Némiképp másként fejlődött a hazai kiutaztatói piac, mint azt az 1990-es évtized elején várták a szakemberek. Ez vonatkozik a keresleti és kínálati oldal szereplőire egyaránt - vélekedik Békefi Veronika. Tíz éve - az utazási lehetőség kiszélesedésekor - még gyors felfutással számolt a szakma, ám egyrészt a szűkösebb anyagi lehetőségek, másrészt az eltérő utazási szokások miatt nálunk nem az a fejlődési pálya rajzolódik ki, mint a mindig jó példának tekintett Ausztriában. Emellett a kínálati oldal, azaz az utazási szakma profilváltása is lassabb volt, illetve ez a folyamat még ma is tart. Vagyis korábban a beutaztatásból származó devizabevételektől függött, hogy a cégeknél mennyit tudnak kiutazásra költeni, mivel általában mindkét üzletággal foglalkoztak. Ez a vegyes profil még mindig nagyon jellemző, bár ma már nem szükségszerű. Nem vált el azonban egymástól teljesen az utazásszervezés és -közvetítés sem, hiszen még nagyon sok olyan vállalkozás van, amely mindkét tevékenységet végzi. A letisztulás ugyan megkezdődött, de még nem fejeződött be. Mindezt még tetézik a turizmust sújtó aktuális gondok, mint például a tavalyi terrorcselekmények a világban. Ezért a cégek a korábbiaknál is jobban egymásra vannak utalva, s tudják, hogy utazási ügynök és utazásszervező csak egymást erősítve, szorosan együttműködve tud stabil maradni. Ez vezetett például oda, hogy a Neckermann a közelmúltban a korábbiaknál szorosabbra fűzte kapcsolatát a West Travellel.

Mint Békefi Veronika mondta, ez a fajta kapcsolat a Neckermann gyakorlatában nem új, hiszen 17 olyan partnerük van, akikkel hasonló alapokon nyugszik a közös munka. Ez egyébként mindkét félnek kívánatos, hiszen egyrészt stabil termékskálát jelent, Neckermann-minőséget kedvező árakon, s csökkenti az ügynök kockázatát is, ugyanakkor az utazásszervező jóval több csatornán tud eljutni az utazókhoz. Az ilyenfajta, illetve a más alapokon nyugvó együttműködés is elterjedt ma a piac szereplői között.

A turisztikai szakember szerint az idén június elején még mindig nagyon nehéz megmondani, hogy milyen lesz az idei nyári szezon a kiutaztatásban, hiszen a foglalások nagyon hullámzóan érkeznek, aminek okát egyáltalán nem lehet tudni. Vannak időszakok, amikor meglódul az értékesítés, s akkor mindenki optimista, s vannak napok, hetek, amikor akár még visszaeséssel is számolni lehet. Azt sem lehet pontosan tudni, hogy melyik évben mi lesz az igazán kelendő. Míg tavaly a görög tengerpart volt az első számú cél, addig az idén inkább a spanyol és török üdülőhelyek tűnnek befutónak. Ez mutatja, hogy ma már az utazók jelentős részénél nemcsak az ár számít, sokan keresik a különlegesebbet, illetve a magasabb szintű szolgáltatást. A bizonytalanság ellenére az idén a tavalyi 8 milliárd forintot meghaladó éves forgalmat szeretnénk elérni - mondta Békefi Veronika.

Minden tényezőt figyelembe véve a Neckermann-nál hároméves távlatban gondolkodnak. Így a következő években szeretnék elérni, hogy a Kanári-szigetekhez hasonlóan Cipruson, Tunéziában és Mallorca szigetén is egész évben tudjanak üdüléseket ajánlani, a nyári szezonban egy-két új üdülőhelyet bevezetni a magyar piacra, illetve hogy a téli időszakban visszatérően legyen stabilan olyan utazási lehetőség, mint például Kenya és Dominika, amit a cég már az elmúlt években is kínált.

Lázár Ildikó