A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 51,1 millió forint bírságot szabott ki a Groupama Biztosítóra, egyebek közt a nem életbiztosítási kárrendezést, a kgfb-állománykezelést, az IT-biztonságot, a kiszervezést, illetve az ügyfél-tájékoztatást és a panaszkezelést érintő jogsértések miatt.
Pénteki közleményében az MNB hozzáfűzte,
a feltárt szabálytalanságok alapvetően nem befolyásolják a biztosító megbízható működését.
Az MNB átfogó vizsgálatot folytatott a Groupama Biztosító Zrt.-nél, amelynek során a 2021 januárjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át.
Megállapították, a biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításai (kgfb) esetében többször megsértette a kár- és kötvénynyilvántartó, illetve az üzembentartó felé a szerződés létrejöttének, megszűnésének, valamint a díjfizetés elmulasztásának eseteiben fennálló tájékoztatási kötelezettségét. A befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítási termékeinek állománykezelése terén pedig a kötvény szerződő által történő átvétele időpontjának nyilvántartásával, továbbá a szerződések 30 napon belüli felmondása esetében az ügyféllel történő elszámolás időszerűségével, illetve az elszámolásról szóló tájékoztatás tartalmával kapcsolatban állapított meg hiányosságokat az MNB.
A vizsgálat az informatikai rendszer védelmének területén is több jogszabálysértést állapított meg. A biztosító nem gondoskodott valamennyi eszköze naprakész biztonsági frissítéséről, továbbá az ügyfélhívások rögzítéséről és visszahallgathatóságáról, valamint az elektronikus szerződéskötési folyamat során az ügyféladatok biztonságos átadásáról.
Az MNB szerint jogsértően hiányos volt a Groupama kiszervezési tárgyú szerződéseinek nyilvántartása a pénzügyi felügyelet felé történő bejelentés, illetve annak időpontja tekintetében.
Az MNB megállapította továbbá, hogy a biztosító a termékfelügyelet és -irányítás területén nem készített a jogszabályoknak megfelelő elemzést a vizsgált termék bevezetése előtt. A termékek monitorozása és felülvizsgálata során pedig nem vizsgált ki minden olyan tényezőt és eseményt, amelyek jelentősen befolyásolhatják a konstrukciók fő jellemzőit, kockázati fedezetét vagy biztosítékait.
A biztosító gépjármű- és lakásbiztosítási károk nyilvántartására szolgáló rendszerei egyes adatok esetében hiányos, ellentmondásos vagy hibás információkat tartalmaztak. Ezek így nem tudták megfelelően támogatni a Groupamát abban, hogy a kárrendezési jogszabályoknak minden esetben határidőre eleget tegyen.
Az MNB a szerződéskötést megelőző tájékoztatás részét képező kiemelt információkat tartalmazó dokumentum (KID) hiányos tartalma, a panaszok határidőn túli megválaszolása, valamint a kifogást tartalmazó fogyasztói megkeresések nem panaszként történő kezelése miatt a vonatkozó fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértését is megállapította a vizsgálat során.
Pénteken kiadott határozatában az MNB – a legtöbb esetben 2025. március végi határidővel – kötelezte a Groupamát a feltárt hiányosságok megszüntetésére.
A feltárt jogsértések miatt a jegybank 49,5 millió forint felügyeleti és 1,6 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.
A bírság összegének meghatározásakor a pénzügyi felügyelet figyelembe vette többek közt a biztosító piaci helyzetét, az általa elkövetett jogszabálysértések relatív jelentős súlyát és lehetséges hatásait. Enyhítő körülménynek számított a biztosító együttműködő magatartása az MNB vizsgálata során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.