A legszebb álmainkat is felülmúlta a Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny első három szakasza, amelyet péntektől vasárnapig Magyarországon rendeztek – állapította meg Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Ismertette, hogy legalább negyedmillió ember biztatta a mezőnyt a versenyútvonalak mentén, mindenhol szenzációs hangulat uralkodott, amitől az olasz szervezőknek is leesett az álluk. A szakpolitikus felidézte, hogy az egyik csapat tagjai nem értették, miért kell Magyarországra hozni a Nagy Rajtot, de egészen elképedtek attól a végtelen szeretettől és lelkesedéstől, amit itt tapasztaltak. Úgy véli, a verseny biztosan emelte hazánk megbecsülését a világban. Egyúttal kijelentette, hogy a siker közös, a verseny mögött végre igazi nemzeti összefogás alakult ki. Révész Máriusz köszönetet mondott a szervezőknek, a budapesti és a vidéki önkormányzatoknak, a rendőrségnek, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek, az önkénteseknek, a szurkolóknak és a lakosságnak is.

Leesett az álluk 

A magyarok bizonyították, hogy helyük van a nemzetközi kerékpáros-közösségben – erről már Mauro Vegni, a Giro d’Italia igazgatója beszélt, aki összegzésében a magyar szurkolókat és a szenzációs hangulatot emelte ki. Megállapította, hogy igazi siker volt ez a három nap, ennél melegebb fogadtatásban nem is részesülhetett volna a verseny. Mauro Vegni arról sem feledkezett meg, hogy méltassa Magyarországot, a kormányt, a lakosságot, a szurkolókat és a Nagy Rajt helyi szervezőbizottságát. Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a sikeresen lebonyolított rendőri biztosítást értékelte. „Büszke vagyok a rendvédelmi szervek, a partnereink és az Országos Polgárőr Szövetség áldozatos munkájára. Az olasz szervezők szerint minden idők egyik legjobb Nagy Rajtját rendeztük meg. Minden tekintetben lenyűgöző volt a rendezvény, külön kiemelném, hogy példaértékű volt a szurkolók és a nézők fegyelmezettsége” – mondta. Mindezek alapján kijelenthető, hogy jóval többet kaptunk országimázsban, mint amennyit a rendezés elvitt, miután 7,8 milliárd forintban megálltak a kapcsolódó kiadások. Ennek csaknem a fele, 10 millió euró – azaz mintegy 3,8 milliárd forint – a jogdíj, a fennmaradó rész a lebonyolítás tényleges költsége.

Az eredetileg 2020-ra tervezett magyarországi Grande Partenza a világjárvány miatt meghiúsult, a kétéves csúszás viszont lehetőséget adott arra, hogy három hazai profi bringás is ott lehessen a mezőnyben. A háromhetes körversenyeken most bemutatkozó Peák Barnabás (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) és Fetter Erik (EOLO-Kometa) segítőként, illetve szökésbe kerüléssel alkothat maradandót a 105. Giro d’Italián, amelynek a 176 tagú mezőnye május 29-ig összesen 3445,6 kilométert teker. A két Giro-részvétel tapasztalatával a háta mögött rajtoló Valter Attila (Groupama-FDJ) nagyobb célokat tűzött ki. A 2020-as Tour de Hongrie győztese tavaly öt napig viselhette a legjobb fiatal versenyzőt illető fehér és háromig az összetett éllovasának járó rózsaszín trikót, ezúttal pedig a szakaszsiker lebeg a szeme előtt. A fogadóirodáknál egyébként feltűnik a végső sikerre esélyesek listáján, az egyik internetes oldalon 251-szeres pénzt fizetnének Valter diadaláért.

