BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több pénzen ülnek a gazdagok

Hatalmas vagyoni ugrást látunk, drámai vagyonkoncentráció és stagnáló ügyfélszám mellett – így néz ki a privátbanki piac 2024 végén a Blochamps Capital megállapítása szerint. A következő év a piaci szereplők véleménye szerint az üzletpolitikák átalakulásáról szól majd, és az elit szegmentált kiszolgálása mellett a többi vagyonkezelési ügyfélszolgáltatásban digitális áttörés várható.

Történetének talán legnagyobb kihívása előtt áll a hazai privátbanki szolgáltatói piac: a verseny 2025-ben nem az új ügyfelek megszerzéséért zajlik majd, hanem az meglévő kliensek meggyőzéséért, hogy az adott szolgáltatót tekintsék minél inkább az elsődleges befektetési partnernek – összegezte Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetője az immár tizenhatodik alkalommal összeállított privátbankári interjúkötetben szereplő szolgáltatók várakozásait.

Money,Business,Financial,Graph,Diagram,Of,Coin.,Financial,Growth,Data
A hozamelvárások változatlanul magasak a gazdag ügyfeleknél / Fotó: Shutterstock

A hazai privátbanki szolgáltatók gyorsfényképének megállapításai szerint ügyféligény szempontjából az inflációs nyomás komoly hatást gyakorolt a befektetési stratégiákra, hiszen a szerényebb hozamszintű évek után tört ránk két éve. Karagich István szerint a vagyonos ügyfelek egyébként is jóval tudatosabban közelítik meg pénzügyi döntéseiket, mint akár csak 3-5 éve, immár nem csak elvárják, hogy a szolgáltatók olyan megoldásokat kínáljanak, amelyek védelmet nyújtanak a vásárlóerejük elmúlt években megtapasztalt csökkenése ellen, de komplex vagyonkezelési struktúrában igénylik a kiszolgálást. A szakértő szerint a kihívás az, hogy a pénzromlás ütemének csökkenése még nem ment át az ügyfelek mindennapi érzetébe, így a hozamelvárások magasban maradtak, miközben a piaci hozamszintek már a tartósan fenntartható szintek felé korrigálnak. 2024-ben a magyar privátbanki piac dinamikáját a szegmentálás, a méretgazdaságosság és az exkluzivitás biztosításának hármas versenye határozta meg.

Megáll az ügyfélkör bővülése

A felmérés szerint az év végén a hazai szolgáltatók 48 ezer ügyfélnek vezetnek számlát, ami ugyan 5 százalékos növekedést jelent a 2023. decemberi szintekhez képest, ám elmarad 2022-es évi adatoktól. A Blochamps prognózisa 2025-re sem vár ügyfélszám-bővülést – a fő kihívást tehát a meglévő ügyfélbázis megtartása jelenti majd.

A szegmentáció ellentétes lépéseket hozott a piacon: miközben több szolgáltató magasra emelte a privátbanki belépési vagyon limiteket, addig más szolgáltatók kinyitották a kapukat az alsóbb jövedelmi szegmensbe tartozó prémium és affluens ügyfelek előtt.

Karagich István szerint a nagyobb ügyfélbázist kialakítani nem képes kisebb hazai szolgáltatók kimagasló szolgáltatási minőségre és a specializálódásra építik üzletüket, enélkül ugyanis hosszabb távon konszolidációs nyomás alá kerülnek. Ez különösen akkor lesz releváns, mikor a nagyobb szereplők elkezdik markánsabban kihasználni az innovatív, digitális erőfölényük nyújtotta lehetőségeiket a szolgáltatási és díjszabás versenyben – vélekedik a Blochamps ügyvezetője.

A privátbanki szolgáltatóknál kezelt vagyon növekedése ugyanakkor tovább gyorsult: 

míg 2022-höz képest a kezelt vagyon 16 százalékkal bővült, addig idén októberre a növekedés 22,4 százalékos volt, a privátbanki piacon a tavalyi 8 575 milliárd forint után már 10 500 milliárd forintot kezeltek ügyfeleik megbízásából.

 A Blochamps prognózisa szerint a trend fennmarad, sőt, akár tovább is gyorsulhat: a privátbanki elemzőcég szerint az ügyfelek számlaállománya 2025. végére meghaladhatja a 13 ezer milliárd forintot.

Vadásznak a gazdag ügyfelek pénzére

„Nem kockáztatunk nagyot a jóslattal, hiszen a vagyonkezelő szolgáltatók a 2025-ös esztendőre már most ráragaszthatják a „privátbanki ügyfélpénz vadászat éve” címkét. 2025-ben csak az az Államadósság Kezelő Központnak nagyjáról kétszer 1600 milliárd forintot meghaladó kifizetési kötelezettsége lesz a lakossági állampapírok után a lejáratok, illetve a Prémium Magyar Állampapír aktuális éves kamataként. S bár ennek egy kisebb része biztosan visszaforog állampapírba, de nagyobbik hányada várakozásunk szerint befektetési alapokban talál helyet, azaz a bő 3000 milliárd forint allokációjának elsősorban a befektetési alapkezelők, míg az újonnan érkező 1600 milliárd forintnak a privátbanki szektor lesz a nyertese” – mondta Karagich István. A szakember szerint a vagyonállomány dinamikus növekedése mellett 2025 kulcskérdése az lesz, milyen működési stratégiával lehet érdemi ügyfélvesztés nélkül újra pozícionálni egy-egy szolgáltatót és a termékeit.

Az ügyfelek egy szűk rétegénél megfigyelhető, egyre erőteljesebb mértékű vagyonkoncentráció teljesen új kiszolgálási minőséget, exkluzívabb kiszolgálást kíván meg, miközben az alsóbb rétegeknél a digitalizáció felgyorsítása adhatja meg azt az ügyfélélményt, amely miatt az ügyfél az adott szolgáltatónál marad. Az ügyfélélmény mélyítése tekintetében a másik komoly kihívás, hogy a privátbanki szolgáltatóknak szakítaniuk kell a klasszikus banki modellel: az ügyfelek elvárása egyre inkább az, hogy a 7/24 szolgáltatást kapjanak – legyen szó a befektetési döntéseket megalapozó elemzések, tanulmányok rendelkezésre állásáról, akár az új befektetési irányok – például a fenntartható befektetések világának – ismeretéről. A változás a privátbanki tanácsadók életére is rányomja a bélyegét: a vagyonkoncentráció ugyan kevesebb új ügyfelet jelent, ám sokkal megterhelőbb pszichés felelősséget hoz. 

Ha a vagyonkezelési szolgáltató cégek kezelni akarják az elvándorlás veszélyét, illetve a szakma elöregedését, akkor a dolgozók számára is új minőséget kell teremteni: a privátbankárok és vagyonkezelők számára ugyanis nem feltétlenül a szakmai előmenetel, hanem inkább az válik fontossá, mennyire rugalmas és támogató a munkaadó, mennyire bíznak meg bennük az ügyfeleik, mennyire tudnak szaktudásukkal kibontakozni és építeni azt

 – vélekedik Karagich István.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.