Terjed az ökotudatos turizmus eszménye Nyugat-Európában és az angolszász világban. Az egyik legújabb ilyen jellegű mozgalom élére nem kisebb személyiség, mint a brit Harry herceg állt, aki változtatni szeretne a meggyökeresedett utazási szokásokon, bár feleségével, Meghannel alkalmanként maguk is előszeretettel szállnak magánrepülőre. Károly herceg és Lady Diana másodszülött fia nemrégen jelentette be, hogy néhány olyan idegenforgalmi nagyágyúval, mint például a TripAdvisor vagy a Booking.com, létrehozza a Travalyst nevű kezdeményezést, amely a fenntartható turizmus megteremtését tűzte zászlajára. Nem Harry herceg az egyetlen, akit foglalkoztat az egyre nagyobb tömegeket megmozgató idegenforgalom fokozott környezetterhelése. Ha valaki például repülővel utazik külföldre, és egy légkondis szállodai szobában száll meg, ezzel alaposan hozzájárul a klímaváltozás felgyorsításához – mondják az aktivisták. A jó hír azonban az, hogy ma már mind több az olyan utazási iroda, amely meg akar felelni az utazni vágyó, de a természetért aggódó emberek igényeinek is – mondja Michael Londregan, a Virtuoso utazási iroda ázsiai csendes-óceáni részlegének ügyvezetője. Az Utazási és Turisztikai Világtanács szerint az idegenforgalmi ágazatban világszerte 319 millióan dolgoznak, ez az összes munkahely mintegy 10 százaléka globálisan. Nyilvánvaló tehát, hogy egy ilyen súlyú iparágat meg kell őrizni, egyidejűleg persze meg is kell reformálni – teszi hozzá Londregan.
A tömeges turizmussal kapcsolatos aggodalmak oroszlánrésze egyébként a repülőgéppel megtett utakat érinti. A sűrű légi forgalommal szemben kibontakozó egyik mozgalom, az úgynevezett lassú utazás, amely a fapados repülőkkel megtett, olcsó hétvégi kiruccanások helyett a ráérős – autós vagy vonatos – csavargásokat részesíti előnyben. Az ilyen kirándulásokat azonban csupán a gazdagabb és kevésbé elfoglalt emberek engedhetik meg maguknak, ráadásul kizárólag Európában nyílik rá mód, Amerikában vagy Új-Zélandon, bármilyen intenzív is a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátása, nem pótolhatók a légi járatok. Nem véletlen, hogy az öreg kontinensen alakult meg a repülésről önszántukból lemondó turisták Flight Free 2019 csoportja is. Sőt, egy Svédországból kiinduló aktivistahálózat tagjai már egyenesen szégyellnivalónak tartják a repülést (flygskam). Ez a mozgalom egész Nyugat-Európában és Észak-Amerikában is sebesen terjed. Mit tegyenek azonban a környezettudatos polgárok egy Új-Zélandhoz hasonló szigetországban, amely olyan távol esik a többi országtól, hogy a repülőgépnek nincs alternatívája? – tette fel a kérdést az aucklandi Stuff híroldal. Ha egy új-zélandi meg akarja látogatni külföldön élő családtagját, akár az egyik legközelebbi szomszédban, mondjuk Szingapúrban, már akkor is 6,2 tonna szén-dioxid-kibocsátással egyenértékű felmelegedést okoz. Ez a mennyiség pedig a kutatók szerint éppen a háromszorosa annak, amennyit egy ember egy év alatt megengedhetne magának, ha az emberiség a felmelegedést a párizsi klímaegyezménynek megfelelően 2 Celsius-fok alatt akarja tartani. Repülőgépes összeköttetés nélkül viszont egyrészt tönkremenne az óceániai szigetország idegenforgalmi üzletága, másrészt röghöz kötötté válnának a helyiek. Az utasok egy helyi szokás szerint azzal könnyíthetnek a lelkiismeretükön, ha az ülőhely lefoglalásakor ikszeléssel jelzik: faültetéssel ellensúlyozzák a repüléssel okozott melegedést. Ezzel szemben Magdalena Heuwieser, a Stay Grounded (Maradj a földön!) globális hálózat képviselője azt nyilatkozta, hogy a szén-dioxid-kibocsátást már nem lehet semmissé tenni, ha egyszer megtörtént, sőt kompenzálni sem lehet. Szóval nincs más megoldás, mint valóban csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, azaz jóval kevesebbet repülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.