Az MSZP-ben nem történt csoda, a párt nem lett jobb, sőt, minél markánsabb a kormányzat, annál szánalmasabbnak tűnik a mögötte lévő erő - ezt maguk a szocialisták állítják arra a felvetésre, vajon minek köszönhető a Fidesz és az MSZP közötti népszerűségi olló záródása. Ami új, az a kampány - teszik hozzá, s azt sem titkolják, ezt a Fidesztől tanulták. Legutóbb például a száz lépés "slágertémáit" minden képviselőnek kötelessége volt vidéken is népszerűsíteni az előre kézhez kapott írásos anyagok segítségével. A szocialista kampányról szól az ősz: imázsjavítás, a kormányfő folyamatos szerepeltetése, a kulcsszavak - bátorság, igazságosság - harsogása. Az egyik vonalon. A másikon a Gyurcsány-Orbán párharc pozícióinak rögzítése: Gyurcsány Ferenc a kihívó, Orbán Viktor a csatát kerülő fél. A Fidesz elnökének politikájából hiányzik a valódi tartalom, üres és populista, "szélkakas" - ezt igyekeznek a szocialisták "átverni" a köztudaton. A harmadik vonulat szerint pedig a kormány cselekvő, ügyeket elintéző, megoldó.
Javult a kampánytechnika a szocialista oldalon, s számukra kedvez az is, hogy ahogyan ők fogalmaznak: a "nyarat nem vesztették el". Ez köszönhető szerintünk többek között valamelyest az SMS-kampánynak vagy akár annak, hogy semmi nem szivárgott ki a jövő évi büdzsé előkészületeiből, nem voltak koalíciós viták félinformációkról, s nem bontakoztak ki a lobbiharcok sem. A kormányfő ugyanis csak az érintettekkel tárgyalt, s ezekbe bevontak egy-egy szocialista frakciótagot is. Így történhet meg most szinte először, hogy az adótörvényekhez nem nyújtanak be a koalíciós frakciók érdemi módosító indítványokat, s várhatóan Gyurcsány Ferenc terveinek megfelelően alakul a jövő évi költségvetés sorsa is.
Miközben a szocialisták az elmúlt hónapokban igyekeztek feledtetni az ellenzék által rájuk aggatott "dumakormány" bélyeget, azt nem vitatják háttérbeszélgetéseken sem, hogy az erre szolgáló száz lépés politikája nem éppen átütő. Azaz nem ígér átfogó reformot, túlságosan sok ügyben akar lépni, arra azonban jó volt, hogy üzenete szinte minden családba eljusson. Fókuszcsoportos mintán mérve is kiderült, hogy elemeit nem ismerik ugyan részletesen az emberek, de hogy létezik a program, azt tudják. A 2005-ös év hátralévő részében a kormányzati kampányt a száz lépés tartja majd fenn, amelyben nem lesznek már az adócsomaghoz, a családtámogatási rendszerhez és a nyugdíjkorrekcióhoz hasonló "nagy ötletek", bár intézkedéseket ezt követően is jelentenek be - külön célcsoportok számára. Ilyenek a nyugdíjasok, a kis keresetű családok, a fiatalok. A falun élők számára "kevés az ötlet", a vállalkozóknak pedig az adó- és járulékügyeken túlmenően nem tudnak már többet ígérni - magyarázták lapunknak.
Az "ötéves tervek" egyrészt a kiszámíthatóságot szimbolizálnák, másrészt azonban a kormányzati szándék szerint azt üzennék inkább: ha a Fidesz nyeri a választásokat, vajon megtartja-e a szocialista terveket, törvényeket? Azt akarják ábrázolni, hogy az MSZP "út közben" van - a Gyurcsány-könyv címe sem véletlenül ez -, s kész 2006 után is folytatni mindent, ami jó. A felvetésre, hogy nincs elemző, aki ne "választásinak" nevezné a jövő évi költségvetést, az a válasz: "nem annyira választási, mint korábban". Hozzáteszik, melyik párt lenne önmaga ellensége? "Az tény, kikacsintásokat rögzít a költségvetés" - védik a büdzsé becsületét a szocialisták. Elismerve, ők sincsenek híján a populizmusnak, ám a jelen állás szerint az "aktív kormány még aktívabb miniszterelnöke" technika bejött, a háborút nem, csak az őszi csatát nyerték meg. Hogy mindez kitart-e a választásokig, maguk sem tudják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.