Lassítható a lakossági ügyfelek lemorzsolódása a közelmúltban bevezetett új díjcsomagokkal - nyilatkozta lapunknak Straub Elek, a Matáv Rt. vezérigazgatója. Tavaly összességében 105 ezerrel csökkent a cég előfizetőinek a száma, kilencven százalékuk lakossági ügyfél volt. A következő időszakra évi 1-2 százalékos előfizetőiszám-zsugorodással tervez a társaság.
A legnagyobb hazai távközlési csoport vezetékes szolgáltatást nyújtó cége az elmúlt időben több, az ügyfelek telefonálási szokásaihoz igazítható előfizetői konstrukciót vezetett be. Közülük az egyik legkeresettebbnek a havidíj egy részének lebeszélését lehetővé tévő díjcsomag bizonyult, amit két hónap alatt több mint százezer - köztük több, a cég számára új - ügyfél választott. A vezérigazgató ennek kapcsán hangsúlyozta: egyértelművé vált, hogy a vezetékes telefonhasználatban a legnagyobb visszatartó erőt ma már a havidíj jelenti. Az előfizetési díjat felező konstrukció a havi 5-8 ezer forintos telefondíjú előfizetőknek célzott program, az ennél többet beszélőknek más díjcsomagok váltak elérhetővé. Az új lehetőségekkel csökkent a minimálcsomagra előfizetők száma is. Ez utóbbival kapcsolatban cáfolja, hogy az erre vonatkozó előfizetések nagy része nyaraló típusú. Felméréseik szerint a szociális jellegű csomagot 80-85 százalékban a valóban hátrányos helyzetű emberek veszik igénybe. A nyaralókba a több hónapos szüneteltetést lehetővé tévő díjcsomagot ajánlja a cég.
Noha a lemorzsolódás elsősorban a lakossági üzletágban jellemző, az üzleti előfizetők száma is csökken a mellett, hogy az üzleti előfizetőkre jutó összvonalak száma még mindig nő. A vezérigazgató ugyanakkor ma még nem érzi komoly támadásnak a mobilcégek célzott kampányait a céges előfizetők teljes körű átcsábítására. Azt mondja, hogy az államigazgatási szervek, az ügyfélkezelő központok és a nagyvállalatok sokáig adnak még munkát a vezetékes szolgáltatóknak. A cég mostanában megjelenő reklámjai pedig azt sugallják, hogy az üzleti világ el is várja a magukat komolynak tartó vállalkozásoktól, hogy elérhetőségükben vezetékes szám is szerepeljen.
A hazai távközlési piac átalakulása 2001 óta változó mértékű létszámcsökkentést vont maga után a vállalatcsoportnál, a legnagyobb mértékben a vezetékes üzletágat érintően. Tavaly az egy évvel korábbi 10 százalékos leépítést jóval kisebb mértékű, 3 százalékos követte, az idén azonban csoportszinten ismét 9 százalékos, ezer főt meghaladó karcsúsítással számol a társaság. A tavalyi és az idei tendenciák eltérő voltát azzal magyarázza Straub Elek, hogy a múlt év inkább a szervezet konszerntípusúvá alakításával telt. Az idén viszont ismét a hatékonyságra helyeződik a hangsúly.
A létszámcsökkentés mértéke és ütemezése nem éri váratlanul az alkalmazottakat - hangsúlyozza a vezérigazgató -, mivel az idei és a jövő évi leépítés mértékéről még a múlt év szeptemberében megállapodtak a dolgozói érdekképviseletekkel. A jövő évben már 3 százalékos létszámcsökkentést is elegendőnek ítél a cégvezetés.
A hatékonyság mellett a csoport keresi a további növekedési lehetőségeket is, amelynek egyik kulcsterülete a jövőben is a régiós terjeszkedés. Kérdésünkre, hogy miért maradt távol a Matáv a bolgár telefontársaság privatizációjától, amikor időközben ott egy mobilakvizícióra is megnyílhat a lehetőség, Straub Elek válaszában a privatizáció kedvezőtlen üzleti feltételeire és a balkáni térség körül még fennálló befektetői bizonytalanságra utalt.
A hazai távközlési piac a domináns szolgáltatói szerepben lévő Matáv összekapcsolási díjai kapcsán a közelmúltban komoly kritikát kapott Brüsszel informatikai biztosától. Erre reagálva a vezérigazgató elmondta, már hónapokkal ezelőtt elkészültek az uniós követelményeknek megfelelő - az előremutató költségek alapján számított - és a jelenleginél 15-17 százalékkal alacsonyabb mértékű új díjjavaslattal, amire a szabályozó hatóság egyelőre nem reagált. Ezt a csatlakozásig további lépések követik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.