BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
meta mark zuckerberg

Más lesz a választás is: a Meta teljesen leáll a politikai hirdetésekkel az EU-ban

A döntés jelentős hatással lehet a jövőbeli választási kampányokra és közéleti kommunikációra. A Meta októbertől megszünteti a politikai hirdetések lehetőségét az EU-ban, arra hivatkozva, hogy az új uniós szabályozás jogi bizonytalanságot teremt.

A Meta Platforms bejelentette, hogy október elejétől megszünteti a politikai hirdetések közzétételének lehetőségét Facebookon és Instagramon az Európai Unió területén. A döntést a vállalat az EU új, politikai hirdetések átláthatóságát szabályozó rendeletével indokolta, amely október 10-től lép hatályba.

meta mark zuckerberg politikai hirdetések
A Meta októbertől megszünteti a politikai hirdetések lehetőségét az EU-ban, arra hivatkozva, hogy az új uniós szabályozás jogi bizonytalanságot teremt / Fotó: AFP

A cég közleménye szerint a szabályozás „jelentős működési kihívásokat és jogi bizonytalanságot” eredményez, ezért döntöttek a teljes tiltás mellett. „Ez nehéz döntés, de a TTPA (Transparency and Targeting of Political Advertising) rendelet alkalmazása olyan mértékű akadályokat gördít a rendszer elé, amelyeket nem tudunk kezelni” – írták.

A Meta szerint a szabályok nemcsak a hirdetőket korlátozzák, hanem a választók tájékozódását is veszélyeztetik.

A személyre szabott hirdetések kulcsfontosságúak azoknak a kampányoknak, amelyek célja a közéleti témák megvitatása és a választók informálása. Az új szabályozás ezt a lehetőséget jelentősen gyengíti

– fogalmazott a vállalat.

A Meta döntése nem elszigetelt: a Google anyavállalata, az Alphabet már tavaly bejelentette, hogy szintén felfüggeszti a politikai hirdetéseket az EU-ban az új szabályozás miatt. A lépések jól mutatják, hogy a legnagyobb amerikai technológiai cégek egyre nyíltabban bírálják az EU törekvéseit, amelyek célja nagyobb átláthatóságot és elszámoltathatóságot kikényszeríteni a digitális térben.

A TTPA-rendelet többek között előírja, hogy minden politikai hirdetést világosan meg kell jelölni: fel kell tüntetni, ki fizette, mennyibe került, és mely választást célozza. A szabályozás megsértése akár az éves globális árbevétel hat százalékáig terjedő bírságot is maga után vonhat.

Nem ártatlanok a politikai hirdetések

Mindez egy időben történik azzal, hogy az Európai Bizottság jelenleg is vizsgálatot folytat a Meta ellen a 2024-es EP-választások előtti félretájékoztatás és megtévesztő reklámok miatt. A vizsgálat a Digitális Szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján zajlik, amely szigorúbb fellépést vár el a nagy platformoktól az illegális és káros tartalmakkal szemben.

Hasonló vizsgálat folyik a TikTok ellen is, amely a gyanú szerint nem tett meg mindent a romániai elnökválasztásokba való külső beavatkozások megakadályozására.

Az új szabályok és a technológiai óriások visszalépése komoly kérdéseket vetnek fel az online politikai kommunikáció jövőjéről Európában, különösen a 2026-os választási ciklusok közeledtével.

A Meta, az X és a LinkedIn is az olasz adóhatóság satujából próbál kitörni

Bíróságon támadják az amerikai tech óriások az olasz gigaáfát. Róma körmönfont trükkel az Európai Bizottság segítségével állítana kelepcét a Meta, az X és a LinkedIn triójának.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.