BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vírus nincs, pánik van

2005.10.21., péntek 00:00

Sikerült eddig Magyarországon alaposan túlreagálni a madárinfluenza-ügyet. Ugyan itt a vírusnak még semmilyen formája nem bukkant fel, de azt a fantomot pillanatok alatt megtaláltuk, amely ellen addig is küzdhetünk. Nem lehet azt mondani, hogy a kórokozó európai felbukkanása nem váltott ki pánikszerű uniós reakciókat, de az a pszichózis, amely nálunk kialakult, tipikusan magyar sajátosságnak tűnik.

Nem arról van persze szó, hogy nem kellene kellőképpen felkészülni egy esetleges járványra vagy annak lehetséges megelőzésére. Abszurd azonban arról beszélni, hogy megvan a közvetlen veszélye a tömeges emberi megbetegedéseknek, amikor még a baromfiféléknek ártó "állat-egészségügyi" vírus sem lopta át magát a határokon, humánjárványt okozó változata pedig sehol a világon nem alakult ki. Bennünket e tények nem igazán zavarnak: nálunk miniszterek oltatják be magukat olyasmi ellen, ami eddig legfeljebb Vietnamban okozott megbetegedéseket azoknál, akiknek egész életüket a tyúkólak körül kell tölteniük.

Csak sajnálni lehet a hazai baromfiipart, amelynek képviselői tehetetlenül szemlélik az eseményeket. Elképesztő, hogy egyes csirkefeldolgozóknál egy hét alatt harminc százalékkal is visszaeshettek a kereskedelmi megrendelések, miközben a fogyasztás drasztikus csökkenésének - legalábbis egyelőre - semmilyen valódi oka nincs. Nyilvánvaló, hogy az egyébként is nehéz helyzetben lévő iparág tízmilliárdos nagyságrendű bevételkiesés és tömeges vállalati csődök elé néz, ha e "mesterséges trend" hosszú távon is fennmarad.

Nehéz elhinni, de mégis igaznak látszik, hogy egy egész iparágat tönkretehet valami olyasminek a híre, ami valójában még nincs is. Vagy mégis szorítsunk inkább azért, hogy tartson ki nálunk a pszichózis, csak a valódi vírus ne érkezzen meg soha?

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.