A gazdasági miniszter és az AKA Rt. között dúló zárt kapus mérkőzésen a kiszivárgott hírek szerint az M5-ös autópálya tulajdonosai vezetnek, úgy tűnik, nem adják olyan könnyen sztrádájukat, ahogy azt a kormányban korábban gondolhatták. Hiába rótta ki a miniszterelnök ultimátumszerűen a január 31-i határidőt a tárgyalások lezárására Csillag István gazdasági és közlekedési miniszternek, ma, február 5-én nincs se megoldás, se megegyezés. Igaz, nem ez lesz az első eset, hogy valami nem úgy alakul, ahogy azt a miniszterelnök előzetesen elképzelte.
Ettől még bejöhet a másik, szintén ultimátumszerű határidő, március 12-e, mint a matricás rendszer bevezetésének "legkésőbbi" időpontja. Mely nap arról is nevezetes lesz, hogy ekkor kezdődik Szegeden az MSZP kongresszusa, s mily remek üzenete lenne, ha a szocialista politikusok már a saját kormányuk által visszaszerzett, olcsó, matricássá tett úton érkeznének a városba. Erről az élményről aligha mondanának le szívesen a kormánypárt tagjai.
Egyelőre azonban az AKA két fő tulajdonosa, a Bau Holding és a Bouygues köti az ebet a karóhoz, s több pénzt akar a kormány által ajánlottnál. Tehetik, hiszen a szűk határidő megszabásával a kormányfő éppen hogy nem erősítette minisztere tárgyalási pozícióját. Ha olyan fontos és sürgős az autópálya visszaszerzése a kormánynak, akkor ide a felárat! - spekulálhatnak nem is esélytelenül a birtokon belül türelmesen kivárásra játszó tulajdonosok.
Az ügylet finanszírozása is igencsak kérdéses. Annak ellenére, hogy maga a miniszterelnök jelentette be: a Postabank privatizációjából befolyó pénzből fedezik az AKA részvényeinek kivásárlását, alig három héttel később Postabank-pénzről már szó sincs, konzorciális hitelből történő vételről beszél az illetékes minisztérium államtitkára. Ugyanakkor továbbra is él az a lehetőség, hogy az állam visszabérli az autópályát.
Az alkudozás elhúzódása akár Csillag István székébe is kerülhet, de ha meg is ússza, nem kizárt, hogy a közlekedést elviszik tárcájától. Ha kudarcot vall, vigasztalhatja, hogy nem ő az egyetlen, akinek beletört a bicskája ebbe a társaságba. Az AKA ugyanis sok borsot tört már a négy regnáló kabinet orra alá 1994 óta, amikor is az MDF-kormány minisztere aláírta velük a koncessziós szerződést. Mondhatnánk úgy is: 4-0 a javukra. Innen szép nyerni...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.