Átalakulóban az elektronikai kiskereskedelem. Ebből az átlagember annyit lát, hogy kevesebb üzletben, nagyobb eladótéren, jobb körülmények között vásárolhat, ráadásul a videó, a mosógép, a porszívó olcsóbb, vagy ugyanazért az árért többet tud. Öröme jogos: lám, mit tesz a verseny, a piacgazdaság.
A vetélkedésnek azonban árnyoldalai is vannak. Miközben ugyanis teljes gőzzel az EU felé tartunk, piacunk egyre vonzóbb lesz a külföldiek számára. Csakhogy ez nemcsak a gyártókra, a kereskedőkre is igaz. Ezek a tőkeerős láncok pontosan tudják: az egyszer majd megnövekvő vásárlóerő szép nyereséggel kecsegtet, amelyet már most be kell biztosítani a megfelelő piaci rész megszerzésével. Márpedig egy ekkora országban nem sok (kettő-három) szakkereskedelmi lánc maradhat talpon, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az értékesítés több mint 50 százaléka már ma is a nem szakosodott nagy bevásárlóközpontokban (Cora, Auchan, Tesco) bonyolódik.
Így aztán a haszonkulcs néhanapján már az eladás költségeit sem fedezi, s a részesedésükért engedményekkel vagy terjeszkedéssel harcba szálló kicsik egy idő után nem bírják a nyomást. Sorra jelentenek majd csődöt - ahogy ezt a Murányinál már láttuk is -, átengedve vevőiket a nagyoknak. A megmaradtak pedig ilyen-olyan ürüggyel néhány év múlva látványosan megemelik áraikat, hiszen az ő tulajdonosaik türelme is elfogy egyszer.
Azon az árszínvonalon persze megélne valamennyi mostani lánc is, de addig aligha húzzák ki. Akkor viszont már késő lesz farkast (kartellt) kiáltani. Miközben ugyanis a nagy, biztos hátterű gyártók versenye hosszú távon is a piaci árak csökkenését okozza, a kereskedők Dávid-Góliát harca koncentrálódáshoz, így dráguláshoz vezethet. Csak abban bízhatunk, hogy erre újabb és újabb láncok figyelnek fel.
juhász péter
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.