Milyen üzleti lehetőségeket lát Kínában?
Megfelelő hátszél / K. Szabó Imre (A Megatrend vezérigazgatója)
"Két folyó projektünkben segíthet, hogy a kormányfői küldöttséget kísérő üzletember-delegációval magam is Pekingbe tartok. A pekingi olimpiával, illetve a kínai atomprogrammal kapcsolatos üzlet ugyanis mindenképpen a két ország együttműködésének szintjén kezelendő. Nem ezek lesznek az első tárgyalások e két témában. Megfelelő hátszéllel látok esélyt a szerződésre, bár nem a mostani látogatás alatt. Az egyik projekt az atomerőművek biztonságával kapcsolatos, ebben referenciánk a paksi atomerőműnél végzett munkánk, s ebben együttműködünk a paksi szakemberekkel. A másik a pekingi olimpiát érinti: több magyar vállalattal egy versenyképes s a többi közt a vírusvédelmet, adatmentést tartalmazó biztonsági portfóliót kínálunk, know-how és technológiai transzfer elemekkel. A két üzlet javíthatna a kétoldalú kereskedelmi mérlegen."
Kell az állami lobbi / Vizi Balázs (A Tradeland Kft. sanghaji irodavezetője)
"Cégünk üzleti tanácsadással, magyar termékek kínai forgalmazásával és szakirányú import szervezésével foglalkozik. Egyre jelentősebb érdeklődést tapasztalunk magyar cégek részéről Kína iránt. Ám nagyon nehéz betörni a piacra, annak a cégnek van erre esélye, amelynek megfelelő anyagi és termelési bázisa, háttere van. Pénzre és időre van szükség ezen a nagyon nehéz piacon, amelyen óriási a verseny. S fel kell ismerni azokat a helyzeteket, amelyekben szinte próbálkozni sem érdemes. Élelmiszert eladni például rendkívül nehéz, ugyanakkor lehetőségeket kínál többek között az it, ezen belül a szoftverfejlesztés is. Mindez nem jelenti azt, hogy nincs esély a sikerre, hiszen például ügyfelünk, a Kerox Kft. szanitertermékei négy éve egyre népszerűbbek Kínában. Nagy beszállítások elnyeréséhez Kínában feltétlenül kell az állami lobbi segítsége is."
Felfutóban a turizmus / Bottyán Éva (Az Atlasz World Travel igazgatója)
"Cégünk ötödik éve van jelen a kínai piacon, tavaly óta képviseleti irodával is. Óriási türelem és kitartás kell ahhoz, hogy egy cég be tudjon törni a piacra. Folyamatosan kell ápolni a kapcsolatokat, kell az állandó piaci jelenlét, kitartás, személyes szakmai felkészültség. Piacvezetőkké váltunk e relációban, de nem állunk meg itt. Nem csak a kapcsolatok elmélyítését célozzák a Pekingben folytatandó tárgyalásaim, egy idegenforgalomhoz kapcsolódó, kölcsönös befektetési projektet is előkészítünk. A több területet, főként az idegenforgalmat érintő, több elemből álló projektet remélhetőleg a jövő év elején véglegesíthetjük. Élénkül a két ország közti turizmus, ma még Kínába főként magyar üzletemberek utaznak. A kínai beutazó turisták száma az idén már az első fél évben meghaladta a tavalyi szintet. További - igaz, lassuló - növekedésre számítok."
Kormányzati feladat / Ivan Herd (A Flextronics Magyarország alelnöke)
"Nagyon nyitott partneri viszonyt alakítottunk ki a Hisense-szel, s ennek keretében mindkét fél rengeteg tapasztalatot szerzett a termékekről, termelési folyamatokról, a kulturális és vállalati különbözőségekről. Úgy látjuk, a kínai cégek nagy figyelmet fordítanak a vevői elvárásokra, és a termékeket ennek megfelelően fejlesztik tovább. A Flextronicsszal való együttműködés keretein belül pedig képesek a gyors termékkörforgás kivitelezésére a jelenlegi dinamikus piaci helyzetnek megfelelően. A kormánynak nagy szerepe van az ilyen kapcsolatok támogatásában. Meg kellene könnyíteni a kínai vállalatok számára, hogy európai országokkal tudjanak üzleti kapcsolatba lépni, ez eddig - sajnos - nem tejes mértékben valósult meg. A kormányzatnak együtt kell működnie az új partnerkapcsolatokban, hogy katalizátora legyen a folyamatos fejlődésnek."
Bejött a pekingi járat / Gönci János (A Malév vezérigazgatója)
"Tavaly augusztus elején indult újra a pekingi járat, amelyet a Hainan Airlinesszal közösen üzemeltetünk, a kínai társaság gépeit felhasználva. A két légitársaság között kölcsönösen jó és előnyös kapcsolat alakult ki az eddigi üzemelés során, ezt most részletesen értékeljük, és az együttműködés meghosszabbításának lehetőségeiről is tárgyalunk a kínai fővárosban. A telítettség az idén átlagosan 60 százalékos, augusztusban a kihasználtság elérte a 87 százalékot. A stabil érdeklődés miatt a téli időszakban sem csökkentjük a járatok számát. A 'Malév-utasok' mintegy kétharmada indul Budapestről (10-15 százalék repül tovább Pekingből), egyharmaduk a Malév európai hálózatáról budapesti átszállással utazik Kínába. A 270 férőhelyes repülőgépen járatonként száz helyet értékesítünk. A Pekingből érkezők 45-55 százaléka utazik tovább Malévvel Budapestről."







