Balogh Levente (A Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatója):
Termékfejlesztés
"Kedvezőtlenül érintette cégünk tevékenységét a termékdíjaknál az újratöltési díjtétel bevezetése, ám a költségek lefaragása érdekében hamarosan jelentős fejlesztést hajtunk végre, bővítve visszaváltható csomagolású termékeink kínálatát. Eddig is értékesítettünk ásványvizet 19 literes viszszaváltható ballonokban, ám a jövőben kisebb kiszerelésű palackoknál is meg kívánunk jelenni az újratölthető csomagolással. Ennek érdekében a közelmúltban külföldről egy használt újratöltő gépsort vásároltunk, amelyen a felújítás befejezését követően november elején kezdődhet el a termelés. Reményeink szerint a többutas palackokba csomagolt termékek piacra dobásával eleget tudunk tenni a visszaváltható csomagolásokra vonatkozó százalékos elvárásnak, s ezzel jövőre már teljes mentességet tudunk szerezni az újratöltési díjtétel fizetése alól."
Zentai László (A Buszesz Élelmiszeripari Rt. vezérigazgatója):
Felemésztett nyereség
"Nagy csapást jelentett a szokatlanul kemény újratöltési díjtétel bevezetése, amely még az idei évre várt nem túl magas, 100 millió forintos nyereség több mint háromnegyedét is fel fogja emészteni. Ráadásul a visszaváltás ösztönzése úgy okoz veszteséget, hogy a Buszesz Rt. azon kevés magyarországi cég közé tartozik, amelyeknek van újratöltő gépsora. A problémát az okozza, hogy a fogyasztók egyszerűen nem hajlandóak visszaváltható csomagolású termékeket vásárolni, hiába kínáljuk szinte anyagáron az újratölthető palackba töltött ásványvizeinket. Úgy tűnik, még a környezettudatos vásárlók is inkább az eldobható palackokat választják, ugyanis a szelektív gyűjtőszigeteken ezektől is környezetbarát módon lehet megszabadulni. Tartok tőle, hogy a visszaváltható palackok jelentős része is itt köt majd ki, mivel a fogyasztóknak ez kényelmesebb, mint ha visszavinnék az üres flakonokat."
Fehér Imre (A Borsodi Sörgyár Rt. kommunikációs igazgatója):
Enyhült a nyomás
"A söripar támogatta a darab alapú termékdíjak, illetve ezen belül az újratöltési díjtétel bevezetését, s eddig többé-kevésbé be is igazolódtak várakozásaink. A hazai sörgyárak hagyományosan nagy arányban értékesítik termékeiket visszaváltható üvegben, ám tavaly jelentősen előretörtek egyes alumíniumdobozos kiszerelésű olcsó külföldi termékek, amelyek térhódításának csak az újratöltési díjtétel megjelenése vetett véget. A legalacsonyabb árkategóriájú termékek versenye persze nem szűnt meg, mivel az olcsó német dobozos söröket hasonló árú üveges importtermékek váltották fel. Ugyanakkor átmenetileg enyhült a nyomás a piacon, s a szabályozás a hazai gyártók számára egyértelműsítette, hogy nem érdemes áttérni az eldobható csomagolású termékek preferálására, hanem továbbra is a visszaváltható palackokban való forgalmazás a célszerűbb."
Barta Zsolt (A Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Rt. kommunikációs igazgatója):
Eredménytelenség
"Cégünk azon kevés hazai alkoholmentes italgyártó közé tartozik, akiknek volt és jelenleg is van újratöltési kapacitásuk. Három különböző viszszaváltható kiszerelésben forgalmazunk ásványvizeket és szénsavas üdítőitalokat. A módosított termékdíjas szabályok ellenére a visszaváltható palackos termékeink piaci részesedése folyamatosan csökken, míg az egyutas csomagolású frissítőink értékesítése nő. A változtatás tehát nemhogy nem érte el célját, de jelentős adminisztrációs terhet eredményezett, miközben a növekvő díjtételek miatt emelkedő költségek tovább rontják az egyre alacsonyabb mennyiségek miatt mind gazdaságtalanabb újratöltő technológia fenntartásának esélyét. Emellett több termékcsoportunk - például a gyümölcsitalaink vagy forrásvizeink - esetében máig nem tudjuk, hogy alkalmaznunk kell-e rájuk a módosított szabályokat."
Vass Gábor (A Törley Pezsgő-pincészet Kft. marketingvezetője ):
Mentességet szereztek
"Cégcsoportunk belföldön évi mintegy 15 millió palack pezsgőt és 8 millió palack bort értékesít. A borok esetében minket is érint a darab alapú termékdíj, mivel visszaváltható és egyutas palackokat is forgalmazunk. Jellemzően a standard választék kerül visszaváltható palackokba, míg a prémium borok és a gasztronómiai borcsaládok nem. A törvény által előírt újratöltési arányt azonban elérjük, így mentességet szereztünk. A pezsgő kategóriában a törvényalkotó figyelembe vette, hogy a többutas rendszer veszélye miatt a hazai piac legjelentősebb gyártói most állnak át nem visszaváltható rendszerre, így itt szintén mentességet élvezünk az újratöltési díj fizetése alól. Ennek ellenére nem értünk egyet a jelenlegi termékdíjrendszerrel, mert nem EU-konform, és nagy adminisztrációs terhet jelent. Inkább a szelektív hulladékgyűjtést kellene fejleszteni."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.