BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Használt sínből olcsóbb a pálya

Máshonnan felszedett sínből épül a tramtrain pályája, ezzel sokat lehet spórolni, és kockázatok sincsenek a NIF Zrt. szerint.

A Hódmezővásárhely és Szeged között létesítendő tram­train pályájának sínjei a MÁV Zrt.-től származnak, azokat egyes, felújítás alatti fővonalakról bontják ki. A megoldással az adott szakaszon a felépítmény létrehozásánál akár 25 százalékot is meg lehet takarítani a NIF Zrt.-től kapott válasz szerint. A beruházó társaságot a Világgazdaság a sínek újrafelhasználásának előnyeiről és kockázatairól kérdezte.

Mint kiderült, az érintett sínek jellemzően a hetvenes évek vége és a kilencvenes évek között készültek, de a mellékvonalakon beépítve műszakilag még további évtizedekig alkalmasak arra, hogy az e pályákon megengedett, óránként legfeljebb 100 kilométeres sebességgel közlekedjenek rajtuk a szerelvények. A tramtrain sínjei

  • a 40a (Kelenföld–Pusztaszabolcs),
  • a 80a (Rákos–Hatvan)
  • és a 100-as (Püspökladány–Debrecen) vonalról származnak.
  • A síngazdálkodás keretében nem ritka a fővonalak felújítása során megmentett anyagok újbóli hasznosítása
    Fotó: MTI/Lehotka László

    Bár a használt sínek válogatása, szükség esetén újrahegesztése nagy figyelmet igényel és időigényes is, a NIF válasza szerint emiatt nem csúszik a projekt – sőt tervezetten halad –, mert annak ütemezésénél már számoltak a felújítás időigényével.

    Attól sem kell tartani, hogy rejtett hibás sínek kerülnek az új pályára.

    A sínek már a bontás előtt alapos vizsgálaton esnek át, a műszaki állapotukat minősítik. E mérések pontos képet adnak a repedések esetleges helyzetéről, a sín kopásáról, a felújíthatóságáról, felhasználásának lehetőségéről. A beépítés után e vizsgálatokat megismétlik, a forgalomba helyezés egyik feltétele az alkalmasság igazolása

    – hangsúlyozta a társaság. Így azután az sem merült fel, hogy a tramtrainhez mégis új síneket vásároljanak.

    A MÁV Zrt.-nél a síngazdálkodás évszázados gyakorlat – tudtuk meg. A fővonalak korszerűsítésénél elbontott anyagokat – minősítést, felújítást követően – az alacsonyabb műszaki paramétereket igénylő mellékvonalak felújításakor használják. Új sínekkel jellemzően a NIF uniós forrásból megvalósuló projektjeinél a 120-160 kilométer per órás sebességű fővonalakat korszerűsítik, míg a mellékvonali felújításoknál más példa is van a felújított, használt sínek alkalmazására.

    A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.