Mester Nándor: Tőkét a Malévnak!
Tőkeinjekciót sürget a Malév, méghozzá gyorsat és nagyot. Nem először, de most határozottabban, mint eddig. A címzett az új kormány, amely úgy látszik, tempósan kezdett, ám - talán érthetően - a közlekedési ágazatban még nem mozgolódik. Persze túlzás lenne segélykiáltásnak nevezni, hogy a vezérigazgató sürgős akciókat szorgalmaz, inkább csak jelt ad cégéről, amely súlyos helyzetben van.
Egy hozzáértő, volt repülésügyi szakember (nem Malév-alkalmazott) a minap úgy fogalmazott, hogy másfél-két év múlva drámai fejlemények jöhetnek a légitársaság életében, ha az uniós versenytársak rászabadulnak a hazai piacra, s addig nem erősödik meg a vállalat. Talán nem tévedett, hiszen a készülődésnek már számtalan jele van. A piaci résbe berobbanhat egy-két talpon maradt nagy, amelyek egyebek között jobb költségszerkezetükkel operálva háttérbe szoríthatják a Malévot. Aztán ott vannak a mind agresszívebb olcsó légitársaságok. A már működő cégek a nyugati határszélhez egyre közelebbi pontokra szállnak, Pozsonyban a napokban elindult el egy kisebb szlovák légitársaság.
A nem kevés tőke (három év alatt 70-75 milliárd forint) éppen olyan döntő pillanatban adna esélyt a vezetésnek, amikor eldőlhet, hogy végigviheti-e a költségcsökkentést, szervezetátalakítást és a közép-európai hálózaterősítését tartalmazó programot. Az Orbán-kormány tavaly elvi hozzájárulást adott a tőkeinjekcióhoz, és azt mondta: lássuk, mit tesz a vezetés, alkalmas-e profittermelővé változtatni az addig csak a pénzt nyelő vállalatot. Ezt még nem tudjuk pontosan. Csak azt látjuk, hogy a vagyonelemek eladása után már tényleg nincs mihez nyúlni. Továbbá azt, hogy a cég piackonform átszabásához idő kell.
És pénz.







