BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önelszámoló profitcenter lesz a T-Mobile

2005.10.18., kedd 00:00

Alig két hét múlva döntenek a társaságok közgyűlései a Magyar Telekom Rt. és a T-Mobile Rt. fúziójáról. Az átalakítás mennyi időt vesz igénybe, mit jelent pénzben és létszámban?

A cégek jogi, adminisztratív összevonása várhatóan 200-250 napot vesz igénybe, így a folyamat első fejezete várhatóan február-márciusra zárulhat le. Ekkor azonban még csak összerakjuk a két céget. A szerkezeti és szervezeti átalakítás igazából csak ezt követően indulhat. Arra nézve egyelőre nincsenek konkrét számok, hogy ez mennyibe kerül, s arra sem, hogy hány főt érinthet az átcsoportosítás, az esetleges létszámcsökkentés. Utóbbiak annak is a függvényei, hogy a szinergiákat hol tudjuk leghatékonyabban kihasználni, a párhuzamosságokat a legjobban csökkenteni.

Sokféle találgatás volt akörül, hogy a tervezett tranzakció ténylegesen milyen előnyt jelent a kezdeményező fél számára. A közgyűlési előterjesztés a hangsúlyt a Magyar Telekom számára megítélt, de egyelőre ki nem használt sokmilliárdos adókedvezményre helyezte.

A helyzet ennél sokkal összetettebb. Egyfelől a párhuzamosságok felszámolásával feltárhatók még komoly megtakarítási lehetőségek. Ezek közé sorolhatóak a klasszikus háttérkiszolgáló tevékenységek: a pénzügy, a számvitel, a logisztika, a beszerzés és az ingatlankezelés. A nemzetközi mérések szerint itt a megtakarítás mértéke 5-15 százalék közé tehető. Gazdaságosabban végezhetőek együtt a beruházási projektek is. Nálunk is lezajlik majd a teljes technológiai váltás, a jelenlegi vonalkapcsolt technológiát mind a vezetékesben, mind a mobilban át kell állítanunk az "új generációs gerinchálózatra" (NGN), vagyis internetprotokoll (IP) alapú technológiára. Ennek előkészítése a koncepció szintjén már mindkét társaságnál megkezdődött. Hatékonyabb lehet viszont, ha nem két különálló, hanem egy közös hálózatot hozunk létre. Itt négy-öt éves fejlesztési folyamatról és együttvéve is egy több tíz milliárd forintos projektről van szó. Ezzel párhuzamosan és fokozatosan abbahagyjuk majd a hagyományos hálózatok fejlesztését. Az ügyfélkapcsolatok területén, az adatbázis és a számlázás egységesítésén is lehet nyerni, de idesorolható az ügyfélszolgálati üzlethálózatok összehangolása is. Utóbbi üzemeltetését a T-Mobile végezte hatékonyabban, ezért ezt a feladatot az ottani szakemberekre bízzuk. A pénzügyi területen is vannak megtakarítási lehetőségek, közös lesz a finanszírozás. Az együttes cég folyamatos működése kisebb tőkét köt majd le, mert megszűnik a két társaság közötti áfával terhelt számlázás. Vitathatatlanul ebbe a körbe tartozik az adókedvezmény ügye is. A T-Mobile révén kimutatható nagyobb nyereségünkkel az elmúlt években kapott adókedvezményeket gyorsabban tudjuk majd felhasználni. Ezek együttese adja azt a több tíz milliárdos eredményjavulást, amelyre néhány éven belül számítunk. Nyilván az első időkben ennek még csak a töredéke jelenik majd meg az üzleti mutatóinkban.

Ön többször is nyilatkozta, hogy az ügyfelek ma már nemcsak kedvezőbb tarifákat, hanem egységcsomagokat és egységes számlákat is várnak a kommunikációs szolgáltatóktól. A versenytársak között a bejelentés kapcsán éppen ezek váltották ki a leghevesebb reakciókat. Nem kevesebbet követelnek, mint hogy maguk is részesei lehessenek a saját ajánlatukkal az MTelekom-féle egységcsomagoknak, akár a vezetékes-, akár a mobilajánlat oldalán.

Magyarországon is jogszabályok rögzítik, hogy a távközlési piacon kinek mihez kell tartania magát. Mint jelentős piaci erejű szolgáltatók, mint amilyen a Magyar Telekom vezetékes üzletága, a T-Com, vagy a mobilpiacon a T-Mobile, kötelezettek vagyunk arra, hogy ezeket a szolgáltatáscsomagokat hozzáférhetővé, értékesíthetővé tegyük a versenytársaknak is. Ez egyébként eddig is így volt; magukat az egységcsomagokat eddig sem tiltották, és nem függött semmiféle fúziótól. Mi úgy látjuk, most jött el ezeknek az ajánlatoknak az ideje. Tudomásunk szerint az egyik vezetékes versenytársunk is bejelentette: előrehaladott tárgyalásokat folytat egy másik hazai mobilszolgáltatóval közös ügyfélcsomagokról.

A versenytársak nem a T-Com-, T-Mobile-egységcsomagokat akarják saját üzlethálózatukban értékesíteni, hanem a T-Com vagy a T-Mobile mellé a saját mobil- vagy vezetékesajánlatukat tenni, hasonlóan kedvezményes T-tarifával?

A jelentős piaci erejű szolgáltatók eddig is kötelezettek voltak arra, hogy nagykereskedelmi alapon szolgáltassanak a versenytársaknak. Legjobb példa erre a Tele 2, amelynek nincs saját hálózata. Az ilyen virtuális szolgáltatók ma is megtehetik, hogy megállapodnak bármelyik mobilszolgáltatóval a hálózat igénybevételéről. A lényeg, hogy olyan árat tudjanak meghatározni, amely mindkettőjüknek előnyös.

