Mármint nem a dolgozónak, nem a munkaadónak, hanem az államnak. Az összesen 132 milliárd forintos dunaújvárosi Hankook-beruházáshoz adott, sajtóértesülések szerint mintegy 12 milliárdos közpénz ugyanis egyesek szerint túl sok. Érvként az hozzák fel, hogy ugyanez a beruházás északi szomszédunknak ilyen feltételek mellett nem kellett, márpedig ha egy politikus elutasít egy népszerűségnövelő szerződést, akkor a gazdasági érveknek nagyon is meggyőzőeknek kell lenniük.
Ha tisztán pénzügyi alapon nézzük, s a mai ígéretek minimumát, azaz 1500 új munkahelyet feltételezünk, egy-egy állás az adófizetőknek mintegy 8 millió forintjába kerül. Ebből bizony jelenértéken akár 6-10 évig is fizethetnénk az érintetteknek minimálbért. Másként megfogalmazva: csak akkor éri meg pénzügyi alapon a támogatás a köznek, ha a munkahelyek ennél jóval hosszabb ideig megmaradnak, és az alkalmazottak fizetésük után legalább a mindenkori legalacsonyabb keresetnek megfelelő adót fizetnek majd.
Mivel ehhez bizony jócskán a piaci átlag feletti bérekre volna szükség, nem csoda, hogy a gazdasági miniszter rögtön azt hangsúlyozta: a beszállítóknál és a kiszolgálótevékenység révén minden egyes hazai Hankook-állás mellé egy másik is létrejön majd. Ha ez így volna, vagy a minimális létszámnál több embert foglalkoztatnak tartósan a gyárban, még meg is érheti az államnak a támogatás. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy így a majdani alkalmazotti létszámra jutó álláskeresési támogatást sem kell kifizetni, sőt a cégtől többlet-adóbevételre is számíthatunk.
Más megközelítésben sem panaszkodhatunk. Az új gyár ugyanis az államkasszának a magyar árak mellett csak annyiba kerül, mint egy néhány kilométeres, nehezen számszerűsíthető hasznot hozó sztrádaszakasz, s ezt még nem is nekünk kell karbantartani.
A megállapodás mögött azonban alighanem más indokok is meghúzódnak. A kormánynak a választások előtt, a növekvő eladósodottság és költségvetési hiány és az egyre csúszó euróbevezetés mellett úgy kellett egy gazdaságdiplomáciai siker, mint egy falat kenyér. Ráadásul az épp ott épülő autópálya körüli botrányokról is annak gazdaságélénkítő hatására terelődhet a figyelem, s miközben 1500 új munkahellyel lehet kampányolni, a számlát alighanem a következő kormány fizeti majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.