Itt a csatornaindítási láz: az ősszel öt adó tervezi sugárzásának megkezdését. Az MTV M 3-ra keresztelt adója mellett képernyőre kerülne a Duna Tv Autonómia televíziója. A közszolgálati adók mellett az ország leggazdagabb üzletemberei között számon tartott Széles Gábor is műsorszolgáltatóval áll elő, Echo Tv néven. Nemrégiben jött a hír, hogy 4-es csatorna néven televízióvá nőtte ki magát Frei Tamás közreműködésével a Sanoma kiadó Story magazinja, Tv-Deko néven pedig "lakberendezési" adót indítanak a Filmmúzeum és Paprika Tv tulajdonosai.
A közönség befogadónak tűnik, az új csatornák indítása mellett szólhat az a tény, hogy Magyarországon naponta átlagosan négy és fél órát televízióznak. Ez másfél órával haladja meg az európai átlagot. Ráadásul leginkább a magyar nyelvű adók keresettek. A jövő tehát biztató. A megváltozott médiapiaci trendek szerint egyre fontosabbak a kábeltévék, mert az országos kereskedelmi adók évről évre egy-egy százalékot veszítenek közönségarányukból a kábeltelevíziók javára, miután a közönség egyre jobban szegmentálódik. Nézettségi adataik javulásával a hirdetési piacon is jobb pozíciókat érnek el.
A jelen viszont így is kiábrándító. A kábelszolgáltatók csomagjaiba való felkerülés és ezáltal pluszbevételhez jutás létfontosságú az új csatornák számára. 2004-ben - a Magyar Reklámszövetség által becsült - nettó 63,8 milliárd forintos tévés reklámpiacból az RTL Klub, a Tv 2 és az MTV több mint 55 milliárdot hasított ki, a többtucatnyi kábeltévé pedig 2-3 százalékon osztozik, azaz a reklámbevételekből egyelőre képtelenek megélni, noha a tévénézők 40 százaléka őket nézi.
A mostani csatornadömping sokkolja a kábelszolgáltatókat, akik az analóg technikai rendszer jelentette korlátok miatt csak úgy képesek bővíteni kínálatukat, hogy a meglévő csomagjaikból "kihajítanak" néhány adót. Pedig a médiatörvény kötelez: közszolgálati adóknak az alapcsomagban a helyük! A többiek meg küzdhetnek, hogy bekerüljenek. Miközben a hazai jogokat szem előtt tartják a médiapolitikusok, az uniós előírások senkit nem foglalkoztatnak. Az EU szabályai szerint csak indokolt esetben, arányos mértékben lehetne alkalmazni a kötelezettséget a bővítésnél. Piackutatás azonban ez ügyben nem volt és várhatóan nem is lesz. Az étvágy pedig tovább fokozódik: a köztévék még legalább három új kábeltévét akarnak indítani, és ki tudja, mi jöhet még. A politikai döntéshozók meg csak reménykedhetnek, hogy az EU-nak nem szúr szemet a pici magyar televíziós piac. Ha igen, akkor romjaiba dőlhet minden, hiszen a közszolgálati média finanszírozása egyáltalán nem felel meg az EU követelményeinek.
A technikai fejlesztéssel a kábelszolgáltatók a végsőkig kivárnak. Már csak azért is, mert a fejállomások új modulátorokkal való felszerelése, a frekvenciaszűrők cseréi a legnagyobb kábelcégnél, a UPC-nél is milliárdos beruházást jelentenek. Ráadásul a digitális tévézés tervezett, ugyancsak költséges elindítása előtt nagy kérdés, hogy megéri-e még egy ilyen nagy kiadást felvállalni, vagy meglévő kínálatuk szűkítésével a népet magukra haragítani. Év közben viszont amúgy sem változtatnak kínálatukon.
Így aztán az adás csúszik. A januári új csatornakiosztásig pedig még sok minden történhet: jöhet egy EU-vizsgálat, de az eddigi tapasztalatok szerint az sem kizárt, hogy a nagy hévvel beharangozott televíziók közül néhányan politikai vagy pénzügyi problémák miatt végül mégis láthatatlanok maradnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.