BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dobogós a pályán és a piacon

A nemzet lovasarca. Mindent megtesz a győzelemért, a sportban és az üzleti életben. Lázár Vilmos, a magyar fogathajtás legeredményesebb versenyzőpárosának idősebb tagja, a CBA Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja: egyre többen éreznek rá arra, hogy ha magyar kereskedelmi láncban magyar terméket vásárolnak, azzal támogatják a magyar termelőket, a magyar gazdaságot.
2005.11.04., péntek 00:00

Ország-világ úgy ismeri önt és a testvérét, mint a sportág legeredményesebb versenyzőit. Sokan szurkolnak önökért és elismerik azt a teljesítményt, amelyet eddig felmutattak. Az üzleti életben is hasonlóan sikeresek?

A teljesítményünk itt még sokkal kevesebb, szerényebb, mint a lovassportban. A kereskedelem kőkemény harc, amit nap mint nap meg kell vívni, hogy aki benne van, az talpon tudjon maradni. Mi lehetőséget kaptunk arra, hogy ezt megtanuljuk, és szeretném hinni, hogy kellőképpen élni is tudunk vele. A CBA folyamatosan fejlődik, és ennek az átalakulásnak voltunk és vagyunk a részesei. Együtt voltunk bátrak vagy bizonytalanok, és mindenkor közösen hoztuk meg a jó döntéseket és közösen viseltük el, ha valamiben tévedtünk.

Folyamatosan többes szám első személyben beszél. A Lázár családot érti alatta, a szüleivel, a testvérével, Zoltánnal együtt?

Nálunk minden, a cégeink, az üzleteink, a lovaspark is családi vállalkozás. Mi mindent együtt álmodunk meg és együtt valósítunk meg. Nagy ajándéka az életnek, hogy ez így alakult. Ebbe a cégbe is családként szálltunk be, de mint másutt, itt is megosztjuk magunk között a feladatokat. Édesapám már nyugdíjba vonult, édesanyám viszont aktívan közreműködik a vállalkozások irányításában. Zoli többet foglalkozik a lovasparkkal, és besegít az üzleti ügyekben, a CBA-ban pedig ügyvezető igazgatóként én képviselem a családot. De ahogyan a sportban is mondjuk: bármelyikünk áll fel a dobogóra, azért mind a ketten ott vagyunk.

Mekkora tőkével szálltak be a társaságba?

Ez elsődlegesen nem befektetői tőke kérdése volt. Mi ahhoz az üzleti filozófiához csatlakoztunk, amelynek lényege, hogy a tagok behozzák a saját tudásukat, kereskedelmi tapasztalatukat, valamilyen szinten lemondanak az önállóságról a közösség javára azért, hogy együtt, egységesen nagyobb erőt képviselve, határozottabban tudjanak tárgyalni a beszállító partnerekkel, határozottabban tudják az érdekeiket érvényesíteni. A létrejöttében még nem vettünk részt, csak 1993-ban, az első belépési hullám idején kapcsolódtunk a társasághoz a nagybátyám, Cservenkai Géza alapító tag ajánlására. A véletlennek köszönhetjük, hogy kiváló szakemberekből álló csapat tagjai lehettünk és mostanra jutottunk el oda, hogy egyenrangú partnerként veszünk részt a társaság vezérkarában, ahol az elnök, Baldauf László, ma is meghatározó egyénisége a cégnek.

Mivel foglalkozott akkoriban a család?

A szüleink fonallal kereskedtek, az öcsém meg én voltunk szállítóbrigád, 200 kilós bálákat mozgattunk, két teherautóval vittük az árut reggelente, és amikor végeztünk, mentünk a lovakhoz. Akkoriban virágzott a "lengyel piac", és a kötősöknek szállítottuk nagy tételekben fonalakat. Éveken át sikeres vállalkozás volt, de a termelés keletebbre húzódott, kinyíltak a piacok, a nagykereskedésünk szépen, lassan elsorvadt, és valami új megélhetést kellett keresni. Édesanyám az előprivatizációban megpályázott egy élelmiszerboltot Kőbányán és mi éppen Amerikában voltunk versenyen, amikor jött a hír, hogy nyertünk a pályázaton, de a családi kasszában nincs elegendő pénz. Úgy döntöttünk, eladjuk ott a világbajnoki lovainkat, és a pénzt hazahozzuk. Fájdalmas döntés volt, de nem volt más választásunk. Akkor új fejezet kezdődött az életünkben, és nem gondoltuk, hogy ennek még része lesz a versenyzés, de "megráztuk magunkat", és az új lovainkkal folytattuk sikersorozatunkat, és leraktuk a domonyvölgyi lovaspark alapjait, amely ma már nyereségesen működő turisztikai vállalkozás.

A CBA nagy létszámú, 14 fős vezetői gárdájában van-e valamilyen speciális feladatköre?

A stratégiai döntéseket közösen hozzuk meg, ezen túlmenően a cég biztonsági szolgálatának működését felügyelem, és bizonyos pénzügyi ellenőrzések tartoznak még hozzám.

Ez napi jelenlétet kíván?

Nem, hetente két napot töltök a központban, amúgy a hét üzletünkkel és az azokat üzemeltető cégeinkkel foglalkozom. A cég működésére ugyanis az jellemző, hogy a központ köti a szerződéseket a beszállítókkal, közös a marketingstratégia, közösen tárgyalunk a bankokkal, de magukat az üzleteket különböző cégek és vállalkozások működtetik.

Adhat-e bármilyen pluszt, önbizalmat, magabiztosságot az éveken át tartó versenyzés az üzleti életben?