A már idézett közgyűlési előterjesztés a többi üzletághoz képest nagyobb önállóságot ígér a T-Mobile-nak. Ez milyen területeken nyilvánulhat meg?

A T-Mobile márka a fúziót követően teljes önelszámoló profitcentruma lesz a Magyar Telekom Rt.-nek. Minden mobilspecifikus témában ott mondják majd ki a végső szót. A viszonylagos önállóságot mind a döntésben, mind az elszámolásban a jövőben is mutatnia kell, mivel tőzsdén lévő cégként a Magyar Telekom Rt.-nek továbbra is transzparens mérleget kell közzétennie.

Nem tart-e attól, hogy egy magyarországi méretekkel már multinagyságú vállalat keretein belül éppen azok az értékek vesznek el a T-Mobile-ból, nevezetesen a rugalmassága, a dinamizmusa, amelyek miatt eddig ennyire eredményes tudott lenni?

A fúzió kapcsán számba vett aggályok között ez is felmerült. Miért ne lehetne azonban inkább a dolog jó oldalát nézni? Azt, hogy a T-Mobile nemcsak megőrizni lesz képes a rugalmasságát, dinamizmusát, hanem azt tovább is tudja adni a vezetékes üzletágnak. A menedzsment feladata lesz, hogy mindent megtegyen azért, hogy az ön által is említett probléma ne következzen be. Egyébként sokan félreértik a tervezett folyamatot. Mi soha nem mondtuk azt, hogy a T-Mobile beolvad a T-Comba, hanem azt, hogy a két szervezet egységessé alakul, ez két egészen más dolog. Véleményünk szerint egyébként a T-Mobile elkülönültsége sokkal inkább a külső kommunikációban nyilvánult meg. A két szervezet irányításában a háttérben eddig is voltak "kereszteződések". Szerintünk az ügyfelek nem veszik majd észre, hogy a T-Mobile már nem önálló cég, hanem üzletág lesz.

Azt nem tudom, hogy az ügyfelek észreveszik-e, vagy sem, de az már kiderült, hogy a tervezett lépést igazából a befektetői barométernek minősíthető a tőzsde sem nagyon vette észre?

A tőzsde racionálisan működik, meg fogja várni, mit lépünk. Ezt a dolgot is nézhetjük egyébként a másik oldaláról. Voltak olyanok előrejelzések, amelyek tőzsdei mélyrepülést jósoltak reakcióként. Ehhez képest az elemzők minősítése szerint a hatás kissé kedvező, inkább semleges volt. A fő feladatunk, hogy a befektetőknek bebizonyítsuk, a fúzió inkább előnyökkel jár majd.

A Magyar Telekom csoportban még vannak olyan nagy piacot lefedő önálló leányvállalatok - ilyen az internetpiacon tevékenykedő

T-Online vagy a kábeltelevíziózásban érdekelt T-Kábel -, amelyeknél ugyancsak lehetnek szinergiák, párhuzamosságok. Ezek beszervezése viszont egyelőre nincs napirenden. Miért? Az ügyfelek nemcsak vezetékes-mobil közös ajánlatokra lennének vevők. Ami az előfizetői várakozások kiszolgálását illeti, már jelenleg is vannak például közös internetes ajánlataink. Ehhez nem kell a társaságokat összevonni. Az átszervezések kapcsán készült szakértői anyagok azonban azt mutatták ki, hogy az ott várható előnyök jóval kisebbek lennének.

Ez úgy is lefordítható, hogy még veszteségesek, vagy csak kis nyereséget hoznak?

A T-Online-ra már ez sem igaz, mert erre az évre már tisztes profittal számolnak.Látva az üzletágak, leányvállalatok piaci megjelenését, teljesítményét, a T-Kábel amolyan mostohagyereknek tűnik.

Összefügg-e ez azzal, hogy ennek az üzletágnak a T-márkásítása nehezebben mehet, hiszen a Magyar Telekom fő tulajdonosánál, a Deutsche Telekomnál nincs is ilyen profil?

Ha mostohagyereknek tűnik, azért nem minket kell okolni. Mondhatjuk úgy is, hogy a kábeltévé-üzletág a versenyhivatal mostohagyereke, nem járul hozzá, hogy aktív részesei lehessünk a piac konszolidációjának, és cégek felvásárlásával erősítsük a pozícióinkat. A T-Com-T-Mobile fúziót azonban már nem kérdőjelezi meg. Négy éve, amikor kivásároltuk a mobilcég kisebbségi tulajdonosát, hozzájárult a tervezett lépéshez.

Sugár András, a T-Mobile alapító-vezérigazgatója, akiről ön eddig mindig elismerően nyilatkozott, viharos gyorsasággal és keserű szájízzel távozott a cég éléről. Ráadásul az utódlásba sem kaphat beleszólást, hiszen az üzletág élére nem cégen belüli embert nevezett ki, hanem a lehetséges utódot nemzetközi fejvadászokkal keresteti. Nem bízik meg az egykori vezérigazgató embereiben?

Ami Sugár Andrást illeti, van köztünk egy megállapodás, hogy a távozás körülményeiről nem beszélünk. Ami az utódlását illeti, az a véleményem, hogy nagy üzleteknél ajánlatos alternatívákban gondolkodni. Az igazsághoz tartozik, hogy nem voltunk felkészülve a hirtelen váltásra. A fejvadász cégek feltérképezik a jelenlegi menedzsmentet is, és a kritériumok alapján nem kizárt, hogy közülük kerül ki az utód. A tervek szerint novemberben sor kerül a kiválasztására.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.