Az euróátvétel számszerűsíthető előnyeihez sorolható az alacsonyabb reálkamat, a pénzváltással járó transzakciós költségek megszűnése, az elmélyülő kereskedelmi kapcsolatok. Ezen tényezők együttesen egy százalékpont körül növelhetik a gazdaság növekedési ütemét. Fontos, nem számszerűsíthető, de jelentős tényező a valutaválság lehetőségének megszűnése és ezzel összefüggésben a fizetési mérlegkorlát enyhülése.
Másfelől mérlegelhető, hogy a maastrichti kritériumok teljesítése rövid távon milyen áldozatokkal jár, és hogy ezt az áldozatot célszerű-e enyhíteni egy elnyújtottabb alkalmazkodási pályával. Magyarországon az euró átvételének célszerűségéről és ütemezéséről szóló politikai viták nem ilyen jellegű költség-haszon elemzésekből táplálkoztak, inkább vélelmezett másodlagos hatások kikényszerítésének szándéka irányította a különböző ez ügyben megnyilvánuló szereplők megszólalásait.
A jegybank kezdettől fogva híve volt az euró minél előbbi átvételének, részben a kimutatható előnyök miatt, másrészt abban a reményben, hogy a kritériumrendszer teljesítése folyamatos lépéskényszerben tartja a gazdaságpolitikát. E ciklus első - Medgyessy vezette - kormánya egy hosszabb távú elkötelezettségeket elkerülni kívánó álláspontból az árfolyamsáv-eltolás okozta piaci zavarok után váltott, és kinyilvánította, hogy közvetlenül az EU-csatlakozás után kívánna belépni az ERM II árfolyam-mechanizmusba és 2008-ban átvenni az eurót. Emögött sem látszott nagyon szakmai megfontolás és elszántság a szükséges változtatások végrehajtásához. Az egyetlen indíték valószínűleg az a hiú remény volt, hogy pusztán ilyen tervek hangoztatásával lehet helyreállítani a hitelességet. Az ezt követő időszak nyilvánvalóvá tette, hogy a piacok akkor már rég nem adtak hitelt a politikusok szavainak, de azt is, hogy a költségvetési politika a legkevésbé sem állt rá a szép szándékból elvileg következő pályára.
Az újabb 2010-es céldátum kijelölését már megelőzte némi szakmai munka, kutatóintézetekkel folytatott párbeszéd, és - tegyük hozzá - nem volt eleve irreálisnak mondható. Az ismételt kisiklás akkor következett be, amikor koncepció, idő és politikai bátorság hiányában az államháztartás és alrendszereinek átfogó reformja helyett előtérbe került a maastrichti kritériumrendszerhez a kreatív államháztartási könyvelés révén való közelítés szinte minden elképzelhető eszköze. Most, amikor ez zsákutcának bizonyult, megint háttérben maradnak a szakmai érvek. A politika nem a zsákutca építőjével, hanem - bűnbak gyanánt - annak megnevezőjével van elfoglalva, és kissé demagóg módon szembeállítja az autópálya-építést az euró átvételének feltételrendszerével.
Három megjegyzést tennék a jelenleg e témában folyó vitához:
>> Autópálya-építést nem állami alapon finanszírozni nem feltétlenül drágább, ha e források felhasználása is hatékonyabbnak bizonyul az állami megrendeléseknél. (Ez a tétel természetesen nem áll, ha csak elkészült létesítmények állam általi eladásáról van szó.)
>> Magyarországon már évek (évtizedek) óta nem az államháztartás felhalmozási, hanem folyó kiadási struktúrája okozza a makacs, évről évre visszatérő hiányt, az államadóság/ GDP arány magas szintjét.
>> Az euró lehet cél is, eszköz is, de átvétele lehetne egyszerűen természetes következménye (mellékhatása) egy valóban stabilitás- és növekedésorientált gazdaságpolitikának, amelyet nem a maastrichti szerződés kritériumrendszerének formális teljesítésének igyekezetéből kellene levezetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.