Feltétlenül. A versenyzés - bármely sportágban - edzetté, harcossá, keménnyé teszi az embert, és megtanulja elviselni a sikert és a kudarcot. De ezen túlmenően a ló külön nevelőeszköz: rendkívül félénk, érzékeny jószág, meg kell tapasztalni, miként lehet elérni, hogy azt tegye, amit az az ember akar, aki foglalkozik vele. Ez mind olyan képességet - önuralmat, türelmet - fejleszt ki, amelyet az üzleti életben kiválóan lehet hasznosítani.

Biztosnak látja a CBA csoport jövőjét a multinacionális cégek mellett?

A sportban és az üzleti életben is mindenkor magabiztosnak kell mutatkozni az ellenfelekkel szemben, ugyanakkor a hazai kereskedelemben annyira kiélezett a verseny, hogy igazából senki sem lehet biztos a jövőjében. Ezért nagyon fontos, hogy napra készen szülessenek meg a döntések. Nem véletlen, hogy mi a hálózat további fejlesztésében, bővítésében gondolkodunk, mert úgy látjuk, van mire alapoznunk, van mire építkeznünk.

A cég 2002-ben Magyarország vezető kiskereskedelmi lánca lett. Ma is az?

A lánchoz tartozó cégek, üzletek összforgalma, bruttó értékesítése alapján igen. Sőt, terjeszkedni kezdtünk Szlovákiában, Romániában, Litvániában. Lengyelországban, Bulgáriában, Horvátországban és Szlovéniában is. Ezekben az országokban az ottani cégekkel közösen hoztunk létre anyacégeket, amelyeknek átadjuk a tudást, a tapasztalatot, a know-how-t, de az ottani üzletek nem a magyarországi CBA tulajdonába kerülnek, hanem a helybeli kiskereskedőké, vállalkozóké maradnak.

A cég megalakulásakor az volt az alapvető célkitűzés, hogy stratégiai szövetségként a magyar kiskereskedelem, a magyar termelők érdekeit képviselje. Azáltal, hogy nemzetközivé válnak, csorbulhat-e az eredeti szándék, avagy az árukínálat gazdagodását lehet ettől várni?

Az utóbbi a szándékunk. Sőt, ezáltal külföldön is nagy tételben tudjuk értékesíteni a magyar termékeket, ezzel is segítve és támogatva a hazai kis- és középes élelmiszer-előállító cégeket, beszállító partnereinket. Elindultak a nemzetközi beszerzéseink, bizonyos termékkörökre közösen kérünk be ajánlatokat, és ezáltal még kedvezőbb áron vásárolunk, hiszen az országok közötti árucsere-forgalom - elsődlegesen az uniós tagok között - rendkívül egyszerűvé vált.

Azáltal, hogy 2006-től átállnak a tisztán franchise-rendszerre, válto-zik-e az egységes beszerzési stratégia?

Működési gyakorlatunk alapvetően nem változik, csupán jogilag ölt majd egyszerűbb, átláthatóbb formát. Túl vagyunk egy hatalmas, négymilliárd forintos beruházáson, amelyet önerőből és banki hitelből valósítottunk meg. Tavasszal készült el az európai technológiai színvonalú, az elkövetkező 15 év kapacitását is kiszolgáló logisztikai központunk, raktárbázisunk, innen intézzük a stratégiai beszerzéseket, az importokat, és terítjük tovább az árut a régiókba. Terveink között szerepel egy húsbontó, zöldségfeldolgozó betelepítése a logisztikai bázisunkat övező ipari parkba.

További hálózatbővítési lehetőséget látnak idehaza?

A sokszereplős és az állandóan változó piacon nem tudni, hogy a jelenlegi szereplők tovább erősödnek, vagy eladják őket, és a mi fejlődésünket is jelentősen befolyásolhatja, hogy a többi lánc milyen teljesítményt nyújt. A mi előnyünk az, hogy magyar tulajdonú cég vagyunk, ismerjük a hazai terepet és a hazai termékeket propagáljuk, amit egyre inkább méltányolnak a vásárlók. Ezt erősítendő, a prémium kategóriában létrehoztunk egy saját védjegyet, a Minőségi Magyar márkajelet. Nem véletlen, hogy a reklámkampányunkban is ez kapja a fő hangsúlyt, és a visszajelzések kedvezők. Azok közül, akik hajdanán "nyugatimádók" voltak, egyre többen kezdenek büszkék lenni a magyarságukra, a magyar termékekre, és egyre többen éreznek rá arra, hogy ha magyar kereskedelmi láncban vásárolnak, azzal támogatják a magyar termelőket, a magyar gazdaságot, és ennek eredményességét valamikor érezni is fogják.

Az újonnan belépőknek mennyi a belépődíj?

Kettőmillió forint, amely kaucióként működik, azaz a kilépéskor visszajár.

A bevétel hány százalékát fordítják reklámra, marketingre?

A központ által finanszírozott országos akciókra megközelítőleg egymilliárd forintot. Ezenfelül számos olyan marketingköltség adódik, amely a régiókban, a kis boltoknál jelentkezik. A televíziós reklámból sokan arra következtetnek, hogy a miénk a CBA, pedig mi csak résztulajdonosai vagyunk, és csak a tulajdonostársak kifejezett kérése vállaltuk, hogy a cég "arcai" leszünk.

Mi a sikerük titka a fogathajtásban?

Adottság, képesség, a lovak szeretete. Nagyképűen hathat, de azt érzem, hogy mint az indiánoknál a "suttogók", mi is értünk a lovak nyelvén: úgy tudom őket a hatásom alá vonni, hogy magam sem tudom, mit csinálok. Emellett nagyon szeretünk győzni, és mindent megteszünk ennek érdekében. A sportban és az üzleti életben is.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.