Fotó: AFP

Jeruzsálem után Budapest 

A Giro tizennegyedszer rajtolt Olaszországon kívüli helyszínen, és az idei volt az első alkalom, hogy Magyarországot érintette a háromhetes körverseny. Az előző évtizedben betöltötte ezt a szerepet a dániai Herning (2012), az északír Belfast (2014), a hollandiai Apeldoorn (2016) és az izraeli Jeruzsálem (2018) is. A Budapest és Visegrád közötti pénteki nyitószakaszt a holland Mathieu van der Poel nyerte, a Fellegvárba vezető 195 kilométeres távot legjobb magyarként Valter Attila a 29. helyen teljesítette. Másnap a budapesti időfutam a brit Simon Yatesnek kedvezett, ám Van der Poel jött be közvetlenül utána, ezzel megőrizte az éllovasnak járó rózsaszín trikót. A Kaposvár és Balatonfüred közötti 201 kilométeres utolsó magyarországi etapot a brit Mark Cavendish nyerte, de ugyanúgy a holland sztár maradt összetettben legelöl. A három hazai szakasz végén Valter Attila a 40. helyen állt, Fetter Erik a 101., Peák Barnabás pedig a 167. pozícióból várta a szicíliai folytatást.

Az első három nap az ünneplésről szólt Valter Attila szerint, számára igazán csak Szicíliában kezdődik a Giro. Az utolsó magyarországi szakaszról elmondta, hogy ezúttal előrébb helyezkedett, mint ahogy a mezőnyhajrákban szokott. „Nem volt gond, de ott erősebben nyomni kellett. Elégedett vagyok, hogy csapattársam, Arnaud Démare másodikként ért célba” – nyilatkozott a Groupama-FDJ magyar bringása, aki 48. lett a Kaposvár és Balatonfüred közötti 201 kilométeren. Valter – végig széles mosollyal az arcán – arról beszélt, hogy a nyeregben rendszerint nagyon koncentrált szokott lenni, de most egyszerűen képtelen volt fókuszálni, így csak élvezte azt a csodálatos hangulatot, amelyet a magyar szurkolók teremtettek.

Ünnepelt a mezőny

„Mindenhol tömött sorokban voltak a szurkolók, sokan különféle rózsaszín jelmezekben pompáztak. Felemelő és vicces volt egyben. Ez nemcsak nekem volt ünneplés, hanem az egész mezőnynek, mindenki nagyon élvezte ezt a három napot” – mondta Valter Attila. Peák Barnabásnak dolgoznia kellett az istálló egyik ászáért, Biniam Girmayért, ezért 1:06 perc hátránnyal haladt át a célvonalon, de a csapattársaival gratuláltak egymásnak, miután az eritreai bringás negyedik lett. „Szép munka, értékes pontok” – nyugtázta a magyar versenyző. A tegnapi szünnap után ma már Szicíliában folytatja a mezőny: az Avolából induló 172 kilométeres szakasz az Etnán zárul hegyi befutóval. A viadal május 29-én a veronai időfutammal fejeződik be.

Házhoz jöhet akár a Tour de France is

A jövőben akár a Tour de France rajtjának magyarországi megrendezését is elképzelhetőnek tartja David Lappartient, a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség (UCI) elnöke. Három évvel ezelőtti budapesti látogatásán úgy nyilatkozott: a magyar erős kerékpárnemzet. A Giro d’Italia magyarországi Nagy Rajtjára ellátogató Lappartient az MTI-nek adott exkluzív interjúban hangsúlyozta: napjainkban ez még inkább így van. Mint mondta, az infrastrukturális fejlesztések – köztük új velodromok –, az olyan kiváló eredmények, mint Vas Kata Blanka olimpiai negyedik helyezése hegyikerékpárban vagy Valter Attila három rózsaszín trikóban töltött napja a tavalyi Girón, biztató fejlődést mutatnak. „A kerékpározás nem csupán egy sportág, hanem életmód is, a jelek alapján rendkívül optimista vagyok magyarországi jövőjével kapcsolatban” – mondta a francia sportvezető. Közölte: a Magyar Kerékpáros Szövetséggel folytatott egyeztetéseken a hosszú távú tervek között szó esett különböző nemzetközi események rendezésének lehetőségéről, köztük világkupa vagy akár világbajnokság magyarországi lebonyolításáról, például a BMX freestyle szakágában három-négy év múlva. Megemlítette a Debrecenbe tervezett velodromot is, amely meglátása szerint az egész régió kerékpársportjára kihathat.