Király Júlia (A Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. vezérigazgatója)
Elkerülhető tévedések
"A lakossági ügyfeleket érintő most tervezett módosításokkal - az ügyfél előzetes értesítése, évente egyszeri ingyenes lekérdezés - teljesen egyetértek, annál is inkább, mert ezzel kiszűrhetők az utólag tévesnek bizonyuló rendszerbe kerülések. (Amelyek ellen persze eddig nem is tudott mit tenni az érintett ügyfél.) A lakossági adósnyilvántartás szempontjából még nagyobb előrelépést jelentene, ha végre megteremtődnének a pozitív lista létrehozásának feltételei. Amíg azonban a kezdeményezés rendre az adatvédelmi ombudsman ellenállásába ütközik, várni kell arra, hogy a hitelezési marzsok - a kockázatok mérséklődésével párhuzamosan - csökkenjenek Magyarországon. Nem lehet egyetérteni ugyanis azzal, hogy a lakossági hitelek a verseny hiánya miatt drágák, hozzájárul ehhez a pozitív lista hiánya is."
Nyers Rezső (A Magyar Bankszövetség főtitkára)
Ügyfélbarát rendszer
"A BAR-lista fő feladata, hogy a banki hitelezés kockázatait mérsékelje: ehhez az kell, hogy a jó és a rossz adósokról is legyen nyilvántartás. Az adós-nyilvántartási rendszer fenntartása egyben fontos gazdasági érdek is, hiszen ha a kockázatok mérséklődnek, akkor alacsonyabb árak mellett nyújthatják a piaci szereplők szolgáltatásaikat. A BAR alapvető céljával kapcsolatban ugyanakkor jogos elvárás az is, hogy annak megvalósítása fogyasztóbarát módon valósuljon meg, ennek irányába jelentenek egy - és feltehetően nem az utolsó - lépést a most tervezett változtatások. A lakossági ügyfelekre vonatkozó pozitív lista létrehozására érezhető igény mutatkozik, ám még nem sikerült megtalálni azt a formát, amely adatvédelmi szempontból megfelelő, egyben összhangban áll a bankok érdekeivel is."
Rácz Tibor (A HVB Bank vezérigazgató-helyettese)
Gondosabb hitelvizsgálat
"A BAR módosítása alapján pontosabb ismeretünk lesz arról, hogy milyen összegű volt a késedelem, illetve mi volt a tartozás keletkezésének jogcíme, és mennyi időn belül rendezte az ügyfél korábbi tartozását. Ezek alapján az ügyfél minősítése, hitelképességének megítélése körültekintőbben végezhető el. A HVB Banknál azonban eddig sem jelentett automatikus elutasítást a BAR-ban szereplés, ám a jelenleg tárolt adatok minimális információt hordoznak. A rendszer továbbfejlesztését technikai irányban is elképzelhetőnek tartom, amely az internetelérhetőséget is biztosítaná. A kettős (pozitív és negatív listás) nyilvántartás az ügyfelek és a bankok hitelezési tevékenységét egyaránt elősegítő, régóta hiányolt megoldás lenne. Az egyes ügyfelek eladósodottsága ebben a rendszerben nyomon követhető lenne, s ez elkerülhetővé tenné egyesek erőn felüli eladósódását."
Orosz András (A K&H Bank ügyvezető igazgatója)
Javítható a fegyelem
"A törvénytervezetben foglaltak elfogadása esetén egységessé és mindenki számára egyértelművé válik a BAR-ba kerülés törvényi feltétele, egységesül a BAR-küldés gyakorlata, s ezzel javítható a fizetési és törlesztési fegyelem. A nyilvántartás minőségileg is változik, hiszen az érintett személy természetes azonosító adatain kívül a tartozásáról is több információt, adatot rögzítenek, s ez szélesebb mérlegelési lehetőséget biztosít a hitelbírálati döntéseknél. A törvénytervezet elfogadása esetén a gyakorlat mutatja meg, kell-e, s ha igen, hogyan kellene változtatni a későbbiekben a jogszabályon. Az adatvédelmi törvény módosítása, valamint az itt jelentkező ellenállás csökkenése esetén nyílhat reális lehetőség arra, hogy a pozitív listás nyilvántartásról döntés születhessen. Sajnos ebben az EU-joggya-korlat sem egységes, bár sok fejlett országban sikerült ezt megoldani."
Tátrai Bernadett (Az Erste Bank lakossági üzletágának vezetője)
Támogatható módosítás
"A bankközi adós-nyilvántartási rendszer módosítására irányuló javaslatokat mindenképpen előremutatónak tartjuk, és ennek megfelelően támogatjuk is: azonban meg kell jegyeznem, hogy pillanatnyilag még csak javaslatról van szó, így az esetleges hatásokról korai lenne bármilyen messzemenő következtetést levonni. Mindenesetre az évente egy alkalommal való ingyenes adatlekérdezés, a listára kerülés bírósági megtámadásának lehetősége, illetve az ügyfél előzetes kiértesítése mind-mind olyan lépés lehet, amely a szóban forgó rendszert az ügyfelek szempontjából is hasznosabbá teheti. A pozitív adóslista megteremtése - a rossz adósok nyilvántartásának fenntartásával párhuzamosan - szintén támogatandó ötlet lehetne, ám ennek a jelek szerint még nincsenek meg a feltételei."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.