Dübörög a sportjogok piaca, de sok kis liga küszködik
A sportmédiajogok globális értéke először lépte át a 60 milliárd dolláros határt, amit a nyári olimpiai játékok és a 2024-es UEFA Európa-bajnokság fellendítettek. A teljes érték 2024-re 62,61 milliárd dollár, ami 12 százalékos növekedés az előző évi 55,85 milliárd dollárhoz képest.

Idén különösen sokat növekedett a krikett (több mint 15 százalékos az emelkedése 2023-hoz képest) és az amerikai egyetemi sportok (több mint 12 százalékos növekedéssel). A labdarúgás és az amerikai futball dominálnak, együtt a teljes érték 54,5 százalékát adják.
A labdarúgás értéke majdnem 12 százalékkal nőtt az előző évvel összevetve,
tovább erősítve pozícióját mint a világ legértékesebb sportja. A globális médiajogok bevételeinek több mint egyharmadát ez az egy sportág teszi ki – derül ki a SportBusiness Global Media Report új kiadásából.
Általánosságban elmondható, hogy a világ legnagyobb sporteseményei továbbra is virágzanak annak ellenére, hogy sok más területen a jogdíjak stagnálnak vagy csökkennek. Idén például a Nemzeti Kosárlabda Szövetség (NBA) 11 éves, 76 milliárd dolláros globális médiajog-megállapodásokat kötött a Disney-vel és olyan új szereplőkkel, mint az NBC és az Amazon, az utóbbiak 2025–26-ban lépnek életbe. 2025-re a fő érték várhatóan növekedni fog 56,61 milliárd dollárra.
Nem mindenki ért egyet abban, hogy az iparág felívelőben, akadnak bőven szkeptikusok, viszont ez nem egyértelmű: egy elemzés azt mutatja, hogy
- az iparág a felső szinten virágzik,
- de az alsóbb szinteken sok szereplő küzd az értékek megtartásáért.
A sportmédia továbbra is átalakulóban van, mivel igyekszik alkalmazkodni a digitális korszak fogyasztói szokásaihoz.
Botladoznak a hagyományos sporthálózatok
A világ legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban folytatódik a regionális sporthálózatok hanyatlása, miközben 2024-ben elhúzódó vita zajlott a csatornák közötti megállapodásokról. Még a legnagyobb sportesemények sem garantáltak jelentős növekedést.
2023 végén, az előző évi jelentés megjelenése után az angol Premier League első hazai médiajog-aukciója közel hat év után mindössze 3 százalékos növekedést eredményezett.
A megállapodások 2028–29-ig biztosítják a jelenlegi helyzetet,
ami a brit sportműsor-szolgáltatás fő pillére, de úgy tűnik, megerősítik azt a nézetet, hogy „a stagnálás az új növekedés” sok területen.
A legnagyobb globális ligákon és versenyeken túl nemcsak az alacsonyabb szintű események küzdenek a stabil jogdíjak megszerzéséért az egyre versengő figyelemgazdaságban. Idén például Franciaország Ligue 1-je késői megállapodásokat kötött hazai médiajogaira a 2024–25-ös időszaktól kezdve, amelyek jelentősen csökkentett éves értéket mutatnak az előző ciklushoz képest. Eközben Olaszország Serie A-ja nemzetközi jogértékesítésekkel küszködött.
A következő évben a Netflix nagyobb lépést tesz az élő sportközvetítések felé, miközben számos kulcsfontosságú médiajog-megállapodás várható. Ezek közé tartozik például az UFC új amerikai megállapodása 2026-tól kezdődően, valamint Ausztrália NRL-jének jogai is piacra kerülnek. Emellett még kérdéses, hogy a FIFA erős közvetítési megállapodásokat tud-e kötni a Klubvilágbajnokságra.
Paul vs. Tyson: a Netflix gigaprodukciója
A Netflix már idén is hatalmas sikert aratott, és még annál is nagyobb pénzt zsebelt be Jake Paul és Mike Tyson összecsapásának élő közvetítésével. A cég hivatalos beszámolója szerint világszerte 60 millió háztartásban nézték a bokszmérkőzést. Összesen 65 millió „egyidejű stream” történt a mérkőzés során, ami azt jelenti, hogy volt olyan háztartás, ahol kettő vagy három helyen is nézték egyszerre a meccset. Az eseményt a Dallas Cowboys amerikaifutball-csapat zsúfolásig telt stadionjában tartották, ahol még 73 ezer néző szurkolt a lelátóról, ezzel is bevételi rekordot döntve – az arénában a jegybevétel meghaladta a 18 millió dollárt (közel hétmilliárd forint).


