BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A költségvetési hiány lehet az amerikai gazdaság Achilles-sarka

A Covid-járvánnyal induló, majd inflációval, gazdasági lassulással és kamatemelésekkel folytatódó időszak bár turbulensnek bizonyult, a tőkepiacok szempontjából mégis fellendülést hozott mind az amerikai, mind az európai börzéken. A döntéshozóknak ugyanakkor nehéz dolga volt: az Egyesült Államokban a költségvetési hiány és az államadósság soha nem látott magasságba emelkedett, ami fokozza a gazdasági bizonytalanságot.

Ray Dalio szerint nem lenne különösebben bonyolult csökkenteni az Egyesült Államok rekordmagas költségvetési hiányát – feltéve, hogy a politikai döntéshozók hajlandók végrehajtani egy világos, több lépésből álló gazdasági programot. 

US Treasury Department targeted by Chinese-backed cyber attack, költségvetési hiány,
Az Egyesült Államokban a költségvetési hiány és az államadósság soha nem látott magasságba emelkedett / Fotó: Anadolu via AFP

Az elmúlt években világszerte példa nélküli mértékben nőtt a fejlett és fejlődő országok államadóssága. A Covid-járvánnyal induló, majd inflációval, gazdasági lassulással és kamatemelésekkel folytatódó időszak bár turbulensnek bizonyult, a tőkepiacok szempontjából mégis fellendülést hozott mind az amerikai, mind az európai börzéken. A döntéshozóknak ugyanakkor nehéz dolga volt: az Egyesült Államokban a költségvetési hiány és az államadósság soha nem látott magasságba emelkedett, ami fokozza a gazdasági bizonytalanságot.

A költségvetési hiány háttere

A költségvetési hiány alapvető oka, hogy a kormányzati kiadások tartósan meghaladják a bevételeket. A keletkező különbséget állampapírok kibocsátásával finanszírozzák, amelyeket később tőkével és kamattal együtt kell visszafizetni. Ha az adósságállomány folyamatosan nő, a költségvetés idővel több hitelt vesz fel, mint amennyit visszafizet. Ennek eredményeként az Egyesült Államok államadóssága mára 36,7 ezer milliárd dollárra emelkedett a 2020-es évek eleji 23,2 ezermilliárdról – ez évente mintegy 8,7 százalékos növekedést jelent, miközben a gazdasági növekedés ennél jóval alacsonyabb volt. A költségvetési hiány jelenleg a GDP közel 7 százalékára rúg. Ebből is jól látható: ha gazdasági növekedést szeretnénk fenntartani válságos időkben, annak ára az eladósodottság növekedése lesz.

Gazdasági viharok és geopolitikai feszültségek

Dalio ugyanakkor nem tagadja, hogy létezik kiút ebből a negatív spirálból – igaz, ez fájdalmas lépések árán érhető el. A jelenlegi globális környezetben egyre több a bizonytalanság: az orosz–ukrán háború továbbra is húzódik, újabb közel-keleti konfliktusok ütik fel fejüket, amelyek nyomást helyeznek az energiapiacra és növelik a kockázati prémiumokat. Európa politikai szempontból instabil, miközben világszerte számos gazdaság szenved a ragadós inflációtól. Az Egyesült Államok kereskedelmi háborúja és Kína elhúzódó ingatlanpiaci válsága csak tovább mélyítik a problémákat – nem is beszélve az elöregedő társadalmakról, a növekvő vagyoni egyenlőtlenségekről és más globális kihívásokról. Mindez egy különösen törékeny gazdasági helyzetet eredményez, ahol a munkanélküliség alacsony, a munkaerőpiac feszes, de az eladósodottság történelmi szinten van.

A „3-3-3” megközelítés

Dalio javaslata, a „3-3-3” stratégia, a költségvetési hiány három éven belüli, 3 százalékra történő leszorítását célozza meg három kulcslépéssel:

  • az adóbevételek növelésével,
  • a kiadások csökkentésével,
  • és a kamatszintek leszorításával.

A gondolatmenet lényege: ha a kormányzat képes egyensúlyba hozni a költségvetést adóemeléssel és kiadáscsökkentéssel, akkor a befektetők ismét bizalmat szavazhatnak az amerikai állampapíroknak, ami csökkenő kamatokat eredményezhet. A kamatteher mérséklődése tovább javítja a költségvetési helyzetet – így kialakulhat egy önmagát erősítő, pozitív ciklus.

Bár az elmélet logikus, a gyakorlati megvalósítása politikailag nehézkes. Nehéz dolog választói támogatást nyerni olyan intézkedésekhez, mint az adóemelés vagy a szociális kiadások csökkentése. Pedig a gazdaságtan alaptézise szerint a jól működő államháztartás növekedési időszakban tartalékol, hogy válság idején képes legyen támogatni a gazdaságot. Az elmúlt évek ezzel szemben inkább a fiskális lazaság időszaka volt.

Mi történhet recesszió esetén?

Egy esetleges visszaesés során a vállalati profitok csökkennének, a beruházások elmaradnának, a munkanélküliség nőne – ez pedig növekvő állami kiadásokat és csökkenő adóbevételeket jelentene. A fogyasztás visszaesne, a gazdasági aktivitás csökkenne. Ezzel párhuzamosan a befektetők elkezdenék kivonni tőkéjüket, a részvénypiacok esnének, a kereslet részben az állampapírok felé fordulna, de sok pénz egyszerűen el is hagyná az országot. Ilyen környezetben előfordulhat, hogy nemcsak a részvénypiac, hanem a kötvénypiac is gyengül – ahogy azt már idén is láttuk. A dollár gyengülése és a kamatok növekedése pedig az amerikai finanszírozási képességet sodorhatja válságba.

Miért lenne ez súlyosabb a megszokottnál?

Mert a jelenlegi helyzetben már most is szűk a mozgástér fiskális élénkítésre. Ugyan a jegybank, a Fed, kamatvágásokkal próbálkozna, ez önmagában nem lenne elég – összehangolt, kormányzati beavatkozásra is szükség lenne. A probléma tehát nem pusztán egy esetleges recesszió bekövetkezése, hanem annak lehetséges mélysége és elhúzódása. A fent leírt körülmények között egy nem megfelelően kezelt válság hosszú éveken át tartó stagnálást eredményezhet az Egyesült Államokban – aminek hatása természetesen a világ minden szegletében érezhető lenne.

Ray Dalio 3-3-3-as megközelítése tehát nemcsak gazdaságilag megalapozott, hanem időben is sürgető. Minél előbb kerül sor a költségvetési korrekcióra, annál nagyobb az esély, hogy a válság elkerülhető vagy legalább enyhíthető lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.