BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan érinti a darab alapú termékdíj?

Továbbra sem csitulnak a viharok a termékdíjak körül, miután az Európai Bizottság eljárást indított a magyar kormánnyal szemben a szabályozás tavaly év végi módosítása miatt. Kérdésünkkel arra kerestünk választ, hogy a piaci szereplőknél milyen hatása van a visszaváltható italcsomagolások használatának ösztönzésére tíz hónappal ezelőtt bevezetett darab alapú termékdíjnak s az újratöltési díjtételnek.
2005.10.28., péntek 00:00

Balogh Levente (A Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatója):

Termékfejlesztés

"Kedvezőtlenül érintette cégünk tevékenységét a termékdíjaknál az újratöltési díjtétel bevezetése, ám a költségek lefaragása érdekében hamarosan jelentős fejlesztést hajtunk végre, bővítve visszaváltható csomagolású termékeink kínálatát. Eddig is értékesítettünk ásványvizet 19 literes viszszaváltható ballonokban, ám a jövőben kisebb kiszerelésű palackoknál is meg kívánunk jelenni az újratölthető csomagolással. Ennek érdekében a közelmúltban külföldről egy használt újratöltő gépsort vásároltunk, amelyen a felújítás befejezését követően november elején kezdődhet el a termelés. Reményeink szerint a többutas palackokba csomagolt termékek piacra dobásával eleget tudunk tenni a visszaváltható csomagolásokra vonatkozó százalékos elvárásnak, s ezzel jövőre már teljes mentességet tudunk szerezni az újratöltési díjtétel fizetése alól."

Zentai László (A Buszesz Élelmiszeripari Rt. vezérigazgatója):

Felemésztett nyereség

"Nagy csapást jelentett a szokatlanul kemény újratöltési díjtétel bevezetése, amely még az idei évre várt nem túl magas, 100 millió forintos nyereség több mint háromnegyedét is fel fogja emészteni. Ráadásul a visszaváltás ösztönzése úgy okoz veszteséget, hogy a Buszesz Rt. azon kevés magyarországi cég közé tartozik, amelyeknek van újratöltő gépsora. A problémát az okozza, hogy a fogyasztók egyszerűen nem hajlandóak visszaváltható csomagolású termékeket vásárolni, hiába kínáljuk szinte anyagáron az újratölthető palackba töltött ásványvizeinket. Úgy tűnik, még a környezettudatos vásárlók is inkább az eldobható palackokat választják, ugyanis a szelektív gyűjtőszigeteken ezektől is környezetbarát módon lehet megszabadulni. Tartok tőle, hogy a visszaváltható palackok jelentős része is itt köt majd ki, mivel a fogyasztóknak ez kényelmesebb, mint ha visszavinnék az üres flakonokat."

Fehér Imre (A Borsodi Sörgyár Rt. kommunikációs igazgatója):

Enyhült a nyomás

"A söripar támogatta a darab alapú termékdíjak, illetve ezen belül az újratöltési díjtétel bevezetését, s eddig többé-kevésbé be is igazolódtak várakozásaink. A hazai sörgyárak hagyományosan nagy arányban értékesítik termékeiket visszaváltható üvegben, ám tavaly jelentősen előretörtek egyes alumíniumdobozos kiszerelésű olcsó külföldi termékek, amelyek térhódításának csak az újratöltési díjtétel megjelenése vetett véget. A legalacsonyabb árkategóriájú termékek versenye persze nem szűnt meg, mivel az olcsó német dobozos söröket hasonló árú üveges importtermékek váltották fel. Ugyanakkor átmenetileg enyhült a nyomás a piacon, s a szabályozás a hazai gyártók számára egyértelműsítette, hogy nem érdemes áttérni az eldobható csomagolású termékek preferálására, hanem továbbra is a visszaváltható palackokban való forgalmazás a célszerűbb."

Barta Zsolt (A Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Rt. kommunikációs igazgatója):

Eredménytelenség

"Cégünk azon kevés hazai alkoholmentes italgyártó közé tartozik, akiknek volt és jelenleg is van újratöltési kapacitásuk. Három különböző viszszaváltható kiszerelésben forgalmazunk ásványvizeket és szénsavas üdítőitalokat. A módosított termékdíjas szabályok ellenére a visszaváltható palackos termékeink piaci részesedése folyamatosan csökken, míg az egyutas csomagolású frissítőink értékesítése nő. A változtatás tehát nemhogy nem érte el célját, de jelentős adminisztrációs terhet eredményezett, miközben a növekvő díjtételek miatt emelkedő költségek tovább rontják az egyre alacsonyabb mennyiségek miatt mind gazdaságtalanabb újratöltő technológia fenntartásának esélyét. Emellett több termékcsoportunk - például a gyümölcsitalaink vagy forrásvizeink - esetében máig nem tudjuk, hogy alkalmaznunk kell-e rájuk a módosított szabályokat."

Vass Gábor (A Törley Pezsgő-pincészet Kft. marketingvezetője ):

Mentességet szereztek

"Cégcsoportunk belföldön évi mintegy 15 millió palack pezsgőt és 8 millió palack bort értékesít. A borok esetében minket is érint a darab alapú termékdíj, mivel visszaváltható és egyutas palackokat is forgalmazunk. Jellemzően a standard választék kerül visszaváltható palackokba, míg a prémium borok és a gasztronómiai borcsaládok nem. A törvény által előírt újratöltési arányt azonban elérjük, így mentességet szereztünk. A pezsgő kategóriában a törvényalkotó figyelembe vette, hogy a többutas rendszer veszélye miatt a hazai piac legjelentősebb gyártói most állnak át nem visszaváltható rendszerre, így itt szintén mentességet élvezünk az újratöltési díj fizetése alól. Ennek ellenére nem értünk egyet a jelenlegi termékdíjrendszerrel, mert nem EU-konform, és nagy adminisztrációs terhet jelent. Inkább a szelektív hulladékgyűjtést kellene fejleszteni."

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.