Úgy tűnik, az uniós csatlakozáshoz közeledve a vállalkozók érdek-képviseleti szervei érzékelik a hazai versenyképesség fontosságát. Bár a kereskedelmi akadályok nagy része már régen elhárult a szabad áruforgalom elől, mégis feltehető, hogy EU-tagként belföldön is egyre nagyobb versenynek lesznek kitéve a hazai termelők.
Miként növelhető hát a versenyképesség? Óvakodni kellene attól, hogy valamiféle aktív állami beavatkozástól várjuk a csodát. Jelenlegi ismereteink a gazdaságról azt mutatják, hogy az erőforrások újraelosztásának nem az állam a legjobb menedzsere, hanem a piac. (Éppen ezért nem helyes az olyan magatartás, amely az alacsony hozzáadott értéket előállító ágazatok folyamatos kisegítését tűzi ki célul.) Természetesen a klasszikus területeken (oktatás, infrastruktúra-fejlesztés) nélkülözhetetlen a tőkekoncentráció, és ehhez kell a központi hatalom aktivitása is. Ám mindez csak középtávon kecsegtet jó eredménnyel.
Adócsökkentés kell, hangzik el a bűvszó egyre gyakrabban. Kétségtelen, ez első pillantásra látványos eredményeket ígér. Az államnak azonban jövedelemre van szüksége feladatainak ellátásához, ennek forrása pedig a gazdaságban "megtermelődött" érték egy része. Hiába csökken látszólag az adóterhelés a vállalati szektornál, ha más gazdasági szereplő adója növekszik, az ország versenyképessége nem növekszik. Nincs tehát mit tenni?
De igen, nagyon is. Egyrészt az állami gazdálkodás hatékonyságának javításával erőforrásokat lehet a gazdaságban hagyni. Ehhez átgondolt államháztartási reform, feladatfinanszírozási rendszer felé történő elmozdulás kellene, legyűrve az összes, változást ellenző erőt. A másik kitörési pont az adórendszer drasztikus leegyszerűsítése. Jelenlegi adórendszerünk annyi kivételtől, mentességtől, kedvezménytől terhelt, hogy annak hatása a jövedelemfolyamatokra szinte teljesen átláthatatlan. Ezek eltörlése és az adókulcsok csökkentése alaposan felborítaná ugyan a jövedelemelosztásban kialakult nemzetgazdasági "status quót", de a változás következtében etikusabb és feltehetően jóval hatékonyabb adóterhelési szerkezet alakulna ki.
Nem lennénk egyedül ezzel a magatartással. Új-Zéland éppen a transzparens és hatékony államháztartás mintaországa, a látványosan fejlődő Észtországban a jövedelemadó befizetéséhez elég egyetlen(!) lap, a napokban a lengyelek szánták rá magukat az összes adókedvezmény eltörlésére, és a szlovákoknál is érezhetők ilyen irányú törekvések. Nálunk ennek nyoma sincs. Úgy tűnik, Magyarországon több éve nincs olyan erő, amely látványos, hatékony döntéseket is képes lenne véghezvinni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.