek, a Microsoft szintén szerdán jelezte, hogy MI-költése az legutóbbi negyedévben átlépte a 30 milliárd dollárt, miközben az elemzői konszenzus szerint még csak 23,75 milliárdnál kellene tartaniuk. S ha a Microsoft nem lassít, akkor az idén 120 milliárd dollárja is elmehet erre a célra. A Google anyacége, az Alphabet a múlt héten 85 milliárd dollárra emelte MI-keretét, s jelezte, hogy jövőre még erre is rátesz egy lapáttal.
A költségek egyre nőnek, s ez jövőre még inkább így lesz, ezt Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató is elismerte a szerdai New York-i tőzsdezárást követően publikált második negyedéves gyorsjelentéshez fűzött magyarázatában. Egyrészt a mesterségesintelligencia-alkalmazások futtatásához szüksége gigantikus adatközpontok megépítésére és üzemeltetésére kell milliárdokat költeniük, másrészt
a humán erőforrás terén is kell megnyitni a bukszát, mivel a magasan képzett mérnökökért-fejlesztőkért ádáz csatát kell vívniuk a versenytársaikkal.
Ez pedig irgalmatlan sokba kerül – amíg őket nem tudják kiváltani a mesterséges intelligenciával. De erre sem kell az idők végezetéig várni, Zuckerberg ugyanis biztató kijelentéseket tett a szuperintelligencia, azaz az ember szellemi teljesítőképességeket felülmúló gondolkodási szint létrehozásához vezető forgatókönyv időzítésében. Szerinte a Facebook ebben lehetőségeihez mérten öles léptekkel halad előre. Ebben bíznak a befektetők is, akik a Meta-részvények árát hatodával hajtották fel az idén.
A piaci optimizmust a folyó negyedévre vetített kilátások is táplálják. Zuckerberg a 47,5-50,5 milliárd dolláros bevételt vár el a cégétől, ez meghaladja az LSEG 46,15 milliárd dollárról szóló elemzői konszenzusát, ugyanakkor hűtötte a kedélyeket azzal, hogy az évzáró negyedévben a növekedési dinamika haloványabb lehet, mint az egy évvel korábbi.
A Meta Platform a második negyedévben 47,52 milliárd dolláros bevételt regisztrált, ez 22 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, egyúttal felülmúlja a 44,80 milliárd dolláros elemzői várakozást.
A Facebook-tulajdonos tiszta nyeresége ennél is dinamikusabban, 36 százalékkal, 18,33 milliárd dollárra szökött föl,
20 százalékkal verve az elemzői konszenzust.
A Meta Platforms háza táján azonban akadnak kockázatok dögivel, ezzel közül a legveszedelmesebb a cég feldarabolásának, azaz
szétválasztásának veszélye. A szolgáltatások monopolhelyzetét már a bíróságon vizsgálják, szeptemberben kezdődően mélyülnek el az aktákban, de döntés ebben az ügyben idén garantáltan nem várható – jegyzi meg a Reuters.
A Meta teljesen leáll a politikai hirdetésekkel az EU-ban
A döntés jelentős hatással lehet a jövőbeli választási kampányokra és közéleti kommunikációra. A Meta októbertől megszünteti a politikai hirdetések lehetőségét az EU-ban, arra hivatkozva, hogy az új uniós szabályozás jogi bizonytalanságot teremt. A gyűlöletcunamitól mentesülő felhasználók a döntés legnagyobb nyertesei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.