A sportmédiajogok globális értéke először lépte át a 60 milliárd dolláros határt, amit a nyári olimpiai játékok és a 2024-es UEFA Európa-bajnokság fellendítettek. A teljes érték 2024-re 62,61 milliárd dollár, ami 12 százalékos növekedés az előző évi 55,85 milliárd dollárhoz képest.
Idén különösen sokat növekedett a krikett (több mint 15 százalékos az emelkedése 2023-hoz képest) és az amerikai egyetemi sportok (több mint 12 százalékos növekedéssel). A labdarúgás és az amerikai futball dominálnak, együtt a teljes érték 54,5 százalékát adják.
A labdarúgás értéke majdnem 12 százalékkal nőtt az előző évvel összevetve,
tovább erősítve pozícióját mint a világ legértékesebb sportja. A globális médiajogok bevételeinek több mint egyharmadát ez az egy sportág teszi ki – derül ki a SportBusiness Global Media Report új kiadásából.
Általánosságban elmondható, hogy a világ legnagyobb sporteseményei továbbra is virágzanak annak ellenére, hogy sok más területen a jogdíjak stagnálnak vagy csökkennek. Idén például a Nemzeti Kosárlabda Szövetség (NBA) 11 éves, 76 milliárd dolláros globális médiajog-megállapodásokat kötött a Disney-vel és olyan új szereplőkkel, mint az NBC és az Amazon, az utóbbiak 2025–26-ban lépnek életbe. 2025-re a fő érték várhatóan növekedni fog 56,61 milliárd dollárra.
Nem mindenki ért egyet abban, hogy az iparág felívelőben, akadnak bőven szkeptikusok, viszont ez nem egyértelmű: egy elemzés azt mutatja, hogy
A sportmédia továbbra is átalakulóban van, mivel igyekszik alkalmazkodni a digitális korszak fogyasztói szokásaihoz.
A világ legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban folytatódik a regionális sporthálózatok hanyatlása, miközben 2024-ben elhúzódó vita zajlott a csatornák közötti megállapodásokról. Még a legnagyobb sportesemények sem garantáltak jelentős növekedést.
2023 végén, az előző évi jelentés megjelenése után az angol Premier League első hazai médiajog-aukciója közel hat év után mindössze 3 százalékos növekedést eredményezett.
A megállapodások 2028–29-ig biztosítják a jelenlegi helyzetet,
ami a brit sportműsor-szolgáltatás fő pillére, de úgy tűnik, megerősítik azt a nézetet, hogy „a stagnálás az új növekedés” sok területen.
A legnagyobb globális ligákon és versenyeken túl nemcsak az alacsonyabb szintű események küzdenek a stabil jogdíjak megszerzéséért az egyre versengő figyelemgazdaságban. Idén például Franciaország Ligue 1-je késői megállapodásokat kötött hazai médiajogaira a 2024–25-ös időszaktól kezdve, amelyek jelentősen csökkentett éves értéket mutatnak az előző ciklushoz képest. Eközben Olaszország Serie A-ja nemzetközi jogértékesítésekkel küszködött.
A következő évben a Netflix nagyobb lépést tesz az élő sportközvetítések felé, miközben számos kulcsfontosságú médiajog-megállapodás várható. Ezek közé tartozik például az UFC új amerikai megállapodása 2026-tól kezdődően, valamint Ausztrália NRL-jének jogai is piacra kerülnek. Emellett még kérdéses, hogy a FIFA erős közvetítési megállapodásokat tud-e kötni a Klubvilágbajnokságra.
A Netflix már idén is hatalmas sikert aratott, és még annál is nagyobb pénzt zsebelt be Jake Paul és Mike Tyson összecsapásának élő közvetítésével. A cég hivatalos beszámolója szerint világszerte 60 millió háztartásban nézték a bokszmérkőzést. Összesen 65 millió „egyidejű stream” történt a mérkőzés során, ami azt jelenti, hogy volt olyan háztartás, ahol kettő vagy három helyen is nézték egyszerre a meccset. Az eseményt a Dallas Cowboys amerikaifutball-csapat zsúfolásig telt stadionjában tartották, ahol még 73 ezer néző szurkolt a lelátóról, ezzel is bevételi rekordot döntve – az arénában a jegybevétel meghaladta a 18 millió dollárt (közel hétmilliárd forint).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.