A tavaly és tavalyelőtt az első fél évben nem engedélyezett sportrendezvények miatt valóságos eseménycunami volt nyár közepétől késő őszig, idén márciustól azonban már utazási és járványügyi korlátozás nélkül lehetett nevezni és programot szervezni, mégsem pattant vissza a szektor a Covid előtti szintre. 

Budapest 20190414  Tömegsport 2019 Tavasz Vivicitta Vivicittá futás Futóverseny Szabadidő sport Fotó: Dömötör Csaba Nemzeti Sport
Fotó: Dömötör Csaba / Nemzeti Sport

Nem a futókedv hagyott alább, mert a sporteszközök piaca továbbra is jól pörög, és látványosan megnőtt a szabadidős futók száma városszerte mindenütt – összegezte a helyzetet a VG-nek Kocsis Árpád, a Budapest Sportiroda (BSI) versenyigazgatója. Mint mondja, azt várták, hogy a Covid utáni első év lesz az idei, de nem így történt: a 2022-es évet a Covid harmadik esztendejének tartják. 

A futóversenyeken a 2019-es nevezési létszám legfeljebb 50-60 százalékáig jutnak el.

Mindez azonban korántsem magyarországi sajátosság, szerte Európában és a többi kontinensen így van, egy-két kivételtől eltekintve a többi hagyományos futóverseny is alig feleannyi résztvevőt vonz.

A Covid utáni visszatérés a szabadidősport-eseményeknél egyelőre elmaradt, jelentős az olyan – zömében kis volumenű – események száma, amelyeket lemondanak, vagy meg sem hirdetnek, mert bizonyos jelentkezőszám alatt az állandó költségek miatt veszteségesek lennének.

Magyarországon éves szinten legalább ezer szabadidős sportesemény van, ebből körülbelül 400 az első fél évben zajlik, ám a jelek szerint egyre több esemény elmarad – közölte Kocsis Árpád, hozzátéve, az okát egyelőre nem tudják, de világszerte keresik rá a válaszokat. Ha nem lesznek ősszel további meglepetések, vagyis se a Covid, se az se a fűtési helyzet nem rontja tovább a közhangulatot, akkor a BSI számai év végéig elérhetik a 2019-es év 50-60 százalékát. 

Három éve még 140 ezer nevezést, tavaly és tavalyelőtt 45-50 ezret regisztráltak. Idén már 75-80 ezerre számítanak – tudtuk meg. A Covid alatt a külföldi futótúristák teljes mértékben elmaradtak, tavaly és tavalyelőtt is minimális számban jöttek, csak az előző éviek 10-15 százaléka, de akkor még érthető okból. Zömében az itt vagy a szomszédos országokban élők érkeztek meg az utazási korlátozások miatt. 

 

Vivicitta futóverseny
Fotó: Laufer László / Dunántúli Napló

Idén már szabadon lehet utazni, többen repülővel érkeznek, így a 2019-es külföldi résztvevőszám mintegy 60 százaléka várható, akik minimum 2,5-3 milliárd forintot költenek majd az eseményekhez köthetően.

Érdekesség, hogy 2020-ban, a Covid-zárás után azonnal, szinte robbanbásszerűen indultak el világszerte a virtuális sportversenyek. A BSI az elmúlt két évben közel 60 ezer virtuális nevezőt szolgált ki. A korlátozások eltörlése után sem tűntek el ezek az események, a BSI-nél idén mintegy 15 ezer virtuális résztvevőre számítanak,  közülük 15 százalék olyan jelentkező, akik sosem jártak személyesen a rendezvényeiken.

Kocsis Árpád arról tájékoztatott, hogy a Covidból még mindig csak kilábalóban lévő, de továbbra is a járvány utóhatásától szenvedő nemzetközi szabadidős sportversenyek kapcsán nagy kérdés, hogy az idén mit tapasztalnak a kapcsolódó szektoroknál, hogyan változik a kereslet a korábbiakhoz mérten  a vendéglátásban és a szállodaiparban, és hogy az milyen hatással lesz az árakra.

A nagy budapesti versenyeken a számlák harmadát ráadásul dollárhoz vagy euróhoz kötve fizetik a szervezők, az érmek, rajtszámok, pólók, csipek és egyéb szükséges kellékek beszerzése a szállítási nehézségek és az elszállt árak miatt is lényegesen drágább, esetenként bizonytalan.

Mindenesetre nincs más út, mint az előremenekülés – véli a versenyigazgató –, bármilyen bizonytalanok is a költségek, el kellett kezdeni a jövő évet tervezni. Jó példa, hogy már a napokban meghirdetik a jövő áprilisi Vivicittát.

A BSI Covid előtti 1,2 milliárd forintos éves bevétele az elmúlt két évben a felére zuhant, az idén 70 százalékig visszaépülhet, de ami ennél is nagyobb eredmény, hogy még így sem fordult veszteségbe a cég, és nem küldtek el senkit.

A menedzser szerint egyértelmű, hogy erőteljesebb és újragondolt marketingre van szükség ahhoz, hogy a 2018–2019-ben benevezett, bő 250 ezer magyar emberből ne 70 ezren, hanem sokkal többen térjenek vissza mielőbb a rajtvonalakra.

A BSI csoport másik lába, a Spuri futóbolthálózat viszont dinamikusan fejlődött a Covid két éve alatt, 2022 első fél évében is kitartott a korábban tapasztalt lendület.

Az elmúlt öt év csaknem 80 százalékos növekedése után a forgalom elérte az egymilliárd forintot. Ebben nagy szerepe volt az időben elindított és a Covid alatt jól teljesítő új üzletágnak, a Spuri webshopnak. A korlátozások feloldása után a webshop részaránya már nem nő, de nem is esett vissza, megmaradt a kialakult magas szinten.

A világ futóipari üzletága szinte száguldott a Covid előtt szerte a világon. Most eljött az újragondolás ideje, mert abban minden szereplő bízik, hogy a mostani részleges megtorpanás csak időleges. Nem is álltak le a fejlesztések, mindennaposak az újdonságok mind a versenyeknél, mind a futófelszereléseknél. Különben is, mi hosszútávfutók vagyunk, és tudunk hosszú távon gondolkozni 

– összegezte Kocsis Árpád.