n A világ akkoriban elsősorban azon döbbent meg, hogy a belgrádi parlamentbe két olyan politikai formáció is bekerült - a Szerb Szocialista Párt (SSP), illetve a Szerb Radikális Párt (SRS) -, melynek szellemi, illetve tiszteletbeli vezetője (Szlobodan Milosevics, illetve Vojiszlav Seselj) ma a hágai nemzetközi Jugoszlávia-törvényszék fogdájának lakója. Mi több, Seselj radikálisai, 82 mandátumot szerezve a 250 fős szerbiai parlamentben, meg is nyerték a decemberi választásokat, amelyen a szavazásra jogosultak 60 százaléka vett részt. Vagyis győzelmüket ezúttal aligha lehet megkérdőjelezni azzal, hogy túl alacsony lett volna a voksoláson való részvétel aránya, mint volt egyébként a novemberi elnökválasztáson (38 százalék), amely már jól jelezte a radikálisok várható előretörését. A 21 mandátumot szerző szocialisták viszont azzal adtak fricskát politikai ellenfeleiknek és a világnak, hogy listájukon képviselői helyhez "juttatták" Milosevicset, akit 2000 októberében takarított el a politikai színpadról az akkoriban még egységes szerbiai demokratikus ellenzék (DOS). Lényegében tehát ugyanazok, akik személyes torzsalkodásaik és programvitáik miatt ma 124 mandátummal, de három különálló pártként vannak jelen a parlamentben. Az 53 mandátumot szerzett, Vojiszlav Kostunica egykori elnök vezette Szerbiai Demokrata Pártról (DSS), a 37 képviselői helyet szerző Demokrata Pártról (DS), a meggyilkolt Zoran Gyingyics kormányfő egykori pártjáról, illetve a DOS értelmiségi holdudvarából megalakult liberális G17-ről (34 mandátum) van szó. Rajtuk kívül az ötszázalékos parlamenti küszöböt csupán az Új Szerbia (NS) nevű formáció és a legrégebbi szerb ellenzéki párt, a Vuk Draskovics vezette Szerb Ellenállási Mozgalom (SPO) koalíciója volt képes átlépni, ők 23 fős frakcióval bírnak a törvényhozásban.
Jóllehet a parlamenti matematika alapján elméletileg többfajta koalíció is elképzelhető lenne Belgrádban a radikális szocialistától egy szélesebb többségi (DSS-DS-G17-SPO-NS), vagy szűkebb kisebbségi (pl. DSS-G17 vagy DSS-G17-SPO-NS) ellenzéki öszszefogáson keresztül egészen a "nemzeti egység koalíciójáig", jelenleg úgy tűnik, mintha mindenki inkább menekülni igyekezne a kormányalakítás felelősségétől. Nem véletlenül. Szerbia jelenlegi helyzetében ugyanis olyan erős kormányt igényelne, amely következetes reformpolitikát folytat, keményen fellép a korrupcióval és bűnözéssel szemben, modus vivendit talál Koszovó és Montenegró kérdésében, s mindehhez sikerül nemzetközi támogatást is szereznie. Ráadásul mindezt egy olyan helyzetben kellene elérnie, amikor nem számíthat minősített többségre a parlamentben, mi több, igen erős ellenzékkel kell szembenéznie. Vagyis a következő szerb kormánynak felettébb nagy az esélye, hogy politikai értelemben betlizzen, s helyzetbe hozza ellenzékét. Nagy valószínűséggel éppen a radikálisokat, akik egyes vélemények szerint a következő választásokon - ha a dolgok úgy mennek tovább, mint az elmúlt három évben - a szocialistákkal együtt akár többséget is szerezhetnek a szerb törvényhozásban. Éppen ezt megakadályozandó, számos elemző komolyan úgy véli, s ezt látja megerősítve a szerb parlament elnökének február 4-i (SSP-támogatással történő) megválasztásában is, itt és most van az ideje annak, hogy lelepleződjön a radikálisok és a szocialisták populizmusa, vagyis addig kerüljenek inkább kormánypozícióba, s derüljön ki tehetetlenségük, amíg komoly demokratikus ellenzékkel kell szembenézniük a parlamentben.
Bevallom, magam korántsem vagyok ebben olyan biztos. Egyrészt, mert aggódom amiatt, hogy a szocialisták és a radikálisok esetleges hatalomba való visszatérése komoly visszarendeződést indíthat el a szerbiai politikai életben, alig három évvel a 2000. októberi "bársonyos forradalom" után. Másrészt, mert a szóban forgó pártok nem csupán a kormány és az államapparátus kulcspozícióit foglalnák el, de lehetőségük lenne például az önkormányzatok kiéheztetésére is, ami további feszültségeket gerjesztene egy olyan országban, ahol az ötszázalékos parlamenti küszöb eleve megfosztotta a kisebbségeket (s nem csak a magyarokat) a parlamenti képviselet lehetőségétől. Végül harmadrészt és legfőképp azért nem, mert egy ilyen megoldás elsősorban az önmagukat szerb demokratikus erőknek tekintő pártokról állítana ki lesújtó bizonyítványt, alapjaiban kérdőjelezve meg mindazt, amiért s aminek nevében 2000 októberében hatalomra emeltettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.